2024-10-20, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Eftersom konsekvenserna som kan bli av Saras publiceringar, är det viktigt att det hon skriver är neutralt och då kan hon inte undanhålla viktiga uppgifter. Man kan dra slutsatser av avhuggna meningar och text som inte har sammanhang att stora mängder text undanhålls. Och då blir det inte förtal, utan förtal utfört med felaktiga uppgifter.
Som i ironman 2. Politikern vill att crl rodes läser en spesefik mening i en 300 sidor analys. Där han säger "the iron man weapon is a threat" men sedan försöker fortsätta läsa "but the good far outways the bad"

Alltså i context så är texten menad som att det är en fördel att ha ironman, men ur context ses det som ett hot och stödjer de narativ som politikern vill föra.

Får man inte en helhet kan man bli förd bakom ljuset och lurad av ett narativ någon annan styr.
Den ända inblandade individen vi vet vad den har för avsikt är Sara. Vi vet inte vad fiskare och "gädda" hade tänkt eller gjort.
Vi kan bara göra angaganden om vad som hade hänt utan dumpen, så som ex att "gäddan" aldrig fått tag i något barn och alla hade levt lyckliga i alla sina dar, eller som vissa på facebook tycks anta "men personen har varit på kik i 10 år, det är klart att den träffat 100 barn." För de har tagit slutsatsen att kik är en barnapp. Tror det är vettigare dumpen fiskar på Roblox isf.

Antaganden ger inget produktivt. Att stöta ut folk ur samhället kan göra mer skada än nytta hur man än ser det.

Samt den föredetta fiskaren sanna, visar att man inte måste skämma ut, när hon pratar om att hon fiskat på egen hand och anmält till polis som aggerat och dömt dessa personer. Utan att göra cirkus av dem.
Det är också tydligen något som gjort att sanna och sara blivit ovänner. Vilket också tyder på att sara vill humiliera och tjäna pengar snarare än belysa problem eller hjälpa barn.

För i dessa fall kunde hon skrivit artklar om hur deras föredetta fiskare har fått folk dömda kanske skrivit om dommarna.
Som jag förstår de är dessa dömda för brott emot barn.
Dumpen är ju så stolta att få folk som polisgäddan dömd, men han är ju dömd för tjänste fel inte brott mot barn. Med mera. Det är lite lustigt hur de tar paus iffån sitt arbete med att hjälpa barnen och sitter med i domstolar speciellt i sådana där han inte dömts för något med barn är det lite irrelevant i de narativ de vill framställa. Men där sitter de med, stolta att det är de som skapat denna dom.
Citera
2024-10-20, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Nej. Medier, domare etc. måste vara konsekvensneutrala i det avseendet.

Ja, det skulle det samhället göra. Så ja, man kan upprätthålla gränser för ansvar. Frågan är emellertid vems ansvar och i vilket sammanhang (se vidare min kommentar strax nedan i detta inlägg).[...]

Lessler för Påve – också! (Om det är möjligt att vara både president och påve ... äsch, det reder Hen ut...).

Som jag har förstått det, är var och en ansvarig för sina egna göranden och låtanden – oberoende av vad andra kan ha företagit sig i sammanhanget. Man kan ju ändå t.ex ha råkat avliva någon i självförsvar och pga "målsägandens" göranden och låtanden dessförinnan bli fri från straff.

Dumpens förnedrande uthängningar syftar dock huvudsakligen (enligt min åsikt) främst till, att aktivera Swish från förnedringsberoende dumplingar...
Citera
2024-10-20, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
"Mer precis" tror jag att du menar, din lille autist.

Kolla här, din ännu mindre autist: https://sprakbruk.fi/artiklar/mer-och-mera/ (hastigt googlad – och råkade bli en finsk/svensk sida). När jag tittar på pursvenska sidor, blir dock resultatet ungefär detsamma.
Citera
2024-10-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Samt ett rättsväsende som specialicerar sig på dessa peoblem. Inte de hobby åklagare och hobby psykologer som tycker sig veta bättre.

