2024-10-11, 16:43
Medlem
Min hund gillar dom där ÖoB Buffalo wing kyckligspetten från Sjögårdens.
179:- / 750g -> 238:-/kg

Coop har fläskytterfile för 69.90:-/kg denna vecka
eller 89:90 för fläskfile såg jag i någon butik....

Hundgodis är alltså bland det dyraste jag köper per kilo - visst måste det gå att köpa fläskfile, hönskött eller annat och torka så det blir segt och hållbart för jyckarna att festa på?
Jag fick en känsla av scam när jag tänkte på det hela efter dagens shoppingrunda..

Tips på hur vi gör hund-snacks av kött hemma mottages tacksamt
Citera
2024-10-11, 17:23
Medlem
Riddarhusets avatar
Kan inte svara på frågan, men gör själv så här.
Använder det som blir över när jag putsar kött och allt pill från en hel kyckling och skinnet från laxen i en bytta i kylen.
För att det skall ta tid gör jag "korven i trädet" med detta å då räcker det väl en till två dagar för två labbar om det är små bitar. Korv i trädet = gömmer små bitar i barken på olika träd, buskar etc så får de leta på tomten.
Eller lägger grejerna i två röda gummibollar så de får jobba med dem. Det gäller att hitta ngt som kan stoppa bitarna att komma ut snabbt.
Som stopper använder jag ibland kycklingköttbullar ICA Basic - ibland halva priset. Lägger jag i frysen och pressar ner i hålet. Eller en bit morot eller broccolistam.
Tuggpinnar köper jag de på ICA för 30-35 kr för fem - "Hundtugg" - råhud av nöt. De är ganska jobbiga och tar en 15 minuter. En gummiboll med bra stopper, t ex broskben från ett fläsklägg, med billig leverpastej med röd etikett som smetats fast på insidorna av bollarna, kan ta en halvtimme om man har tur.
Sjöbogårdens twisted sticks går på två minuter.
Citera
2024-10-11, 19:58
Avslutad
varför ger du inte bara hundmat?
Citera
2024-10-13, 08:50
Medlem
Dörför den tycker det är gott med lite "godis" då och då.
Verkligen ingen som vet hur man torkar kött till hundgodis?
Citera
2024-10-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Dörför den tycker det är gott med lite "godis" då och då.
Verkligen ingen som vet hur man torkar kött till hundgodis?

Jag brukar skära blodpudding i små bitar och torka i ugnen, 100 grader tills de är torra. Brukar ta 30 minuter beroende av hur stora bitar man gjort. Är man rädd för att bränna bitarna så kan man stänga av ugnen när man tror att man är nöjd och låta dem fortsätta torka i eftervärmen i någon timme eller två.

Man kan även ha blodpudding eller köttbullar som man hackar i småbitar och lägger i frysen. De tinar snabbt och kan plockas fram inför träning.

Vad gäller fläsk och fågelkött så är det nog svårt att handla i butik och torka hemma på ett sätt som är hygieniskt och säkert för både dig och hundarna.
Citera
2024-10-13, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennnnu
Jag brukar skära blodpudding i små bitar och torka i ugnen, 100 grader tills de är torra. Brukar ta 30 minuter beroende av hur stora bitar man gjort. Är man rädd för att bränna bitarna så kan man stänga av ugnen när man tror att man är nöjd och låta dem fortsätta torka i eftervärmen i någon timme eller två.

Man kan även ha blodpudding eller köttbullar som man hackar i småbitar och lägger i frysen. De tinar snabbt och kan plockas fram inför träning.

Vad gäller fläsk och fågelkött så är det nog svårt att handla i butik och torka hemma på ett sätt som är hygieniskt och säkert för både dig och hundarna.
Tack - det var ett bra tips!
Citera
2024-10-18, 23:52
Medlem
Knivur-273s avatar
Frolic är bra och enkelt. Min Schäfertik var helt galen i Frolic, som hon bara fick ibland som godis och det gick fort ned i svalget. Annars käkade hon det torrfoder som uppfödaren rekommenderat, dock uppblött och värmt i mikrovågsugnen till en god temperatur, som vi alltid kontrollerade med fingret. Ibland med ett rått ägg ovanpå och en skiva knäckebröd som efterrätt.

Knäckebrödet tog hon som ett jaktbyte och rusade till liggplatsen för att delikat mumsa i sig till sista smulan.

Ett rått ägg som topping på det vanliga fodret, det såg man att hon älskade extra mycket, och det var säkert gott för hälsan.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-19 kl. 00:23.
Citera
2025-01-09, 09:36
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jennnnu

Vad tror du om att köra lite blodpuddingbitar i airfryer? Borde väl fungera bra? Kanske finns det fler alternativ att torka via airfryer?
Citera
2025-01-10, 11:25
Medlem
noll-livs avatar
Min hund "kräver" 2 tugg varje kväll kl 20. Fattar inte riktigt hur det blev så här!!!

Det är en stor hund med rejält bett så det går inte fjösa med småpinnar direkt. Det första hon får utan ansträngning är ett märgben. Jag har en ca 20 st tomma sparade efter jag köpt riktiga med kött i.

Blöter upp hennes vanliga hundmat i en skål, mosar det med en potatisstöt.
Ibland har jag köttfärs över och då blandar jag i det och har jag inget köttigt så blandar jag det bara med ca 1/4 del vanligt torrkattfoder som jag blöter upp.

Sen fyller jag bara benen och ställer in i frysen. Beroende på storlek så tar det iaf en stund för henne att gnaga ur det när det är fruset.

Ben nr 2 är det som kostar här i huset. Där brukar jag mest köpa det som har billigast kilopris och har bra tuggtid. Favoriterna är oxhud tror jag, några långa sega rackare. Förr hittade jag dem bara på Dollarstore men det är ytterst sällan numera men har precis upptäckt att ÖB har liknande. De tar ju allt mellan 30-90 min.
Och det benet måste hon leta efter i vardagsrummet, inte bara serveras! Så varje kväll springer någon av oss runt som en fåntratt för att hitta bästa gömstället för att göra prinsessan nöjd. Suck.
Citera
2025-01-10, 15:23
Medlem
Man skär lever i tunna skivor (varken hundar eller katter skall äta näringsfattigt muskelkött), sedan torkar man det i en livsmedelstork
Citera
2025-01-24, 21:53
Medlem
Ett hett tips är, som tidigare nämnt, att du köper Frolic och ger endast som godis. Brukar finnas på de flesta mataffärer och säljs som hundmat, vilket det ju är SKIT som. Men det är super som godis!! Billigt också!! En bit frolic kan man enkelt dela i typ iaf 3-4 delar också så får man bra storlek på bitarna. Tycker inte att det smular så värst mycket heller vilket ju är super verkligen!!
Citera
2025-01-24, 22:32
Medlem
Det här är ju en klassiker som alla hundar tycker om.

https://pawpalace.se/hundkex-losviktsgodis/hundgodis-top-winner-leversnittar/?srsltid=AfmBOopwMrGmii0LXWT7lQXQpN6fHofMZu855spDJ Lt6vcxwnZb_pCVRyOo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in