2024-10-10, 18:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Trådar sammanfogade /MOD
Citera
2024-10-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Varje år går 6 miljoner av LO:s medlemsavgifter direkt till Socialdemokraterna – trots att en majoritet av medlemmarna inte röstar på partiet.

Nu öppnar LO:s ordförande Johan Lindholm för att dra in stödet som han menar är omodernt.

– Medlemmarna är förbannande, säger han i kvällens 30 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s

Vad tror ni? Kommer detta ske? Jag är tveksam.
Det är nog bara tomma hot för att försöka visa sig tuff.
LO är ju sossarnas fejkorganisation som lajvar att alltid stå på arbetarnas sida.
Men när husse S höjer pensionsåldrar, monterar ned LAS etc så är dom tysta.
Dom borde ju ha utlyst generalstrejker istället om dom menat vad dom säger.
Citera
2024-10-10, 18:37
Medlem
Detta ville medlemmarna redan på 70-talet, men det ville inte LO. På den vägen är det och medlemmarna har lämnat genom åren och nya har uteblivit. LO arbetar inte för sina medlemmar utan för Socialdemokraterna. Detta kommer knappast ändras i framtiden men man försöker ju mörka det hela.
Citera
2024-10-10, 18:37
Medlem
Även om jag personligen tycker att facken (och LO centralt) borde ha klippt banden med varandra för länge sedan tror jag inte att det kommer att hända. Och anledningarna har med bla historia att göra: det var LO som grundade Socialdemokraterna.

Utöver historia finns det en del organisatoriska anledningar: representanter för LO/facken och S sitter i varandras styrelser, och de banden klipper man inte i en handvändning.

Slutligen verkar det finnas inskrivet i de flesta stadgar (möjligen alla) för facken inom LO att de skall stötta S på diverse sätt. Att ta bort de paragraferna går förstås att göra, men det lär bli en massa interna strider om det. Och sannolikt vill ingen riva sönder sitt fack för att det skall sluta stötta S. Men jag har gärna fel.
Citera
2024-10-10, 18:42
Medlem
Finansierar LO inte en hel propaganda-avdelning som inte har med medlemmarna eller fackets uppdrag att göra? Minns att LO bedrivit invandringsaktivism och LO-ekonomer i TV som säger att vi behöver mer invandring som är extremt lönsam. Känns lite som att LO tagit över delar av S valarbete, anställer dem och därmed finansierar S även om man slutar ge S rena pengar.
Citera
2024-10-10, 18:46
Medlem
Eponumoss avatar
De stora bidragen kommer dock vid valår.
Minst lika mycket som den samlade summan av dessa 6 miljoner. Troligen mer.
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Varje år går 6 miljoner av LO:s medlemsavgifter direkt till Socialdemokraterna – trots att en majoritet av medlemmarna inte röstar på partiet.

Nu öppnar LO:s ordförande Johan Lindholm för att dra in stödet som han menar är omodernt.

– Medlemmarna är förbannande, säger han i kvällens 30 minuter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s

Vad tror ni? Kommer detta ske? Jag är tveksam.
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Hallå i stugan!

LO öppnar för att dra in mångmiljonstöd till S, ca 6 miljoner per år enligt ordförande Johan Lindholm.

https://www.aftonbladet.se/a/3MRpvd

Tydligen ska en del medlemmar ogilla att det går så mycket money till socialdemokraterna.
Vad säger ni om det?
Citera
2024-10-10, 18:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Nja ”öppnar för” är bara ett spel för galleriet.
Detta måste handla om medlemmar som lyft frågan och kanske hotar att lämna sitt LO-förbund men LO ÄR en socialdemokratisk rörelse.
Detta uttalande är säkert strategiskt för att försöka få tillbaka medlemmar som valt att gå ur sina fackförbund pga kopplingen till S.
Så nä, LO kommer inte sluta skicka pengar till Zozzialdemokraterna.
Nä, öppnar för innebär att de är beredda att ta bort stödet.
De vet ju att de med detta uttalande skapar förväntningar
Tvärtom det du säger alltså.
-----
men jag får se exakt hur man formulerar sig
Citera
2024-10-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
-----
Blir intressant att lyssna på 30 minuter så man hör vad som sägs i stället för filtrerat av media.
Citera
2024-10-10, 18:57
Medlem
Asså ofan till och med wannabe-kommunisterna inom facket börjar överväga att inte slösa sina medlemmars pengar? Vad fan har hänt har jag transporterats till en alternativ verklighet där vänsterpack har iq över 25?
Citera
2024-10-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
De stora bidragen kommer dock vid valår.
Minst lika mycket som den samlade summan av dessa 6 miljoner. Troligen mer.
Tydligen
https://timbro.se/arbetsmarknad/sa-mycket-stodjer-lo-socialdemokraterna-i-valrorelsen/
Varje val lägger LO tiotals miljoner på att stödja Socialdemokraterna, trots att en majoritet av LO-medlemmarna varken röstar på eller vill ge ekonomiskt stöd till S. I år lägger LO över 90 miljoner kronor på att stötta Socialdemokraterna – men stödet måste inte redovisas. I rapporten visar Adam Danieli hur föreningsfriheten kan stärkas och korruptionen i Sverige minska.
Citera
2024-10-10, 19:04
Medlem
Det kommer inte bli nån ändring... precis som med lotterier a. Helt sjukt.
Citera
2024-10-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
-----

Grammatiskt har du rätt, men jag, liksom NyaHenrikss, tror inte att det kommer att hända något als med stödet till S.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in