Gäddorna har inte gjort något brottsligt. De är bara jävligt sviniga och osympatiska. Detta regleras inte via rättsväsendet utan av samhället i övrigt. Folk vill inte ha med dem att göra. Det är inget juridiskt problem. Vill inte gäddorna vara utstötta så får de sluta med sitt gäddiga beteende. Så länge de förlägger allt ansvar utanför sig själva så ser det mörkt ut...
Citera
2024-10-20, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Kommer knarkaren Sara få ett återfall nu månntro när sjukvården pumpar henne full med morfin?
Är detta slutet för Dumpen?

För Dumpen är ju inget utan Sara och Patrick.

Av vad jag har observerat bland bekanta, har Dumpen redan från start befunnit sig i ett "fritt fall" – bortsett från bland godtrogna (i brist på bättre epitet) dumplingar. Såren från andra, "omvända" brottslingar förskräcker till en stor del – och bristen på respekt för "människovärdet" är påtaglig bland Dumpen och dess devota tillskyndare.
Citera
2024-10-20, 11:54
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Kommer knarkaren Sara få ett återfall nu månntro när sjukvården pumpar henne full med morfin?
Är detta slutet för Dumpen?

För Dumpen är ju inget utan Sara och Patrick.
Sara låst i en sjuksäng, tror hon har svårt för det, att inte få vara ute och flänga. På ett vis får hon känna hur det är för en gädda som blir isolerad och inte kan röra sig ute.

Kanske får hon sitta i en rullstol första tiden, då måste hon få be om en elektrisk med turbo.
Citera
2024-10-20, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Gäddorna har inte gjort något brottsligt. De är bara jävligt sviniga och osympatiska. Detta regleras inte via rättsväsendet utan av samhället i övrigt. Folk vill inte ha med dem att göra. Det är inget juridiskt problem. Vill inte gäddorna vara utstötta så får de sluta med sitt gäddiga beteende. Så länge de förlägger allt ansvar utanför sig själva så ser det mörkt ut...

Beträffande Dumpen så läser jag bara vad som skrivs här i tråden.

Hur ställer du dig till, att vissa personer (troligen i ett personligt "svagt" tillstånd) lockas över till Dumpens "fiskare" från ett annat forum, i syfte att övertalas till ett swishbefrämjande "möte" med Dumpen? Av vad jag läser här, "godkänner" inte Dumpen att någon avstår från ett möte, utan det händer att Dumpen hemsöker "gäddan" med falska motiv (t.ex att de har råkat kvadda "gäddans" bil) för att locka ut henom till en uthängningsbar filmning – förnedringsbar nog för att trigga swischfingret på devota dumplingar?
Citera
2024-10-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Nej. Medier, domare etc. måste vara konsekvensneutrala i det avseendet.

Ja, det skulle det samhället göra. Så ja, man kan upprätthålla gränser för ansvar. Frågan är emellertid vems ansvar och i vilket sammanhang (se vidare min kommentar strax nedan i detta inlägg).

Var och en är ansvarig för sina handlingar, ja. Individen har ansvar för sina egna handlingar, ja. Ytterst är och måste det vara så, i såväl moraliskt som juridiskt hänseende.

Sara Nilsson är en individ och ansvarig utgivare för dumpen.se. Alltså har hon individuellt ansvar för sina handlingar inom ramen för sitt utgivarskap. Dumpen är ansvarig ”för att rapportera hur verkligheten ser ut, inget annat”, enligt dig. Jag menar att i den verklighetsrapporteringen vilar ett ansvar på Sara Nilsson: Hon kan inte ta sig vilka friheter som helst bara för att hon rapporterar om personer som för sin del får ta individuellt ansvar för sina beteenden.

Det handlar alltså om publicistiskt ansvar, om etiska och juridiska gränser för ett utgivarskap och för vad som publiceras. Dumpen följer inte den etablerade medieetiken, utan håller sig med sin egen ”Dumpenetik”, som jag tidigare i tråden har benämnt Dumpens etiska syn.

