2024-10-10, 22:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ok, ingen nytta. Men hur stor del av det guld som har "producerats" används praktiskt i typ elektronik? Måste vara minimalt. Och värdet på det hade varit en bråkdel om guld inte samtidigt hade setts som investering.
Har du kollat upp fakta eller rabblar du bara upp saker du har läst på bitcoin-twitter?

Citat:
Därför jag menar att Bitcoin är likt guld.
Bitcoin har ganska exakt noll likheter med guld.
2024-10-10, 22:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om du inte räknar in den som råvara till smycken, vilket naturligtvis är helt befängt. Dessutom skulle jag inte kalla 6% för försumbart.
Smycken kan man ha i billigare metaller om det bara var det som det handlade om.
Kom nu inte med ditt dumma ”men smycken gjorda i andra metaller rostar bort” för så enkelt är det inte att förklara varför en guldringar kan kosta 10000kr jämfört med en likadan ring i annan metall för 100kr

Tittar vi på diamantsmycken och jämför med fejkade diamantsmycken så blir det extra påtagligt att knappbarheten är en ack så viktig faktor i sammanhanget.
2024-10-10, 23:16
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vid starten var 1 Bitcoin = 1 usd.
Med inflation pålagd blir det ca 3 usd.

Grovt kriminella vill betala en del extra p g a svårigheten att spåra,
MEN det förklarar bara en liten del av höjningen.

Den stora delen av ökningen är att det bedrägeri plus dumhet, som vid tidigare ballonger.
FA = Fundamental analys = uträkning av VERKLIGA värdet.
TA = Teknisk analys = BARA titta på förändringar i pris (och volym) och signaler de ger = idioter tittar BARA på vad andra idioter (plus bedragarna) gör gällande köp, sälj och pris...

Jag vet hur man kan SKAPA köp eller säljsignaler, är för liten för att kunna skapa sådana i Bitcoin, men det finns det bedragare som kan.
(Det finns aktier, som jag skulle kunna göra det i, men det är olagligt

Ballonger spricker förr eller senare...

(Det är en orsak till att jag föredrar att köpa annat för MINDRE än verkliga värdet och sedan vänta på att marknaden ska begripa det. Har gjort det många gånger med aktier, men har slutat leta efter sådana eftersom mycket är övervärderat numera - eller jag vill göra mycket bättre fynd Istället köper jag land utomlands med tillgångar på där säljare begär mycket lägre pris än vad tillgångarna på är värda! och kan användas till produktion, vilket vinster kommer att komma från, så jag behöver inte ens att marknaden ska förstå värdet på fastigheten, eftersom jag kan behålla dem och tjäna bra på produktionen där.)

Det var ju en skaplig /ignore på den globala acceptansen av Bitcoin och människors tro på den. Typ de viktigaste faktorerna.
2024-10-10, 23:27
Medlem
Citat:
Sedan är det extremt stor humor i att du försöker lansera konceptet ”livskraftig bubbla”. Det är ett ungefär lika logiskt koncept som ”rinnande papper” eller varför inte ”fyrkantiga hjul”.
De flesta Bitcoinförespråkare har inte mycket till logikkapacitet
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det svåra är att hitta en undervärderad sådan att investera i. Några lyckligt lottade hittade lägenheter och hus i tex Mälardalen på 80 och 90 talen andra hittade Apple, Facebook, Microsoft, Google och Amazon tidigt 00-tal eller Tesla och Nvidia tidigt 10 tal.
DE, som tjänade på att det HYPE, kan man säga hade tur,
medan sådana, som tjänat bra genom att göra BRA FA-analyser, det är INTE tur. (T ex jag har gjort det sedan 1978. Det var tur EN av de gångerna (i kombination med att jag var kall och stannade kvar i en aktie då "allt" annat rasade. Det slutade med att jag tjänade mycket bra på att uppköpsryktet var sant. Fast annars hade jag inte förlorat ändå eftersom jag hade gjort bra FA-analys, de var värda mer, det var därför de blev uppköpta
Citat:
Frågan är vad man kan hitta för något som är undervärderat idag jämfört med vad det kommer kosta om 5-10 eller 20 år...
Det har jag ju berättat
((För de som missat det. Kortversion: På mitt fastighetsköp med produktionskapacitet i låglöneland kommer det att bli minst 4 x min insats i vinst plus fastigheten kvar. Det fanns en till bra lokalicerad till min första, som jag hoppades på att köpa för den vinsten, men nu har ägarna beslutat att inte sälja och utveckla den själva. Kanske har de hört hur jag gör
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoin korroderar inte.
Korrekt!!! Bubbelluft kan inte korrodera
Citat:
Ursprungligen postat av gart
(till annan)
Jag minns att jag lyssnade på en podcast för oerhört länge sedan, typ 2005 (om det ens hette så då), som handlade om att investera i silver.
De pratade om att nya generationer investerare hela tiden förlorade pengar på silver, eftersom de gjorde fundamentala analyser och kom fram till att silver var undervärderat, köpte, och väntade på uppgång. Som aldrig kommer.

