2024-10-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Just Vinof tycker jag är synnerligen svår att få grepp om, särskilt ifråga om hur han framstod.

Han besökte ju även Café Opera och samma fråga som du ställer dig har jag funderat över gällande de besöken.

Vinof verkar visserligen ha kunnat prata omkull de flesta, men det är ändå spännande att försöka tänka sig hur pass mycket han stack ut, med sin vargskinnspäls eller vita sommarklädsel.

Precis som Stig, och för den delen C själv, verkar Vinof ha pendlat mycket i mående, vilket självklart skulle ha avspeglats även i hans yttre.

Jag för känslan av att Vinof kunde pendla friskt mellan att se rätt flådig och välklädd ut till att se sjaskig och nedgången ut. De bilder som finns offentliga på honom säger inte jättemycket om hans klädstil.

Det hade varit guld värt att få se ett filmklipp där man ser honom i rörelse samt hör honom prata. Det hade bidragit väldigt mycket till helhetsintrycket. Jag slår vad om att han kunde vara otroligt trevlig och charmig om kameror var framme. Men vid avskiljda situationer där någon var skyldig honom pengar kunde han nog vara precis raka motsatsen, dvs enormt obehaglig och oberäknelig.
Citera
2024-10-09, 15:06
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Man fick intrycket av att respekt och förtroende var utvecklat mellan personal och boende.

Mitt lite dimmiga minne säger att jag var den enda personen av manligt kön på plats under det besöket.

Tack för att du återberättar några guldkorn ur förhöret med Vinof. Jag känner att jag helt klart behöver skaffa denna bok då den verkar belysa samma riktning som flera av oss rör oss mot här i tråden.
Situationen, med kvinnliga anställda och en nära kontakt med de boende, bör ha varit densamma 1984, vilket skulle medföra ett flertal intressanta omständigheter:

• Personalen fick förmodligen en ganska god inblick i de boendes privatliv.
• Med ett litet boende, centralt och med offentlig adress, kan även personalen ha befunnit sig i en hotfull situation där diverse makar/pojkvänner/hallickar dök upp och ville ha kontakt med någon boende.

Alltså är den sannolikt att den aktuella personalen under C:s vistelse hade relevant information om hennes leverne och situation, varför polisen i rimlighetens namn borde ha förhört dem.

Om Hvilan bedrevs i Stockholm stads regi redan under 80-talet ska anställningsuppgifterna vara offentliga. Det kan möjligen vara en ingång för att få ut eventuella förhör.
Citera
2024-10-09, 15:15
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, Arne Alnebrandt var närvarande men inte aktiv.

Det var en riktig cirkus. Vid flera tillfällen hämtade polisen Robert, varefter Arne Alnebrandt och andra missbrukare pressade Monika att ringa och ta tillbaka sin anmälan.

Och självklart fick hon pisk av flera olika män.

Jag har också funderat på det där, att man bussade polisen på Monika. Det verkar ha varit två män som ljög och sa att hon sålde narkotika osv.

Jag tror också att det fanns ett dolt budskap. Jag tror att man ringde in falska anmälningar mot Monika, för att man visste att Monika visste saker som polisen ville veta.

Hon visste vilka det var som trakasserade henne men deras namn är överstrukna i de utredningar jag har läst.
Att Roberts kompisar bedrev påtryckningar för att Monika skulle ta tillbaka anmälningar behöver ju visserligen inte betyda mer än att de ville hjälpa honom, men de falska anmälningarna är märkliga.

Därför är det intressant att det var fråga om minst två män. Man föreställer sig lätt att den ene var Robert, men om namnen är maskade kan det givetvis ha handlat om helt andra personer.

Att använda telefonsamtal i hotfullt eller bedrägligt syfte känns karaktäristiskt för Vinof, med tanke på att han hotade sin f.d. vän och dennes anhöriga via telefon och själv berättade i förhöret med polisen att han föreställde rösten när han ringde för att få tag i en person som han ansåg var skyldig honom pengar.