Svaret på frågan huruvida Sara Nilsson ska hållas etiskt ansvarig (ska klandras) för själva utpekandet av gäddorna beror på om man ansluter sig till medieetiken (ansvarig) eller Dumpenetiken (ej ansvarig). En försvarlig andel av inläggen i den här tråden debatterar det spörsmålet - svaret är föremål för diskussion och hela denna normativa frågeställning ringar in frågan om var och hur gränserna ska dras för individen Sara Nilssons etiska ansvar i egenskap av ansvarig utgivare.

En annan aspekt av Sara Nilssons ansvar är den juridiska, även den livligt ventilerad i tråden. Vad man än anser om huruvida hon gör sig skyldig till förtal i samband med utpekandet av gäddorna och huruvida hon ska fällas till ansvar för grovt förtal i det aktuella målet, där hon står åtalad för det brottet, kommer en fällande dom innebära att hon, liksom ”var och en” alltid och ytterst, ”är ansvarig för sina handlingar”.

Sedan kan man hävda, vilket jag har förstått att du gör, att Sara Nilsson inte ska ådömas ansvar för grovt förtal. Men att påstå att Dumpen endast är ansvarig ”för att rapportera hur verkligheten ser ut, inget annat” menar jag alltså är att se saken lite för snävt.

Jag håller med om det du tidigare skrev, att Dumpen inte kan hållas ansvarig för vad andra gör - gäddorna eller de som fysiskt antastar gäddorna eller i övrigt trakasserar dem - på grund av publiceringen:

Inom ramen för yttrandefriheten måste det i såväl etiskt som juridiskt hänseende anses vara tillåtet att publicera vad man nu vill publicera utan att ansvar åläggs en för vad andra hittar på med anledning av publiceringen. Där dras exempelvis en gräns för Sara Nilssons ansvar.
Inte att förglömma att sara verkar varit väl medveten om, kanske inte detaljerna, men omfattningen av sitt ansvar och de konsekvenser hon kan komma att möta på grund av de val hon gör. Men hon har hela tiden uttalat att hon bedömer att vad hon tror kommer ur Dumpens arbete är värt det.
Citera
2024-10-20, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Ska medierna tystas av hot om självmord? Vad är det mer de inte ska få visa? Ska domare sluta döma för att brottslingen hotar med självmord? Ska läkare skriva ut knark för att patienten hotar med självmord? Slippa parkeringsböter? osv ad nauseum

Nä, det samhället skulle haverera rätt fort. Man kan upprätthålla dessa gränser för ansvar samtidigt som man erbjuder stöd till de som är självmordbenägna.

"Lavin-effekten" är förvisso en reell företeelse i naturen. I ett demokratiskt samhälle finns dock "moderatorer", vilka strävar efter att se till, att vi lever i ett "utståeligt" – om än ej "paradisiskt" – samhälle. Läs några andra skrifter utöver Aftonbladet, så sover du bättre om nätterna...
Citera
2024-10-20, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Inte att förglömma att sara verkar varit väl medveten om, kanske inte detaljerna, men omfattningen av sitt ansvar och de konsekvenser hon kan komma att möta på grund av de val hon gör. Men hon har hela tiden uttalat att hon bedömer att vad hon tror kommer ur Dumpens arbete är värt det.

För hennes egen, pekuniära tillvaro – troligen...
Citera
2024-10-20, 13:05
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Nej, det är inte att förglömma. Om hon fälls i målet, kommer hon mena att det är feldömt (hon bestrider ju ansvar), men är villig att ta den risken: Ett förtalsåtal har varit med i beräkningen från start, om jag har fattat rätt.
Citera
2024-10-20, 13:37
Medlem
Citat:

Ändamålen helgar medlen. Sara är i en position där hon skapar egna spelregler. En del påstår t om att hon är på väg att fucka upp mediefriheten inom journalistiken iom hennes framfart. Storpublik drar hon dessutom.

Man får hoppas att hon har huvudet på skaft och inte skriver ut sig från sjukan för tidigt. Måste vila ordentligt efter operationen.
Sätter ändå en hundring på att hon har en insmugglad telefon och tjuvfiskar, hon kan liksom inte låta bli. Måste även kontrollera så att underhuggarna sköter sig vid alfahonans frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in