2024-10-11, 08:57
Medlem
invandrar-leffes avatar
Bättre vore om alla som inte sympatiserar med S eller stödet till dem bröt sig ut och startade en egen fackförening som prioriterade medlemmarnas intressen snarare än "partiets".

Så småningom kanske även LO, partiet och rörelsen inser att 1800-talet är sedan länge passerat.
Citera
2024-10-11, 09:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Majoriteten av alla LO-väljare röstade dock på de rödgröna. Att 27,5 % av LO-väljarna röstar på SD är nog ett gott skäl till att man vill stoppa sosse-pengarna. Det är dock inte tillräckligt för att klippa banden helt. Mer än hälften röstar rödgrönt bland LO-väljarna. Endast 10 % på Moderaterna.

Jag hoppas dock att man bryter helt med S då så många ändå inte gillar sossarna och tvingas betala in medlemsavgifter som till viss del skickas dit.
https://www.byggnadsarbetaren.se/sa-rostade-lo-valjarna/

Så röstade arbetare i LO-facken:

Socialdemokraterna: 41,2 procent

Vänsterpartiet: 8,2 procent

Miljöpartiet: 2,9 procent

Centerpartiet: 3,3 procent

Liberalerna: 1,0 procent

Sverigedemokraterna: 27,5 procent

Moderaterna: 10,1 procent

Kristdemokraterna: 4,6 procent

Haha. Noterbart är att fler LO anslutna röstar på Tidö än S. Utan att ha delat ut svenska medborgarskap i panik de senaste 20 åren hade sossarna haft under 10 % i riksdagsvalet.
Citera
2024-10-11, 09:43
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Bättre vore om alla som inte sympatiserar med S eller stödet till dem bröt sig ut och startade en egen fackförening som prioriterade medlemmarnas intressen snarare än "partiets".

Så småningom kanske även LO, partiet och rörelsen inser att 1800-talet är sedan länge passerat.
Vore dumt,men en snickare som försöker ryta ifrån funkar ju inte förstås.
Citera
2024-10-11, 10:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Ja jo, kommer ihåg det där.

Men 1999 hade (S) 177 316 medlemmar. Och dom siffrorna borde väl vara utan fejkade medlemmar?
Sedan dess har dom i runda slängar tappat 100 000 medlemmar. Detta hänger ju ihop med att dom slutat bry sig om arbetaren.

Så varför ska arbetarrörelsen(LO) bry sig om (S)? Det är ju ganska uppenbart att arbetaren slutat bry sig om (S), och även LO.
Antalet fackanslutna minskar ju, i alla fall för LO. Och varför ska man som arbetare ansluta sig till en organisation, som ekonomiskt stöder ett parti som motarbetar arbetaren?
Siffrorna hänger framförallt ihop med att folk slutat bry sig om politik.
Det finns både arbetare och tjänstemän i partiet.
S har till exempel gått om M på tjänstemanna- eller SACO-sidan.

Sedan ska man inte glömma att V också aspirerar på arbetarröster.
Vad det gäller skattesänkningar för rikt folk har SD nu återigen visat sin rätta sida och röstat för detta. Förmodligen beror det på deras koppling till MC-klubbar där tvättning av svarta pengar är vanligt.
Citera
2024-10-11, 10:27
Medlem
DonaldBidens avatar
Helt sjukt!
Tvärtom måste LO-medlemskapet återigen, genom kollektivanslutning, innebära ett medlemskap i Socialdemokraterna!
Citera
2024-10-11, 10:28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Majoriteten av alla LO-väljare röstade dock på de rödgröna. Att 27,5 % av LO-väljarna röstar på SD är nog ett gott skäl till att man vill stoppa sosse-pengarna. Det är dock inte tillräckligt för att klippa banden helt. Mer än hälften röstar rödgrönt bland LO-väljarna. Endast 10 % på Moderaterna.

