2024-10-10, 09:13
Medlem
Meeis avatar
Vi fick nyligen avslag på ett ärende hos lantmäteriet och skulle gärna vilja dubbelkolla här om vi har förstått det rätt innan vi skickar in det igen (med tanke på att det tar över två veckor att få svar).

Den 26 september gick vi in på Lantmäteriets hemsida för att göra en ansökan om lagfart vid bodelning (jag ska ta över vårt hus från vår sambo).

Tillsammans med ansökan skickade vi med ett bodelningsavtal med brytdagen den 15 november och underskrift den 25 september. Tanken med den 15 november var att det är dagen då min sambo ska flytta ut, så vi tänkte att det var ett passande datum.

Men idag fick vi avslag med följande motivering:

Citat:
Ansökan om lagfart har avslagits eftersom bodelningsavtalet har daterats innan bodelningensrelevanta brytdag. Avtalet anses därför vara ett föravtal eftersom det är daterat den 25 september 2024 och bodelningens relevanta brytdag enligt bodelningsavtalet är den 15 november 2024.

Om jag har förstått det rätt, så låter det som att brytdagen för bodelningsavtalet måste vara tidigare än när man skickar in det till Lantmäteriet? I så fall borde det väl vara så enkelt att vi bara skriver ut ett nytt bodelningsavtal, ändrar brytdagen till dagens datum och skickar in det igen? Eller har jag missförstått något?
Citera
2024-10-10, 09:44
Medlem
pn222jws avatar
Om jag har förstått det rätt, så låter det som att brytdagen för bodelningsavtalet måste vara tidigare än när man skickar in det till Lantmäteriet? I så fall borde det väl vara så enkelt att vi bara skriver ut ett nytt bodelningsavtal, ändrar brytdagen till dagens datum och skickar in det igen? Eller har jag missförstått något?

Ja det måste ju gå - eftersom ni är överens är ju allt egentligen i sin ordning tycker jag.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/kopa-aga-salja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/ansokan-vid-bodelning/
Citera
2024-10-10, 10:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Vi fick nyligen avslag på ett ärende hos lantmäteriet och skulle gärna vilja dubbelkolla här om vi har förstått det rätt innan vi skickar in det igen (med tanke på att det tar över två veckor att få svar).

Den 26 september gick vi in på Lantmäteriets hemsida för att göra en ansökan om lagfart vid bodelning (jag ska ta över vårt hus från vår sambo).

Tillsammans med ansökan skickade vi med ett bodelningsavtal med brytdagen den 15 november och underskrift den 25 september. Tanken med den 15 november var att det är dagen då min sambo ska flytta ut, så vi tänkte att det var ett passande datum.

Men idag fick vi avslag med följande motivering:

Ja, ni kan inte ansöka förrän efter den 15e då det inte gör att göra det i förväg.
Citera
2024-10-10, 10:39
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Ja det måste ju gå - eftersom ni är överens är ju allt egentligen i sin ordning tycker jag.

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/kopa-aga-salja-eller-ge-bort/registrera-agare---lagfart/ansokan-vid-bodelning/

Tack för svar! Ja jag läste på lite mer om brytdag och vi hade tänkt rätt att det skulle vara vid utflytt (om man är sambos), men verkar som att många ändå sätter det tidigare just på grund av att banken behöver det (som i vårat fall).

Men det enda konstiga är att jag nu efter kollat lite nogare såg följande med:

Citat:
** Upplysningsvis**
Vid en ny ansökan inskicka handling som visar att villkoren i bodelningsavtalet är uppfyllda. Det kan
vara ett partsgemensamt intyg alternativt undertecknat av banktjänsteman.

Så blir nog en runda via våran bankman ändå för att se om han har sett något liknande förut. För det blir ju väldigt rörigt när banken kräver att vi gör det här först för att kunna flytta över lånen, men samtidigt vid lantmäteriet att vi ska kunna bevisa att sakerna i bodelningsavtalet är uppfyllda.

Om det är nu det dom syftar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in