2024-10-20, 16:38
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jilin
Klockren. Och sen skickar man en push notis när man drar tillbaka samtycket.

Det går inte ;-)
Ett ja är ett ja ;-)
Citera
2024-10-20, 16:41
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Det går inte ;-)
Ett ja är ett ja ;-)
vi önskar det ;-)😂
Citera
2024-10-20, 16:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Misstänkt kan vittna om att denne uppfattat samtycke - men kan aldrig säkert säga att samtycke funnits.
Målsäganden kan däremot med säkerhet säga om samtycke funnits eller ej från dennas sida.
Den misstänktas vittnesmål väger tungt för att avgöra om det är den mildare formen av våldtäkt - oaktsam våldtäkt - eller vanlig våldtäkt.
Men målsägandens vittnesmål väger långt tyngre för att slå fast att det är någon form av våldtäkt.

Det fina med lagstiftningen är ju att vi inte behöver misstro endera part, utan det kan landa i oaktsam våldtäkt om båda talar sanning.

Så du tycker att det är fint att vi har en lag som dömer en person (nästan alltid man) som verkligen har uppfattat att samtycke funnits för oaktsam våldtäkt?

Du menar alltså att en målsägande alltid talar sanning? Och även fast målsägande har deltagit på ett sätt som enligt alla tolkas som samtyckande har ändå en oaktsam våldtäkt begåtts om målsägande säger att jag ville egentligen inte??

Otäckt säger jag bara, vilket otäckt synsätt du har.
Citera
2024-10-20, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du tycker att det är fint att vi har en lag som dömer en person (nästan alltid man) som verkligen har uppfattat att samtycke funnits för oaktsam våldtäkt?

Du menar alltså att en målsägande alltid talar sanning? Och även fast målsägande har deltagit på ett sätt som enligt alla tolkas som samtyckande har ändå en oaktsam våldtäkt begåtts om målsägande säger att jag ville egentligen inte??

Otäckt säger jag bara, vilket otäckt synsätt du har.
Det är självmål, harakiri eller självmord. Förintelse, tillkortakommande, förödelse och självdestruktivitet. Önskat av ingen.

Den förbjudna domen.

Matteusevangeliet 7:1-6 Svenska 1917 (SVEN)
»Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?»
Citera
2024-10-20, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilin
Vilket vittnesmål refererar du till?
Var du med och gjorde anmälan?
Det enda vi vet är att hon besökt sjukhus och att en anmälan är gjord, av vem ej framkommit.
Resten är spekulationer och fria tankar.

Det är en utsago, inget vittnesmål som pratas om.
Min kvalificerade gissning är att en borderline tjej ligger bakom anmälan.
Citera
2024-10-20, 18:11
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nu är hon inte prostituerad utan eskort? Vad får man för något och vilka förväntningar finns?

Att man får saker och att det finns förväntningar är vanligt. Jag tror att vilken man som helst som bjuder en kvinna på drinkar (som hon accepterar) förväntar sig att något intresse finns från hennes sida och att hon inte bara gillar drinkar.

Om du går in på hennes Facebook så skriver hon under sina lättklädda och utmanande plutmunsbilder. ” gör detta för pengarna och berömmelsen”

Detta är 2018 och hon fortsätter med liknande bilder och liknande stil även fram till nu.
Finns även video från PH där hon pratar om hur hon ser på killar .

https://m.youtube.com/watch?v=lTRTwkMN6ts

Det skulle vara riktigt illa om alla svenska tjejer var som henne.
Om det är en roll hon spelar är den lika illa.

För mig är hon en slampa tyvärr.
Sedan kanske du gillar denna typ av tjej. Det är din grej och ditt tycke om hur tjejer ska vara. Jag tycker det är tragiskt.
Senast redigerad av BallaBella 2024-10-20 kl. 18:26.
Citera
2024-10-20, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Om du går in på hennes Facebook så skriver hon under sina lättklädda och utmanande plutmunsbilder. ” gör detta för pengarna och berömmelsen”

Detta är 2018 och hon fortsätter med liknande bilder och liknande stil även fram till nu.
Finns även video från PH där hon pratar om hur hon ser på killar .

https://m.youtube.com/watch?v=lTRTwkMN6ts

Det skulle vara riktigt illa om alla svenska tjejer var som henne.
Om det är en roll hon spelar är den lika illa.

För mig är hon en slampa tyvärr.
Sedan kanske du gillar denna typ av tjej. Det är din grej och ditt tycke om hur tjejer ska vara. Jag tycker det är tragiskt.