Jag hoppas dock att man bryter helt med S då så många ändå inte gillar sossarna och tvingas betala in medlemsavgifter som till viss del skickas dit.
https://www.byggnadsarbetaren.se/sa-rostade-lo-valjarna/

Så röstade arbetare i LO-facken:

Socialdemokraterna: 41,2 procent

Vänsterpartiet: 8,2 procent

Miljöpartiet: 2,9 procent

Centerpartiet: 3,3 procent

Liberalerna: 1,0 procent

Sverigedemokraterna: 27,5 procent

Moderaterna: 10,1 procent

Kristdemokraterna: 4,6 procent
Byggnadsarbetarens resultat skiljer en del från t.ex. SVT: VALU. De gör indelningen ”arbetare” och ”tjänstemän” och enligt dem så röstade 32% av arbetarna på S och 29% på SD.

Om man ser till trenden från föregående val är SD det klart största arbetarpartiet nästa val.
Citera
2024-10-11, 10:40
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Fulteknik att smälla ihop arbetarna i byggnads som verkar på den privata marknaden med undersköterskorna i kommunal som jobbar regionalt eller kommunalt.

Varför bröt man inte ned det mer?
Hade det börjat lyftas frågor om att vissa förbund kanske borde bryta med LO
Om man ser till SVT:s VALU är det närapå jämnt mellan S och SD när det gäller arbetarröster. Den stora skillnaden mellan S och SD är könsbaserad. Socialdemokraterna är framför allt ett kvinnoparti.

Vad gäller männens röster är det näst intill lika för S och SD. Men när det gäller kvinnornas röster har S ett stort övertag.

Så man kan fråga sig: röstar undersköterskorna i kommunal på S för att de ser sig som arbetare eller för att de är kvinnor?
Citera
2024-10-11, 11:10
Medlem
Xeliouss avatar
Tror inte LO drar in stöd till S. Det är bara teater spelad för att lura medlemmar. En majoritet av medlemmarna röstar inte på S men 100% av anställt LO-folk är partiaktiva sossar från födseln.
Citera
2024-10-11, 11:18
Medlem
Jag delar inte problem beskrivningen. Det är
många LO förbud som inte ger partistöd.
Jag tror det mera är ett problem för de som
inte är med i LO, ett drev från högerkanten
med arbetsgivare rörelsen, M och Timbro
i spetsen
Citera
2024-10-11, 11:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Högeridioter är inte med i några av de vanliga fackförbunden och ni har samma trötta argument år efter år. När SD skulle bilda eget fackförbund var det väldigt få som var intresserade.

Kortfattat: Jag har rätt och du har fel.

Ja, en "sosse" har alltid rätt. Ända tills någon kommer på honom med fingrarna i syltburken...

Efter mer än 50 år i arbetslivet så VET jag många som valt bort LO-fack med hänvisning till sossekopplingen, det är inte så bra för fackföreningsrörelsen om man ser seriöst på det ur ett arbetarperspektiv.
Fackombud har (inte HELT utan undantag) oftast varit dom mest arbetsskygga på dom ställen jag arbetat. Dom gillar att "gå på möten och kurser" men låter gärna arbetskamraterna utföra deras arbetsuppgifter under tiden...
Självförverkligande kan vi kalla det...

Du behöver inte kalla mig för varken höger eller idiot, det går bra att kommunicera ändå.
Senast redigerad av sykkelpump 2024-10-11 kl. 11:53.
Citera
2024-10-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Jag delar inte problem beskrivningen. Det är
många LO förbud som inte ger partistöd.

Jag tror det mera är ett problem för de som
inte är med i LO, ett drev från högerkanten
med arbetsgivare rörelsen, M och Timbro
i spetsen
Tydligen två olika "partistöd" ett årligt och ett inför val, kan det vara att dessa inte ger årligt men inför val?
Det är svårt att följa deras pengaflöde då dom ofta har samma upplägg som företag vilka dom är kritisk till.
Citera
2024-10-11, 12:27
Medlem
FarbrorFredriks avatar
För att förtydliga för dom som är för dumma, LO ÄR en socialdemokratisk rörelse.

Men att minska/förändra/dra in partistödet kanske vore lämpligt i dagens samhälle, kanske pengarna skall fördelas ur en pott enligt senaste valresultatet. Fast kanske borde SD uteslutas då deras politik är mot fackförbund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in