2024-10-18, 15:59
  #468037
Medlem
Jack.Elams avatar
Sergej Lavrov verkar vara lite sur över att Ryssarna inte får våldta Ukraina.

https://x.com/NOELreports/status/1847271466301088194
Citat:
Our position is clear: no accession to NATO, neutral status, resolution of the problems of the Russian-speaking population, which was in gross violation of the UN Charter and numerous conventions, deprived of the right to do anything in their native language. And, of course, Ukraine, we will not accept any option when Ukraine retains the ability to be used by the West to create direct threats to the Russian Federation," said Russian Minister of Foreign Affairs Lavrov.
Citera
2024-10-18, 16:01
  #468038
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kleptokraten Putin nallar ur den nationella förmögenhetsfonden. Ner från 210,62 miljarder USD i juni 2022 till 133,40 miljarder USD i augusti 2024.
https://tradingeconomics.com/russia/national-wealth-fund-assets


Pengar i en nationell förmögenhetsfond är en provokation mot alla fredsälskande och skuldsatta länder.
Borde gå att beslagta dessa besparingar från Putin på något demokratiskt vis, typ via lönnmord/frihetskrig/revolution/folkligt uppror i Ryssland.

Sverige lånar pengar för att skicka till Ukraina.

Eftersom stödet som bistår Ukraina är tillfälligt bedömer regeringen att det ur ett ekonomiskt effektivitetsperspektiv är bättre att avvika från överskottsmålet än att genomföra tillfälliga neddragningar i offentlig sektor eller tillfälliga skattehöjningar.

https://www.regeringen.se/pressmedde...onen-for-2025/
Citera
2024-10-18, 16:05
  #468039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kleptokraten Putin nallar ur den nationella förmögenhetsfonden. Ner från 210,62 miljarder USD i juni 2022 till 133,40 miljarder USD i augusti 2024.
https://tradingeconomics.com/russia/national-wealth-fund-assets
Det är välfärdsfonden, det är medel som är avsatta för skola, vård och pensioner. Nu används den till att finansiera kriget samt pensioner. Hur ska regimen betala pensionärerna i framtiden?

En nästan obefintlig sjukvård kommer att (om möjligt) bli ännu sämre, skolväsendet kommer att klappa ihop.

Ryssland har en mycket mörk framtid framför sig…

…men, enligt de ryska nationalekonomiexperterna här i tråden går Ryssland som tåget…
Citera
2024-10-18, 16:09
  #468040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Pengar i en nationell förmögenhetsfond är en provokation mot alla fredsälskande och skuldsatta länder.
Borde gå att beslagta dessa besparingar från Putin på något demokratiskt vis, typ via lönnmord/frihetskrig/revolution/folkligt uppror i Ryssland.

Sverige lånar pengar för att skicka till Ukraina.

Eftersom stödet som bistår Ukraina är tillfälligt bedömer regeringen att det ur ett ekonomiskt effektivitetsperspektiv är bättre att avvika från överskottsmålet än att genomföra tillfälliga neddragningar i offentlig sektor eller tillfälliga skattehöjningar.

https://www.regeringen.se/pressmedde...onen-for-2025/
Du är mer än lovligt korkad i dina förfalskningar av verkligheten.
Vad beträffar Rysslands välfärdsfond (NWF) så klarar Putin alldeles på egen hand att tömma den, han behöver ingen hjälp…
Citera
2024-10-18, 16:13
  #468041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Pengar i en nationell förmögenhetsfond är en provokation mot alla fredsälskande och skuldsatta länder.
Borde gå att beslagta dessa besparingar från Putin på något demokratiskt vis, typ via lönnmord/frihetskrig/revolution/folkligt uppror i Ryssland.

Sverige lånar pengar för att skicka till Ukraina.