Jag antar att det är något sådan du menar?
Till skillnad från mina var deras alltså inte bra gjord analys
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ett aktiefall som liknar det är Telia. Som tydligen år ut och år in ligger mycket lågt värderat, attraherar orutinerade fundamentalanalytiker, och därefter aldrig går upp i värde.
Telia???
Iofs har jag aldrig brytt mig om att analysera Telia, men de har väl ALDRIG varit undervärderade...?
Nu gjorde jag en snabbkoll. PE 113 enligt Dagens industri 2023 då de kostade mindre än nu. Iofs gjorde de en reavinst, men den var tillfällig. Resten av resultatet var bara några ören.
2024-10-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Det var ju en skaplig /ignore på den globala acceptansen av Bitcoin och människors tro på den. Typ de viktigaste faktorerna.
Sådan TRO skapar BUBBLOR.
medan FA-FAKTA är något helt annat...
2024-10-10, 23:58
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Sådan TRO skapar BUBBLOR.
medan FA-FAKTA är något helt annat...

Att framtida finanssystem kommer att vara blockkedje baserat är ingen bubbla. Det är fakta.
2024-10-11, 00:39
Medlem
Citat:
Att framtida finanssystem kommer att vara blockkedje baserat är ingen bubbla. Det är fakta.
TROR du ja
2024-10-11, 06:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Var kan man läsa mer om dessa ”fakta”?
2024-10-11, 07:28
Medlem
Leastons avatar
Lunkan531,

Alla förstår att DU inte tror på Bitcoin för framtiden. Du har förklarat varför du inte TROR.
Andra TROR tvärtom och det är lika subjektivt som din tro, eller hur?

Hur avgör man då när två personer TROR olika, vem som är närmast sanningen? Jo genom att lägga fram argument för sin sak. Problemet är att du visserligen återupprepat ett och samma argument MEN det har varit uselt. Att fortsätta upprepa ett uselt argument kommer inte ta dig någon vart.

Du kan förstås säga samma sak om motargumenten du får, men då har vi hamnat i ett läge där vi inte kommer längre än att vi kan konstatera att vi är eniga om att var oeniga i frågan om Bitcoins framtid.

Vi får se vem som har rätt. Än så länge är Bitcoin värd 60k vilket snarare talar för att du har fel än för att du har rätt.
Kanske är Bitcoin värd 0 om en vecka, då är du välkommen tillbaka och säga "vad var det jag sa" (fast bara om det var pga anledningar du argumenterat för, förstås"). Tills dess: Slappna av.
Senast redigerad av Leaston 2024-10-11 kl. 07:32.
2024-10-11, 07:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Lunkan531,

Alla förstår att DU inte tror på Bitcoin för framtiden. Du har förklarat varför du inte TROR, men du gör misstaget att att blanda ihop din tro med sanning.

Andra tror tvärtom och det är lika subjektivt som din tro.

Hur avgör man då när två personer TROR olika, vem som är närmas sanningen? Jo genom att lägga fram argument för sin sak. Problemet är att du visserligen återupprepat ett och samma argument MEN det har varit uselt. Att fortsätta upprepa ett uselt argument kommer inte ta dig någon vart.

Du kan förstås säga samma sak om motargumenten du får, men då har vi hamnat i ett läge där vi inte kommer längre än att vi kan konstatera att vi är eniga om att var oeniga i frågan om Bitcoins framtid.

Vi får se vem som har rätt. Än så länge är Bitcoin värd 60k vilket snarare talar för att du har fel än för att du har rätt.
Kanske är Bitcoin värd 0 om en vecka, då är du välkommen tillbaka och säga "vad var det jag sa" (fast bara om det var pga anledningar du argumenterat för, förstås"). Tills dess: Slappna av.
Som vanligt brukar dina "argument" koka ner till att bitcoin kostar x dollar och är värdefullt eftersom det kostar x dollar, och att priset har hittills gått upp. Det finns inget fundamentalt bakom, när man skrapar på ytan.

Därutöver sysslar du regelbundet med ohederliga argument, rena lögner och argumentationsfel när du ska styrka din ståndpunkt.
2024-10-11, 07:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Som vanligt brukar dina "argument" koka ner till att bitcoin kostar x dollar och är värdefullt eftersom det kostar x dollar, och att priset har hittills gått upp. Det finns inget fundamentalt bakom, när man skrapar på ytan. Därutöver sysslar du regelbundet med ohederliga argument, rena lögner och argumentationsfel när du ska styrka din ståndpunkt.
Priset är objektivt och går att verifiera genom observationer.

Din tro är däremot subjektiv, så tror du någonting som ingen annan delar så måste du lägga fram tillräckligt med bevis för din sak för att övertyga din motpart.

Så den som påstår att Bitcoin är i en bubbla som kommer spricka (och till skillnad från de 3-4 tidigare cyklerna aldrig återta prisnivån), behöver lägga fram tillräckligt med argument för det.

Några argument jag hört som inte är tillräckliga eller rent av argumentationsfel:
* Titta på aktie X på 90 talet, den visade sig vara i en bubbla. Alltså är Bitcoin nu i en bubbla.
* Bitcoin har inget use case.
* Store of value är inget som folk vill ha.
* Guld kan man använda i industrin, mem man kan inte göra micorchip av Bitcoin. Alltså kan du inte jämföra guld och Bitcoin.

Att bara upprepa dessa argument är i sig ett argumentationsfel.
2024-10-11, 07:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
* Bitcoin har inget use case.
Detta är fakta (utöver möjligtvis illegala use cases).
Citat:
* Store of value är inget som folk vill ha.
Vem har påstått detta detta?
Citat:
* Guld kan man använda i industrin, mem man kan inte göra micorchip av Bitcoin. Alltså kan du inte jämföra guld och Bitcoin.
Stämmer helt och hållet.

Dina argument är slut (de existerade aldrig) och de kokar som sagt alltid ner till "number go up", alternativt rena lögner.

Dessutom ignorerar du konstant argument och inlägg som du inte har något svar på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in