2024-10-09, 17:17
  #466225
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jadu.

Det är inte den första gången som en ryssfitta argumenterar för att de nya mekaniserade infanteriförbanden blir slagkraftigare av att åka elsparkcykel istället för att transporteras i ett modernt transportfordon.

Men lycka till!
Även Ukraina själv säger att ny taktik med små gott utbildade och koordinerade grupper med bra samband gjort att dom tatt en del mark på sistone, et pansrat fordon är ju egentligen en sitting duck. Svårare att slå ihjäl en svärm flygande myggor.
Citera
2024-10-09, 17:21
  #466226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Till och med vänner till mig från Ryssland som är hårt emot Putin och har stöttat Ukraina (de befinner sig sedan flera år i emigration i väst, sedan långt före 2022), har öppet sagt till mig att de ser NATO som en papperstiger, en hopplös och opålitlig partner som tidigt spelade bort möjligheterna att vinna det här kriget.

Dina drömmar om en storartad seger modell Tysklands fall 1945 förblir fria fantasier.
Finns ju en orsak till att vi vill sparka ut de flesta ryssarna
Citera
2024-10-09, 17:33
  #466227
Medlem
Silfverryggs avatar
Fortsatta problem inne i rysseriet.
Security services detained resident of Tver region of Russia in an attempt to blow up the police station in Smolensk, explosive device was destroyed in his vehicle in controlled explosion
https://t.me/astrapress/66054
Citera
2024-10-09, 17:34
  #466228
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Även Ukraina själv säger att ny taktik med små gott utbildade och koordinerade grupper med bra samband gjort att dom tatt en del mark på sistone, et pansrat fordon är ju egentligen en sitting duck. Svårare att slå ihjäl en svärm flygande myggor.
Men fungerar inte dom där missilerna som är fyllda med wolframkulor bra mot de ryska svärmarna på elsparkcyklar längre?
Har ryssarna tagit fram motmedel mot att få ansiktet perforerat av wolframkulor? Använder dom ett slags heltäckande visir liknande den afganska innovationen burka som står pall mot dessa hårdmetallkulor nu?
Citera
2024-10-09, 17:36
  #466229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Zelensky verkar ställa in fredskonferansen i November!! Undrar vad han har i kikaren, ska han invadera Moskva efter försöket i Kursk eller?
"Mitt sista ord är inte sagt än,
Man dör ej mitt i femte akten!"

-Ibsen, Peer Gynt

Att försöka överraska alla är nog precis vad Zelensky skulle vilja göra, men hur?
Citera
2024-10-09, 17:47
  #466230
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Även Ukraina själv säger att ny taktik med små gott utbildade och koordinerade grupper med bra samband gjort att dom tatt en del mark på sistone, et pansrat fordon är ju egentligen en sitting duck. Svårare att slå ihjäl en svärm flygande myggor.

Är det? Det får mig att undra om ni någonsin deltagit i en krigsövning.

Har ni sett nån cowboy-film? 100 Indianer som rider i hög hastighet och anfaller ett par såna där vagnar med vit tältduk?

Och det ser ju ut som att indianerna är helt överlägsna. Att det bara återstår några minuter tills de har slaktat de vita nybyggarna.

Tills någon drar upp tältduken och där står det en Gatling. Som skickar iväg 6000 plugg i minuten.

Jag lovar att skrälingarna hade varit jävligt glada om de istället hade suttit i ett pansarfordon.

Du kan inte slå ut ett pansarfordon med ett handeldvapen. Men pissryssar på en moppe avlivar du med en älgstudsare. Vilket det finns gott om dråpliga anekdoter om, från den där huvudstupa kolonnen i från början av kriget.

Nej, nu får ni sluta argumentera för att elsparkcyklar är framtidens melodi för att vinna krig.
Citera
2024-10-09, 17:50
  #466231
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Men fungerar inte dom där missilerna som är fyllda med wolframkulor bra mot de ryska svärmarna på elsparkcyklar längre?
Har ryssarna tagit fram motmedel mot att få ansiktet perforerat av wolframkulor? Använder dom ett slags heltäckande visir liknande den afganska innovationen burka som står pall mot dessa hårdmetallkulor nu?