Eftersom stödet som bistår Ukraina är tillfälligt bedömer regeringen att det ur ett ekonomiskt effektivitetsperspektiv är bättre att avvika från överskottsmålet än att genomföra tillfälliga neddragningar i offentlig sektor eller tillfälliga skattehöjningar.

https://www.regeringen.se/pressmedde...onen-for-2025/

Giftmord är ju Putins paradgren, hans signum. Vi får väl vara nöjda med att det gjort honom själv så paranoid att hans liv är ett helvete.
Citera
2024-10-18, 16:28
  #468042
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det är välfärdsfonden, det är medel som är avsatta för skola, vård och pensioner. Nu används den till att finansiera kriget samt pensioner. Hur ska regimen betala pensionärerna i framtiden?

En nästan obefintlig sjukvård kommer att (om möjligt) bli ännu sämre, skolväsendet kommer att klappa ihop.

Ryssland har en mycket mörk framtid framför sig…

…men, enligt de ryska nationalekonomiexperterna här i tråden går Ryssland som tåget…

Med en ökad beskattning av barnlösa par samt en minskad sjukvårdsbudget lär inte pensionsåldern uppnås för många individer . Utan adekvat vård lär även krigsinvalider avlida i förtid . Antalet kvinnor som dör i barnsäng lär öka. Redan nu har sjukhus tagits över för militärt bruk och civila nekats vård .

Det går bra för Ryssland.
Citera
2024-10-18, 16:36
  #468043
Medlem
Ukraina har nu tappat hälften av vad intog av Kursk i somras.
Det ser inte bra ut.
Citera
2024-10-18, 16:38
  #468044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Medans ryssarna de civila i Ryssland kommer som förra vintern att frysa och stå göra upp eld bland lägenhetskomplexen ha ha.
Dom har nog centralvärme i städerna som eldas med gas.
Borde vara tillräckligt med gas nu som Europa inte längre köper den.
Citera
2024-10-18, 16:41
  #468045
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina har nu tappat hälften av vad intog av Kursk i somras.
Det ser inte bra ut.

Ser det inte bra ut? Det ser jättebra ut! Putin krävde av sina generaler att ukrainarna skulle vara utkastade senast 1 oktober. Nu har vi snart 1 november. Och ukrainarna har fortfarande kvar mer än hälften av territoriet man intog på 4 timmar.

Jag tycker att det är helt fantastisk succé!
Citera
2024-10-18, 16:46
  #468046
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Med en ökad beskattning av barnlösa par samt en minskad sjukvårdsbudget lär inte pensionsåldern uppnås för många individer .

Som en sidonotering, jag läser om om att Putin ville se ökat barnafödande så han trixade lite med räntorna för par vilket eventuellt skapade en bostadsbubbla som nu har brustit. (Jag behöver läsa på lite mer om det där)

Det och så är dom inne i krigsekonomi. Om den allmänna sjukvården i Ryssland var dåligt tidigare så är det ingenting mot nu när militären lockar in läkare och sjuksköterskor i stället för att som normalt hjälpa civilbefolkningen. Mästerstrategen och schackspelaren ville ha sitt lilla krig och nu har han kört landet i botten...

-Uff, jag är glad över att jag inte är en politiker. När man ser en ensam dåre köra ner ett land sådär så blir man lite mörkrädd.
Citera
2024-10-18, 16:48
  #468047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Dom har nog centralvärme i städerna som eldas med gas.
Borde vara tillräckligt med gas nu som Europa inte längre köper den.
Många i Ryssland har stenkolkaminer i lägenheterna.
Vad beträffar de gamla sovjetbyggda värmeverken poppade de sönder som popcorn förra vintern. Underhållet är obefintligt och underhållspersonalen finns någon annan stans…
Citera
2024-10-18, 16:53
  #468048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina har nu tappat hälften av vad intog av Kursk i somras.
Det ser inte bra ut.
Det kan du visa med en kontrollerbar
källa eller fabulerar du som vanligt.
Om inte, knip.
Eller handlar det om trådförstörande aktivitet som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in