2024-10-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det har vi kanske. Bonobon är ju verkligen inte antinatalister.

Det är korrekt, antinatalism är mycket ovanligt i naturen. Jag är inte antinatalist men jag tycker det är intressant att lyssna på dom. Jag känner mig inte hotad alls av deras åsikter. Det är ju faktiskt helt lagligt att vara antinatalist och det får man acceptera som optimist hur nöjd man än är 🙂
Citera
2024-10-10, 21:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är korrekt, antinatalism är mycket ovanligt i naturen. Jag är inte antinatalist men jag tycker det är intressant att lyssna på dom. Jag känner mig inte hotad alls av deras åsikter. Det är ju faktiskt helt lagligt att vara antinatalist och det får man acceptera som optimist hur nöjd man än är 🙂
Jag känner mig inte heller hotad av dem. Men typ 1 % av min i ö helt underbara och fina personlighet, har ett sadistiskt drag, som helt och fullt kan rasa ut på Flashback mot t ex antinatalisterna här, så att jag kan ge resterande 99 % till alla runtomkring där det verkligen räknas, dvs I det Verkliga Livet (IRL) utanför internet.
Citera
2024-10-10, 21:35
Medlem
Citat:
Jag känner mig inte heller hotad av dem. Men typ 1 % av min i ö helt underbara och fina personlighet, har ett sadistiskt drag, som helt och fullt kan rasa ut på Flashback mot t ex antinatalisterna här, så att jag kan ge resterande 99 % till alla runtomkring där det verkligen räknas, dvs I det Verkliga Livet (IRL) utanför internet.

Det låter bra nerdnerd 🙂 Ja vi alla har väl våra bra och dåliga sidor. Flashback kan nog få många att visa upp sin dåliga sida tyvärr 😅
Citera
2024-10-10, 21:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Svaret är dopaminnivån i hjärnan.

Är det ditt slutgiltiga svar?
Citera
2024-10-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Är det ditt slutgiltiga svar?

Yes sir jag tror att hjärnans kemi och dom känslor som skapas i hjärnan är det som avgör om vi trivs i tillvaron eller ej och att det påverkar om vi ser positivt eller negativt på fortplantning.

Hade jag rätt? 😀
Citera
2024-10-10, 22:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Yes sir jag tror att hjärnans kemi och dom känslor som skapas i hjärnan är det som avgör om vi trivs i tillvaron eller ej och att det påverkar om vi ser positivt eller negativt på fortplantning.

Hade jag rätt? 😀

Absolut.
Men hur går det egentligen till när kemi övergår till subjektiva upplevelser?
Det där verkar vara ett mysterium.

Skulle man kunna bygga ett mekaniskt belöningssystem med pumpar och rör?
Citera
2024-10-10, 22:44
Medlem
FunAndGamess avatar
Citat:

Det där låter ju som nån sorts parodi på tidernas fånigaste presentation för en nätdejtingprofil blandat med vad en trettonårig wannabe edgy gothbög skriver i sin dagbok.
Senast redigerad av FunAndGames 2024-10-10 kl. 22:51.
Citera
2024-10-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Absolut.
Men hur går det egentligen till när kemi övergår till subjektiva upplevelser?
Det där verkar vara ett mysterium.

Skulle man kunna bygga ett mekaniskt belöningssystem med pumpar och rör?

Jag tror att vi ska nöja oss med att vi med naturvetenskapen kan konstatera att hjärnan skapar våra känslor och att våra känslor i sin tur helt styr vårt beteende och hur vi ser på livet.

Jag tror att det som avgör om en person blir optimist eller pessimist beror på vilka känslor vi har över en längre tid. Skulle man droga en antinatalist så att han blir överlycklig då skulle han nog fortfarande vara antinatalist men det avgörande är om personen haft mestadels positiva eller negativa känslor under en längre tid i livet som är av betydelse i antinatalistfrågan. Så ser jag på det.
Citera
2024-10-10, 23:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Det där låter ju som nån sorts parodi på tidernas fånigaste presentation för en nätdejtingprofil blandat med vad en trettonårig wannabe edgy gothbög skriver i sin dagbok.
Nu projicerar du bara dina egna böjelser på andra. På riktigt, lycka till med ditt sökande! Men sorry, jag föredrar den underbart vackra kvinna som fött mina två barn. ❤️
Citera
2024-10-10, 23:18
Medlem
Citat:
Jag tror att vi ska nöja oss med att vi med naturvetenskapen kan konstatera att hjärnan skapar våra känslor och att våra känslor i sin tur helt styr vårt beteende och hur vi ser på livet.

Jag tror att det som avgör om en person blir optimist eller pessimist beror på vilka känslor vi har över en längre tid. Skulle man droga en antinatalist så att han blir överlycklig då skulle han nog fortfarande vara antinatalist men det avgörande är om personen haft mestadels positiva eller negativa känslor under en längre tid i livet som är av betydelse i antinatalistfrågan. Så ser jag på det.
Faktiskt så påverkar tarmfloran våran hjärna. Det brukar sägas att tarmen är vår andra hjärna. Fel tarmflora kan faktiskt påverka tex depression.
Citera
2024-10-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Faktiskt så påverkar tarmfloran våran hjärna. Det brukar sägas att tarmen är vår andra hjärna. Fel tarmflora kan faktiskt påverka tex depression.

Ja nervsystemet är avancerat och finns inte bara i skallen även om hjärnan är det organ som styr skutan 🙂
Citera
2024-10-11, 06:44
Bannlyst
Citat:

Jag tror helt enkelt att pessimister är människor som polyannaprincipen inte alls fungerar på, eventuellt blandat med anlag för anhedonism. Jag var bokstavligt talat känd för att säga obehagliga sanningar redan när jag gick i lågstadiet. Schopenhauer var mycket högre utbildad än jag och hade rikare föräldrar, men han var också redan från barndomen en hänsynslös sanningssägare.

Jag var blygare som barn och ung, men jag är vid det här laget väldigt luttrad och blir faktiskt mer och mer (för)härdad och hänsynslös ju mer jag stöter på fega NPCs och dumsvenskar som lever sina liv med lögner, ungefär som Inmendham har utvecklats genom åren. Det gäller inte bara mot optimister utan feghet och livslögner överhuvudtaget (fast optimister brukar ofta vara livslögnare på flera sätt; nörden gillar t.ex. massinvandringen). Jag fick igår kväll ett utbrott över två fega NPCs i en helt annan tråd. Jag fattar inte alls vad de gör på det här forumet.

Jag mår rätt bra när jag är påverkad av starka opiater men jag skulle aldrig för att ögonblick tvivla på antinatalismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in