Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Att Roberts kompisar bedrev påtryckningar för att Monika skulle ta tillbaka anmälningar behöver ju visserligen inte betyda mer än att de ville hjälpa honom, men de falska anmälningarna är märkliga.
Därför är det intressant att det var fråga om minst två män. Man föreställer sig lätt att den ene var Robert, men om namnen är maskade kan det givetvis ha handlat om helt andra personer.
Att använda telefonsamtal i hotfullt eller bedrägligt syfte känns karaktäristiskt för Vinof, med tanke på att han hotade sin f.d. vän och dennes anhöriga via telefon och själv berättade i förhöret med polisen att han föreställde rösten när han ringde för att få tag i en person som han ansåg var skyldig honom pengar.
Det behöver självklart inte innebära att det var Vinof som skickade polisen på Monika, men det här planerade, utstuderade beteendet tycker jag stämmer bättre in på en sådan personlighetstyp som Vinof hade, än på t ex Robert som primärt verkade agera genom fysiskt våld.
Trakasserierna kan ha haft sitt ursprung i vilken konflikt som helst.
Men det finns flera intressanta aspekter att begrunda.
Det intressanta är systematiken, intensiteten över tid, hoten som användes (dödshot och hot om polisinblandning), kunskapen som M hade om Roberts brottslighet, hans koppling till E-vägen 25, M:s presumtiva koppling till E-vägen, samt det faktum att hoten och trakasserierna verkar ha upphört i slutet av 90-talet.
Och om M kände Robert, bör hon också ha känt Vinof, som var betydligt närmare henne i ålder än Robert. Vinof var en naturligare kontakt än Robert.
Vinof var dessutom alkoholist, liksom M och Robert.
Jag håller fö med om att telefontrakasserier som får polisen att besöka en viss person, inte låter som något Robert skulle syssla med. Jag har aldrig uppfattat honom som smart och utstuderad.
Jag har uppfatta honom som en enkel, praktisk och jordnära person, både i påverkat och nyktert tillstånd.
Jag har svårt att tänka mig att han skulle hitta på falska anklagelser mot Monika.