2024-10-10, 20:56
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Även om jag personligen tycker att facken (och LO centralt) borde ha klippt banden med varandra för länge sedan tror jag inte att det kommer att hända. Och anledningarna har med bla historia att göra: det var LO som grundade Socialdemokraterna.

Utöver historia finns det en del organisatoriska anledningar: representanter för LO/facken och S sitter i varandras styrelser, och de banden klipper man inte i en handvändning.

Slutligen verkar det finnas inskrivet i de flesta stadgar (möjligen alla) för facken inom LO att de skall stötta S på diverse sätt. Att ta bort de paragraferna går förstås att göra, men det lär bli en massa interna strider om det. Och sannolikt vill ingen riva sönder sitt fack för att det skall sluta stötta S. Men jag har gärna fel.
Det finns LO-förbund som slutat skicka partistöd till S, så det går uppenbarligen alldeles utmärkt att låta bli.
Citera
2024-10-10, 21:07
Medlem
För kolossen svenskt näringsliv vore det naturligtvis bättre om facket inte fanns alls. För förbundet fastighetsägarna vore det bättre om hyresgästföreningen inte fanns.
Då kan både löner och hyror sättas lite hur som helst. Vi andra förstår att det alltid måste finnas en motpol. Just för att motståndare inte ska kunna göra precis vad eller hur som helst, utan motstånd.

Ett samhälle utan debatt eller ifrågasättande vill inte jag ha. Varenda nuvarande riksdagsparti ska ifrågasättas.
Och stå sina egna val . Av utlovad minskad invandring har jag inte sett något. inte heller av ökad utvandring.
Det är verkligen här den riktiga skon klämmer. Inte om hur mycket varje parti får i bidrag från privata givare, förbund eller kolosser som SN
Citera
2024-10-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Något att beakta är också alla dom som p g a LO:s koppling till S väljer att INTE vara med i någon fackförening alls utan nöjer sig med A-kassan, eller väljer att var med i "fel" fack som arbetsgivaren inte har kollektivavtal med.

Dom skulle om dom räknats med i ovanstående, troligen öka andelen "arbetare" som inte röstar till vänster om mitten.

27,5 % av arbetare inom LO röstar på SD
28,8 % av arbetare inom LO + utanför LO röstar på SD.

Det hade då blivit drygt 70 % av arbetarna som inte röstar på SD. Därför skulle det inte gå att skicka miljonstödet dit.

Lösningen får bli att sluta skicka pengar till partier överhuvudtaget då det blir till "fel parti" oavsett vem man skickar till.
Citera
2024-10-10, 21:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Om jag minns rätt så var det väl Landsorganisationen (LO) som grundade Sveriges socialdemokratiska arbetareparti (SAP) som sin politiska gren? Således är det inte något fel i att LO stödjer "sitt" parti?

Det som varit galet uppåt väggarna är kollektivanslutningar, åsiktsregistrering, förtryck och diskriminering av oliktänkande och flera andra diktaturfasoner som LO/ S har ägnat sig åt.

Ett annat problem är kollektivavtalen med arbetsgivare, som mer eller mindre tvingar arbetstagare att ansluta sig till ett LO-fack för att få nytta av kollektivavtalen som arbetsgivaren tvingas till att teckna.
Det om något borde nuvarande regering åtgärda, men det intresserar dom väl inte...
Citera
2024-10-10, 21:14
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
27,5 % av arbetare inom LO röstar på SD
28,8 % av arbetare inom LO + utanför LO röstar på SD.

Det hade då blivit drygt 70 % av arbetarna som inte röstar på SD. Därför skulle det inte gå att skicka miljonstödet dit.

Lösningen får bli att sluta skicka pengar till partier överhuvudtaget då det blir till "fel parti" oavsett vem man skickar till.
Det finns ju fler partier än SD som en arbetare kan rösta på...

Men, naturligtvis ska inte fackföreningar stötta politiska partier, det är omodernt idag. Dessutom blir det en form av överförmynderi, jag är fullt kapabel att själv avgöra OM och i så fall till VILKET parti jag vill lämna ett bidrag.
Citera
2024-10-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
1968 hade Socialdemokraterna 50,1 % av alla väljares röster (även väljarna utanför LO). Valet därpå, 1972, hade Socialdemokraterna 45,3 % av rösterna av alla väljare, även utanför LO inkluderat.

Så på den tiden var det väl en skitsak. Då nästan alla LO-väljare + ungefär hälften av alla medborgare totalt även utanför LO röstade på Socialdemokraterna.

Nu så röstar inte ens LO-väljarna på S.

47% av LO medlemmarna röstade på S
Hur många % av svenskt näringsliv röstade på Moderaterna ?
Citera
2024-10-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det finns ju fler partier än SD som en arbetare kan rösta på...

Men, naturligtvis ska inte fackföreningar stötta politiska partier, det är omodernt idag. Dessutom blir det en form av överförmynderi, jag är fullt kapabel att själv avgöra OM och i så fall till VILKET parti jag vill lämna ett bidrag.

Ja men utifrån siffrorna, är en majoritet av alla LO-väljare fortfarande RÖDGRÖNA. Så då ser du vilka "fler partier än SD som en arbetare kan rösta på"

Jag själv avskyr de rödgröna så får mig är det inget annat än nöje att LO-väljare röstar för strängare integrationskrav, rimligare asylnivåer och mindre bidrag.

https://www.byggnadsarbetaren.se/sa-rostade-lo-valjarna/
Citera
2024-10-10, 21:30
Avslutad
Väldigt bra. Fackförbund ska vara partipolitiskt obundna. Sedan kan man ju hålla med om politiken vissa driver, det är något annat.
Citera
2024-10-10, 21:59
Medlem
Detta borde skett för länge sedan redan!

Fackföreningar ska vara politiskt obundna och till för alla arbetare oavsett politisk åskådning!

Vet folk som faktiskt valt att kliva ur facket just pga detta.

Helt sjukt att det fått fortgå ändå.
Citera
2024-10-10, 22:01
Medlem
Tyvärr är jag tämligen säker på att sossarna och LO gör detta mediala skådespel gemensamt med SVT - varför?
LO behöver tvätta bort att de aldrig kritiserar S och då behöver de låtsas som att inga pengar framåt ska gå till Sossarna när det säkerligen inte kommer bli så. LO förlorar yngre medlemmar och de behöver få ut budskapet att man nu agerar …

SVT skulle aldrig våga använda 30 minuter till att ge en organisation luft och få dit Sossarna frivilligt om inte det hela är uppgjort.

Det märks nu mer tydligt än förr hur Socialdemokraterna använder SVT som sin kommunikationskanal. Om LO menade allvar hade dessa samtal hållits i stängda rum med S.

Tro inget annat- Allt, precis allt är beräknad lögn i syfte att få svenskarna att utan att de vet det ge mer pengar och makt till S-partiet
Citera
2024-10-10, 22:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det finns LO-förbund som slutat skicka partistöd till S, så det går uppenbarligen alldeles utmärkt att låta bli.
Men dom skickar ju så klart ändå pengar (från medlemsavgifter) till LO, som sedan skickar vidare till sossarna...
Citera
2024-10-10, 22:30
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Bullshit. Och är det sant så är det 10 år för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in