Ja, de har nu gått ännu längre tillbaka i tiden, och åker omkring på mopparna iförd medeltida riddarutrustning. Med visir och allt. Av stål!
Citera
2024-10-09, 17:53
  #466232
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Fortsatta problem inne i rysseriet.
Security services detained resident of Tver region of Russia in an attempt to blow up the police station in Smolensk, explosive device was destroyed in his vehicle in controlled explosion
https://t.me/astrapress/66054
Shit asså, låter som att Ukraina fått hjälp av svenska gängkriminella typ östberganätverket och shotass. Dom kan det här med att spränga bilar och portingångar.
Jag får omvärdera min tro att det inte finns en massa svenskar som krigar för Ukaina mot Ryssland som ryssrunkarna påstått i nästan 3 år.
__________________
Senast redigerad av jonkebonke 2024-10-09 kl. 17:55.
Citera
2024-10-09, 17:55
  #466233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Finns ju en orsak till att vi vill sparka ut de flesta ryssarna
Ukraina är en failed state, en genomkorrupt bananrepublik och dessutom ingen verklig demokrati. Jag kan utan vidare medge att Ryssland som stat har autokratiska drag, men det här kriget handlar inte om demokrati vs diktatur, de verkliga orsakerna är ekonomiska och geopolitiska.
Citera
2024-10-09, 17:58
  #466234
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Är det? Det får mig att undra om ni någonsin deltagit i en krigsövning.

Har ni sett nån cowboy-film? 100 Indianer som rider i hög hastighet och anfaller ett par såna där vagnar med vit tältduk?

Och det ser ju ut som att indianerna är helt överlägsna. Att det bara återstår några minuter tills de har slaktat de vita nybyggarna.

Tills någon drar upp tältduken och där står det en Gatling. Som skickar iväg 6000 plugg i minuten.

Jag lovar att skrälingarna hade varit jävligt glada om de istället hade suttit i ett pansarfordon.
Jag argumenterar inte men observerar att just nu funkar det hyfsat. Det gick ju inte så bra med med panser mot Vuhledar i två år. Om dom haft bra fordon så kanske dom varit glada men vi ser ju hur sårbara dom är. Kom ihåg hur tynt utspridda UAF troligen är i öst, lätt att susa genom och på så sätt "flytta kartan".
Citera
2024-10-09, 18:04
  #466235
Medlem
Jack.Elams avatar
https://x.com/verekerrichard1/status/1844042462429434315
Citat:
Putin has tried to raise (borrow) money, by selling 2.4 Trillion Rubles worth of bonds in 2 days. It has not gone well: 0.0352 trillion on the first day and just 0.005 trillion rubles today, have been sold/borrowed.

0.0402 Trillion rubles (in total) is worth:

414,443,330.00 USD or
378,331,576.57 EURO or
316,690,012.80 GBP or
683,123,405.78 NZD

I don't know how big an impact this will have on their plans but probably not good.

https://x.com/Prune602/status/1844034040778916107
Citat:
And they just told everyone that this plan…that is clearly failing…will somehow work in 2025 and beyond, when they try to borrow even higher sums of money

Ingen fara, det finns sedelpressar som löser Putlers pengaproblem.
Citera
2024-10-09, 18:17
  #466236
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://x.com/verekerrichard1/status/1844042462429434315

https://x.com/Prune602/status/1844034040778916107

Ingen fara, det finns sedelpressar som löser Putlers pengaproblem.

Intressant.

Behöver pissRyssland låna pengar?

Varför det? De har ju aldrig sålt så mycket olja och gas någonsin. Hela världen står ju i kö för att få köpa rysk olja och gas. Indien och Kina vet knappt hur de ska kunna bärga sig, de betalar ju över 100$ per fat, bara för att få förmånen att få köpa rysk olja och gas.

Och sen har vi alla andra exportframgångar. Som Lada Classic. Helt bekymmersfri. Inte en enda elektronikpryl som kan gå sönder eller börja jävlas.

”Det sägs” att halva Afrika har lagt beställningar på en.

Sen ”verkar det” som att hela arabvärlden står i kö för att få köpa S-400.

Luftförsvarssystemet som har visat sig vara så framgångsrikt. Och Armata! Världens åttonde underverk.

Så hemlig så att man inte ens slog igång motorn när den visades upp under Putins stora parad. Dom bogserade den med en lina, så att inte väst skulle kunna lista ut hur eller vad som driver den framåt. Imponerande!

Såna exportframgångar!

Och ändå räcker inte pengarna?
__________________
Senast redigerad av ABanderas68 2024-10-09 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in