Det behöver självklart inte innebära att det var Vinof som skickade polisen på Monika, men det här planerade, utstuderade beteendet tycker jag stämmer bättre in på en sådan personlighetstyp som Vinof hade, än på t ex Robert som primärt verkade agera genom fysiskt våld.
Citera
2024-10-09, 16:17
Medlem
Citat:
Situationen, med kvinnliga anställda och en nära kontakt med de boende, bör ha varit densamma 1984, vilket skulle medföra ett flertal intressanta omständigheter:

• Personalen fick förmodligen en ganska god inblick i de boendes privatliv.
• Med ett litet boende, centralt och med offentlig adress, kan även personalen ha befunnit sig i en hotfull situation där diverse makar/pojkvänner/hallickar dök upp och ville ha kontakt med någon boende.

Alltså är den sannolikt att den aktuella personalen under C:s vistelse hade relevant information om hennes leverne och situation, varför polisen i rimlighetens namn borde ha förhört dem.

Om Hvilan bedrevs i Stockholm stads regi redan under 80-talet ska anställningsuppgifterna vara offentliga. Det kan möjligen vara en ingång för att få ut eventuella förhör.

Ett tips, för den som vill ha ut eventuella förhör med personalen: om ett hotell, ett boende eller ett vandrarhem var relevant för utredarna, kan man begära ut förhör med personalen utan att ange namn och personnummer.

Jagbfick ut förhörsupogifter från Hotell Gustav Vasa utan att ange personnummer och namn.

Jag skrev bara att "personalen förhördes" och att jag ville ha kopior på förhören. Jag fick mina papper direkt.

Samma metod bör fungera med Hvilan.

I detta fall bör boendet Hvilan fungera som sökväg, lika bra som en enskild person.

Att personalen på Hvilan förhördes verkar självklart och det vore oerhört intressant att läsa förhören.
Citera
2024-10-09, 17:22
Medlem
Citat:
Att Roberts kompisar bedrev påtryckningar för att Monika skulle ta tillbaka anmälningar behöver ju visserligen inte betyda mer än att de ville hjälpa honom, men de falska anmälningarna är märkliga.

Därför är det intressant att det var fråga om minst två män. Man föreställer sig lätt att den ene var Robert, men om namnen är maskade kan det givetvis ha handlat om helt andra personer.

Att använda telefonsamtal i hotfullt eller bedrägligt syfte känns karaktäristiskt för Vinof, med tanke på att han hotade sin f.d. vän och dennes anhöriga via telefon och själv berättade i förhöret med polisen att han föreställde rösten när han ringde för att få tag i en person som han ansåg var skyldig honom pengar.

Det behöver självklart inte innebära att det var Vinof som skickade polisen på Monika, men det här planerade, utstuderade beteendet tycker jag stämmer bättre in på en sådan personlighetstyp som Vinof hade, än på t ex Robert som primärt verkade agera genom fysiskt våld.

Trakasserierna kan ha haft sitt ursprung i vilken konflikt som helst.
Men det finns flera intressanta aspekter att begrunda.

Det intressanta är systematiken, intensiteten över tid, hoten som användes (dödshot och hot om polisinblandning), kunskapen som M hade om Roberts brottslighet, hans koppling till E-vägen 25, M:s presumtiva koppling till E-vägen, samt det faktum att hoten och trakasserierna verkar ha upphört i slutet av 90-talet.

Och om M kände Robert, bör hon också ha känt Vinof, som var betydligt närmare henne i ålder än Robert. Vinof var en naturligare kontakt än Robert.

Vinof var dessutom alkoholist, liksom M och Robert.

Jag håller fö med om att telefontrakasserier som får polisen att besöka en viss person, inte låter som något Robert skulle syssla med. Jag har aldrig uppfattat honom som smart och utstuderad.

Jag har uppfatta honom som en enkel, praktisk och jordnära person, både i påverkat och nyktert tillstånd.

Jag har svårt att tänka mig att han skulle hitta på falska anklagelser mot Monika.
Citera
2024-10-09, 17:57
Medlem
Förresten, lever Peter Axelsson, taxichauffören som brukade hänga på Eugeniavägen 25 stundtals?
Citera
2024-10-09, 18:24
Medlem
Citat:
Förresten, lever Peter Axelsson, taxichauffören som brukade hänga på Eugeniavägen 25 stundtals?

Jag vet inte. Namnet är så vanligt att jag inte kan söka på det. Peter Axelsson, född 1959, tror jag det var.

Måste ju finnas hundratals såna personer.

Han jobbade åt Vinof, som höll på med flyttning i 2-3 år, som tur är. Vill man hitta hans fd flyttgubbar, är tidsfönstret litet iaf.

