Citat:
Ursprungligen postat av
kebabmedpommes
Sedan är det extremt stor humor i att du försöker lansera konceptet ”livskraftig bubbla”. Det är ett ungefär lika logiskt koncept som ”rinnande papper” eller varför inte ”fyrkantiga hjul”.
De flesta Bitcoinförespråkare har inte mycket till logikkapacitet
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Det svåra är att hitta en undervärderad sådan att investera i. Några lyckligt lottade hittade lägenheter och hus i tex Mälardalen på 80 och 90 talen andra hittade Apple, Facebook, Microsoft, Google och Amazon tidigt 00-tal eller Tesla och Nvidia tidigt 10 tal.
DE, som tjänade på att det HYPE, kan man säga hade tur,
medan sådana, som tjänat bra genom att göra BRA FA-analyser, det är INTE tur. (T ex jag har gjort det sedan 1978. Det var tur EN av de gångerna

(i kombination med att jag var kall och stannade kvar i en aktie då "allt" annat rasade. Det slutade med att jag tjänade mycket bra på att uppköpsryktet var sant. Fast annars hade jag inte förlorat ändå eftersom jag hade gjort bra FA-analys, de var värda mer, det var därför de blev uppköpta
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Frågan är vad man kan hitta för något som är undervärderat idag jämfört med vad det kommer kosta om 5-10 eller 20 år...
Det har jag ju berättat
((För de som missat det. Kortversion: På mitt fastighetsköp med produktionskapacitet i låglöneland kommer det att bli minst 4 x min insats i vinst plus fastigheten kvar. Det fanns en till bra lokalicerad till min första, som jag hoppades på att köpa för den vinsten, men nu har ägarna beslutat att inte sälja

och utveckla den själva. Kanske har de hört hur jag gör
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Bitcoin korroderar inte.
Korrekt!!! Bubbelluft kan inte korrodera
Citat:
Ursprungligen postat av
gart
(till annan)
Jag minns att jag lyssnade på en podcast för oerhört länge sedan, typ 2005 (om det ens hette så då), som handlade om att investera i silver.
De pratade om att nya generationer investerare hela tiden förlorade pengar på silver, eftersom de gjorde fundamentala analyser och kom fram till att silver var undervärderat, köpte, och väntade på uppgång. Som aldrig kommer.
Jag antar att det är något sådan du menar?
Till skillnad från mina var deras alltså inte bra gjord analys
Citat:
Ursprungligen postat av
gart
Ett aktiefall som liknar det är Telia. Som tydligen år ut och år in ligger mycket lågt värderat, attraherar orutinerade fundamentalanalytiker, och därefter aldrig går upp i värde.
Telia???
Iofs har jag aldrig brytt mig om att analysera Telia, men de har väl ALDRIG varit undervärderade...?
Nu gjorde jag en snabbkoll. PE 113

enligt Dagens industri 2023 då de kostade mindre än nu. Iofs gjorde de en reavinst, men den var tillfällig. Resten av resultatet var bara några ören.