Det är inte hon, hon är alldeles för ful och billig, skulle va en förolämpning mot kunder att bjuda in henne.
Citera
2024-10-20, 20:25
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-jorgen
Att det som vi räknar som våldtäkt i Sverige, tafsa på kön t.ex. Kan i andra länder räknas som sexuella trakasserier eller om ens det.
Folk får ta seden dit dom kommer.
Är det verkligen så?
Citera
2024-10-20, 20:26
Medlem
Vilka kvinnor pratar vi om? De som går att hyra på Östermalm? De flesta är väl av den kalibern. Det är ett sjukt samhälle vi lever i. Sedan går nästa fråga till herr Mbappé vilken kvinnosyn han har. Han bjuder in sådana kvinnor är han väll lika skadad i pallet själv.
Citera
2024-10-20, 20:47
Medlem
Jag tror misstänkt ligger lite risigt till. Det ska ju ha utväxlats vänliga SMS dagarna efter ligget. Det är väl sannolikt att kvinnan inte anmält honom innan hon fått tag på någon form av bevis. Så antingen har hon ett vittne som sett eller hört, eller så har hon själv en ljud eller videoupptagning, eller så är det SMS-meddelandena som kommer att utgöra beviset. Det sannolika är att hon utformat SMS med syftet att genom hans svar få honom att direkt eller indirekt bekräfta något avgörande faktum som kan få honom dömd. Kanske så här (obs påhittat):

- Kvinnan: Hej, vid händer idag?
- Vi sitter på flyget och ska just lyfta - tack för igår
- Kvinnan: Vilken kanonfest det var, jag var bra packad!
- Ja, det var vi alla tror jag! Men det var kul ändå!
- Kvinnan: Blev lite förvånad där - jag somnade till och vaknade med dig fortfarande i mig!
- Du somnade bara till helt kort - det tror jag också jag gjorde. Måste gå nu - vi lyfter!
- Kvinnan: Ok, vi hörs!

Det här skulle förmodligen räcka för att bli dömd till våldtäkt i Sverige. Så klart inte om det var ombytta roller- kvinnan har inget som helst ansvar för att hon tagit betalt, tagit sig dit, raggat upp honom, druckit sig packad och valt att ha samlag med honom. Nej, det är HAN som har allt ansvaret. Så hade det varit tvärtom så hade allt varit grönt. Han skulle aldrig kunna gå henne dömd på sådana grunder. Men ni är hon en stackars kvinna och han en stark rik man, så det blir svårt att stoppa det.

Vad tror ni?
Citera
2024-10-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är det verkligen så?

Det handlar om Människohandel och Slaveri, en företeelse som fortfarande pågår i vår tid. Här finns läsvärd information om detta.

Vad är människohandel?
Människohandel kallas ofta för en modern form av slaveri och utgörs av handel och utnyttjande av andra människor för egen vinning. Det är ett allvarligt brott som kränker de utsattas mänskliga rättigheter. Brottet drivs av en efterfrågan på tjänster från, eller varor tillverkade av, offer för människohandel. Det är därför viktigt att arbeta förebyggande mot människohandel genom att motverka efterfrågan på exempelvis köp av sexuella tjänster.

Slaveriets historia
Dick Harrison, professor i historia och prisbelönt författare, är nu aktuell med en bok om ett ämne som berör honom djupt. Det handlar om en av världshistoriens största tragedier, en tragedi som tyvärr är långt ifrån avslutad. Nämligen företeelsen slaveri.

I den viktiga boken Slaveriets historia skildrar han på ett levande och närgånget vis uppkomsten och utvecklingen av slaveri. Han ger oss en en fullständig, modern och unik överblick, från forntidens ofria arbetare till dagens trafficking.

Vårt nuvarande västerländska samhälle är faktiskt ett av ytterst få samhällen i världshistorien som inte anser att slaveri är något helt naturligt. Det i särklass vanligaste i alla historiska samhällen – även det svenska – har varit att slaveri är funktionellt och socialt acceptabelt: vissa förtjänar att leva i ofrihet.
Citera
2024-10-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Att moralisera över unga kvinnors sexualitet är nog ett ämne för en annan tråd. Jag vidhåller att det är oanvändbart att kalla kvinnan, kaffeflickan eller vad man nu ska kalla henne, för prostituerad. Det begreppet bör reserveras för explicit utbyte av pengar mot sex. Det blir förvirrande annars. Du får gärna tycka att hon är en slampa - hon bryr sig nog inte och ingen annan heller. Det påverkar heller inte huruvida något brott har begåtts i det aktuella fallet.

Fast är det verkligen säkert att det inte har någon påverkan? Det är inte olaligt att vara prostituerad i Sverige och att sälja sex - däremot att köpa sex. Den misstänkta blir nog mycket hellre dömd för att ha köpt sex än för våldtäkt? Kan kan se ett scenario där den misstänkta - om det ligger någit i det - driver linjen att det finns ett explicit samtycke eftersom sexet uttryckligen var en del i en affärsuppgörelse där hon som näringsidkare sålde en tjänst till honom som kan konsumerade. Att det ligger i sakens natur att om du har tagit emot en ersättning för sexet, och därefter genomfört sexet som en prestation mot den ersättningen, ja då ligger det ju närmare tillhands att ett samtycke i lagens mening förelegat.

Det skulle både tala för att den misstänkte måste ha förmodat att samtycke faktiskt förelåg, samt tala emot det som kvinnan verkar mena - att samtycke inte förelåg.

Med andra ord är det här förmodligen relevanta aspekter att väga in. Jag tror inte den misstänktas rättsliga team kommer lämna några stenar ovända om de behöver bevisa att det handlade om prostitution.

Jag saknar dock kunskap om hur det förhåller sig både med kvinnans försörjning/yrke och vad som hände i detta fall - men bedömer att det KAN ha betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in