Vi fick nyligen avslag på ett ärende hos lantmäteriet och skulle gärna vilja dubbelkolla här om vi har förstått det rätt innan vi skickar in det igen (med tanke på att det tar över två veckor att få svar).
Den 26 september gick vi in på Lantmäteriets hemsida för att göra en ansökan om lagfart vid bodelning (jag ska ta över vårt hus från vår sambo).
Tillsammans med ansökan skickade vi med ett bodelningsavtal med brytdagen den 15 november och underskrift den 25 september. Tanken med den 15 november var att det är dagen då min sambo ska flytta ut, så vi tänkte att det var ett passande datum.
Men idag fick vi avslag med följande motivering:
Citat:
Ansökan om lagfart har avslagits eftersom bodelningsavtalet har daterats innan bodelningensrelevanta brytdag. Avtalet anses därför vara ett föravtal eftersom det är daterat den 25 september 2024 och bodelningens relevanta brytdag enligt bodelningsavtalet är den 15 november 2024.
Om jag har förstått det rätt, så låter det som att brytdagen för bodelningsavtalet måste vara tidigare än när man skickar in det till Lantmäteriet? I så fall borde det väl vara så enkelt att vi bara skriver ut ett nytt bodelningsavtal, ändrar brytdagen till dagens datum och skickar in det igen? Eller har jag missförstått något?