2024-10-10, 22:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där har man ju hört förr under detta krig, inte sant ?

Så man får se vad som blivit beslutat. Har annars trott att väst lättare skickar diverse "grejer" över till Ukraina, så att de själva skruvar ihop missiler, får upp produktionen på sina "Neptun" tex.. och annat.

Precis, allt är tillåtet till slut.
Men om Natoländer ändå ska leta upp och välja mål samt styra missilerna åt Ukraina så kan man lika gärna hoppa över besväret att först skicka dom till Ukraina.
Citera
2024-10-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är en kraftig eskalering av kriget om missiler från Natoland med hjälp av satelliter från Natoländer träffar mål i Ryssland. Det är inget som USA önskar några veckor innan presidentvalet.
Ukraina har inga egna satelliter så missilerna måste målstyras från UK/US satelliter.

Ukraina har en egen satellit finansierad via fundraising: https://en.wikipedia.org/wiki/People%27s_Satellite
Citera
2024-10-10, 22:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Och hur tror du Ukraina gör sina måluttag med sina egna drönare och kryssningsrobotar? Det krävs inga satelliter för att kunna mata in koordinater i en robot.
Koordinaterna får man genom underrättelser, båda öppna och mindre öppna.

Du skämtar? Tror du på allvar att Ukraina matar in koordinater i en robot som man sedan ska dra iväg 300 km in i Ryssland?
Storm Shadow styrs via satellit inte via en inknappad koordinat.
Citera
2024-10-10, 22:42
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Du skämtar? Tror du på allvar att Ukraina matar in koordinater i en robot som man sedan ska dra iväg 300 km in i Ryssland?
Storm Shadow styrs via satellit inte via en inknappad koordinat.

Okej, varför tror du det? Mig veterligen styrs de flesta kryssningsrobotar av en kombination av tröghetsnavigering och GPS/GLONASS/Galileo. Du kan väl inte på fullaste allvar mena att GPS, som är helt öppet för alla att använda, utgör de satelliter du påstår styr roboten?
Citera
2024-10-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Kapitulation är ingen fredsförhandling.

Fredsavtal med viss landavträdelse är långt ifrån kapitulation.. Helt sanslöst orealistiskt, och faktiskt riktigt korkat av Ukraina att se rysk ovillkolig "kapitulation" som enda tänkbara förhandlings-alternativ.
Citera
2024-10-10, 22:53
Medlem
Citat:
Du menar att jag har fel?
Hur tror du Ukraina ska hitta aktuella mål långt inne i Ryssland utan satelliter?
Hur tror du Storm Shadow styrs? Karta och kompass?
Utan militära satelliter inga långdistansmissiler.
Ukraina har inga satelliter alltså måste någon hjälpa dom att hitta mål och guida missilerna.

Då är du helt felinformerad kan jag konstatera. De ryska drönare som svenskt luftvärn övade på att skjuta ner under kalla kriget var sv stolek som bussar, mycket sprängkraft i, till för att slå ut ett kraftverk i en smäll eller malmbanan eller...? Konstruerade och byggda i Ukraina som ingick i Sovjet då.
De krävde viss finess att skjuta ned.
Absolut inga satelliter inblandade.
Du pratar goja som vanligt.
Hur styrdes då de och visste hur de skulle träffa rätt mål frågade någon nyfiket?
Samma teknik som dagens långtgående flygplansdrönare använder som Ukraina slagit ut lie av varje med. Analog teknik då, digital teknik då.
Med andra ord, inget man diskuterar om.
Citera
2024-10-10, 23:04
Medlem
Citat:
Nja, det som Paasikivi och många andra experter förutspådde var att dom skulle få slut på missiler.
Det är väl ingen som förutspådde att dom skulle få brist på artilleriammo?
Dessutom så har jag läst i den här tråden att ammunitionen från Nordkorea inte fungerar.

De förutspåddes av man skulle få slut på artilleri också. Eftersom man sköt sådana enorma mängder. Och det stämde, men som jag skrev, N. Korea gick in och sedan fick de upp sin egen produktion.

N. Korea ammon är högst tvivelaktig men den fungerar, gissningsvis 50% av gångerna men det är som sagt en gissning och vart siffran kommer ifrån vet jag inte så be mig inte om en källa till det.
Citera
2024-10-10, 23:07
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Du menar att jag har fel?
Hur tror du Ukraina ska hitta aktuella mål långt inne i Ryssland utan satelliter?
Hur tror du Storm Shadow styrs? Karta och kompass?
Utan militära satelliter inga långdistansmissiler.
Ukraina har inga satelliter alltså måste någon hjälpa dom att hitta mål och guida missilerna.

Många vapen kör ju efter vanlig GPS, men när det inte funkar kör iallafall några med karta och kompass. Missilen läser av marken och positionerar sig på en högupplöst karta. Sen har ju missilerna även tröghetsnavigering.
Citera
2024-10-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
De förutspåddes av man skulle få slut på artilleri också. Eftersom man sköt sådana enorma mängder. Och det stämde, men som jag skrev, N. Korea gick in och sedan fick de upp sin egen produktion.

N. Korea ammon är högst tvivelaktig men den fungerar, gissningsvis 50% av gångerna men det är som sagt en gissning och vart siffran kommer ifrån vet jag inte så be mig inte om en källa till det.

Vet nog ingen. Däremot har man sett videos på hur ryska artillerister gnäller över kvalitén men det är ju bättre än inga alls.
Citera
2024-10-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Fredsavtal med viss landavträdelse är långt ifrån kapitulation.. Helt sanslöst orealistiskt, och faktiskt riktigt korkat av Ukraina att se rysk ovillkolig "kapitulation" som enda tänkbara förhandlings-alternativ.

Nej, men lägger du till krav på landets fortsatta inrikespolitik, försvarets storlek då är det fullständig kapitulation som det är frågan om.
Citera
2024-10-10, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inte för att vara sådan, men när jag googlade "turkey is actively controlling the passage of civilian ships through the Bosporus, particularly in relation to weapons and military supplies" så fick jag en träff, och det var den här tråden.

Se ovan.

Du googlar dåligt.
https://babel.ua/en/news/92929-ukraine-and-turkey-agreed-on-the-restoration-of-registration-and-inspection-of-ships-within-th e-framework-of-the-grain-agreement
Citera
2024-10-10, 23:30
Medlem
Är det sant att Steven Seagal ska till fronten?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1g0rjrh/russias_new_wonderweapon/#lightbox
Steven Seagal: Jag är redo att dö för min president. Sänd mig till fronten
Antagligen bara ett hjärndött PR-trick.

Det hade varit roligt att se den där idioten stirra rakt in i linsen på en FPV-drönare. Han kanske hade försökt aikido-hugga den. Det skulle utan tvekan bli hans mest sedda klipp någonsin.
Senast redigerad av Chillgren 2024-10-10 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in