På Eugeniavägen höll han till i ungefär ett år.

Axelsson är ngt av ett mysterium.
Han verkar ha varit missbrukare iaf, samt sjuk i huvudet.
Citera
2024-10-09, 20:58
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Namnet är så vanligt att jag inte kan söka på det. Peter Axelsson, född 1959, tror jag det var.

Måste ju finnas hundratals såna personer.

Han jobbade åt Vinof, som höll på med flyttning i 2-3 år, som tur är. Vill man hitta hans fd flyttgubbar, är tidsfönstret litet iaf.

På Eugeniavägen höll han till i ungefär ett år.

Axelsson är ngt av ett mysterium.
Han verkar ha varit missbrukare iaf, samt sjuk i huvudet.

Nu är jag verkligen inte ute efter att måla upp denne Peter som misstänkt för något överhuvudtaget, men det var en medlem här i tråden för flera år sedan som skrev ett inlägg där han/hon sa sig känna till vem som mördade/styckade CdC, och det ska ha varit en taxichaufför (numera avliden, om jag inte minns inlägget fel) som skulle ha gjort det och det skulle ha utförts i en tvätthall där han brukade tvätta sin taxibil.

Ytterst mystiskt.
Citera
2024-10-09, 21:23
Medlem
Citat:
Nu är jag verkligen inte ute efter att måla upp denne Peter som misstänkt för något överhuvudtaget, men det var en medlem här i tråden för flera år sedan som skrev ett inlägg där han/hon sa sig känna till vem som mördade/styckade CdC, och det ska ha varit en taxichaufför (numera avliden, om jag inte minns inlägget fel) som skulle ha gjort det och det skulle ha utförts i en tvätthall där han brukade tvätta sin taxibil.

Ytterst mystiskt.

Oj!

Det där har jag aldrig hört.
Det verkar ologiskt att utföra detta brott i en tvätthall men vad vet jag?

BO hade fö dåliga erfarenheter av taxichaufförer, som ibland drog nytta av hennes utsatthet.
Var hon ensam i bilen, var hon ett lätt offer.

På vårvintern 1983 sa hon tex att en taxichaufför hade våldtagit henne.

Säkert inte enda gången.

Vilket fruktansvärt skitliv.
Citera
2024-10-09, 21:33
Medlem
Citat:
Oj!

Det där har jag aldrig hört.
Det verkar ologiskt att utföra detta brott i en tvätthall men vad vet jag?

BO hade fö dåliga erfarenheter av taxichaufförer, som ibland drog nytta av hennes utsatthet.
Var hon ensam i bilen, var hon ett lätt offer.

På vårvintern 1983 sa hon tex att en taxichaufför hade våldtagit henne.

Säkert inte enda gången.

Vilket fruktansvärt skitliv.

Ja, det är en sorglig soppa alltihopa.
En vän till mig tyckte att man borde skriva en låt som heter ”Blues for Catrine”. Min idé var att skriva en som skulle heta ”Blues for Teet Härm”, men såhär i efterhand tycker jag nog att hans förslag är snäppet bättre.

Hittade precis i FB-gruppen ”Det Gamla Stockholm” en tråd från 1 augusti i år där privatpersoner har lagt upp åtminstone 3 färgbilder som ska vara tagna på Eugeniavägen ca 84-85.
Citera
2024-10-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ja, det är en sorglig soppa alltihopa.
En vän till mig tyckte att man borde skriva en låt som heter ”Blues for Catrine”. Min idé var att skriva en som skulle heta ”Blues for Teet Härm”, men såhär i efterhand tycker jag nog att hans förslag är snäppet bättre.

Hittade precis i FB-gruppen ”Det Gamla Stockholm” en tråd från 1 augusti i år där privatpersoner har lagt upp åtminstone 3 färgbilder som ska vara tagna på Eugeniavägen ca 84-85.

De kan få en blues båda två..

Jo de bilderna har jag sett 🙂
Citera
2024-10-09, 22:08
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Ytterst mystiskt.
Antar att du syftar på dessa två inlägg:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Jag vet inte vad man ska tro om den här historien, men skribenten verkar väldigt säker på sin sak och har i den här tråden endast skrivit dessa två inlägg, utan att visa intresse för att övertyga någon.

Förmodligen köpte en hel del taxichaufförer sex och/eller utnyttjade de prostituerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in