2024-10-09, 15:47
  #466213
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Forskarna sammanfattar saker som den här tråden insett i två år:

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-historiska-misstag-forfoljer-ryssland-i-generationer/

Anders Åslund var djupt involverad under chockterapin i Ryssland tidigt nittiotal. Han har alltid varit ideologiskt nära de slemmigaste neoconfinansparasiterna i USA och de ryska oligarkerna som Putin slängt ut senaste 20 åren. Hans analys genomsyras av det.
Citera
2024-10-09, 15:52
  #466214
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.themoscowtimes.com/2024/10/09/russias-army-recruits-are-increasingly-older-less-capable-men-vyorstka-a86622
Citat:
The Russian military is seeing an influx of older contract soldiers who are largely seen as detrimental to its war effort in Ukraine, the investigative news outlet Vyorstka reported Wednesday, citing anonymous military and parliamentary sources.

Volunteer fighters aged 45 and over now make up half of new recruits in Moscow, a senior Mayor’s Office source was cited as saying. The average age of recruits has risen from 40 at the start of the year to about 50, said another Moscow Mayor’s Office source.

“They’re all sick,” a Russian soldier fighting in Ukraine was quoted as saying of these troops. “Their legs hurt, their heads hurt, and they’re slow.”
Citera
2024-10-09, 16:00
  #466215
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
1. Vi är inte skyldiga att ge dom ett piss
2. Berätta vart du läst att "Det är en självklarhet att Ukraina besegrar den ryska invasionsarmén om Väst ger det militära stöd som vi är skyldiga att ge"?

1. Jo, det är självklart att vi stödjer Ukraina, som genom att helt osjälviskt stå upp mot ryzzhelvetet, genom att offra hundratusentals människor, ser till att dom ryska krigshetsarna i varje fall inte kan anfalla ytterligare europeiska länder de närmaste 10-15 åren.

2. Usa har redan knäckt ryzzland militärt, en gång, i 80-talets kapprustning mot Sovjet . Och nu gör vi det igen. Mot ett ännu fattigare Ryssland.
Citera
2024-10-09, 16:07
  #466216
Medlem
Ryska krigsbrott under kriget.
Officiell Ukrainsk statistik.
Läs, lyssna och begrunda.



https://war.ukraine.ua/russia-war-crimes/

Don’tlookaway.Behorrified
23,640
UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU)
injuredcivilians
11,520
UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU)
killed
35,160
UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (HRMMU)
victimsamongUkrainians
144,362
Prosecutor General's Office of Ukraine
warcrimesregistered
577
Prosecutor General's Office of Ukraine
childrendied
167,200
Kyiv School of Economics
civilianbuildingsweredestroyed
__________________
Senast redigerad av Antistalk 2024-10-09 kl. 16:10.
Citera
2024-10-09, 16:08
  #466217
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Anders Åslund var djupt involverad under chockterapin i Ryssland tidigt nittiotal. Han har alltid varit ideologiskt nära de slemmigaste neoconfinansparasiterna i USA och de ryska oligarkerna som Putin slängt ut senaste 20 åren. Hans analys genomsyras av det.

Jaha, så du menar att han har fel i sak?

Du menar att piss-ryzzen kommer att få det bättre de närmaste decennierna?

Du menar att ett krig som pågår i 5-6 år, med hundratusentals slaktade ryssar, tusentals stridsfordon, artilleripjäser, luftförsvar kommer att skapa ekonomisk tillväxt?

Du menar att pissryzzen som utestängd från de viktiga amerikanska och europeiska marknaderna kommer att tjäna mer pengar på sin olja och gas, än innan man invaderade Ukraina?

Men är du helt vrickad??!!
Citera
2024-10-09, 16:11
  #466218
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Anders Åslund var djupt involverad under chockterapin i Ryssland tidigt nittiotal. Han har alltid varit ideologiskt nära de slemmigaste neoconfinansparasiterna i USA och de ryska oligarkerna som Putin slängt ut senaste 20 åren. Hans analys genomsyras av det.

Han har - oavsett dina epitet - rätt gällande krigsekonomin i dagens Ryssland.

Eller tror du att Ryssland går skadeslöst ur striden? Ekonomiskt, politiskt, demografiskt, militärt, kulturellt?
Citera
2024-10-09, 16:12
  #466219
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2

Ryssland vill ha en buffertzon precis som USA vill.


Buffertzon mot vadå?

Pissryzzland är naturligtvis jätterädda för att miljontals européer ska välla in över gränsen till det förlovade pisslandet Ryzzland?

Varför behöver de ingen buffert mot Finland och Baltikum? Eller kommer det i nästa invasionsförsök?
Citera
2024-10-09, 16:18
  #466220
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Enkelt Befolkningen i Ukraina är inte fiender men regimen är.

Ryssland vill ha en buffertzon precis som USA vill.

Läs på om Kuba krisen och vad USA gjorde som är vad Ryssland vill undvika att den händer igen.

Det är alltså väldigt enkelt att förstå denna konflikt om man inte läser MSM samt tänker till
Vad skulle motivet till något sådant vara?
Citera
2024-10-09, 16:28
  #466221
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Varför behöver de ingen buffert mot Finland och Baltikum? Eller kommer det i nästa invasionsförsök?

Till och med att dom tömmer gränsen mot Finland på mannar och material, så buffertzonargumentet är rent nys.
Citera
2024-10-09, 16:30
  #466222
Medlem
Ryssland börjar få brist på bepansrade stridsfordon. Eller på så sätt att man inte kan tillföra nya i den takt dom förloras.

Men dom här svärmarna med infanterister på motorcyklar är faktiskt svåra att bekämpa.

Ett bepansrat stridsfordon kan innehålla 4-7 infanterister, en smäll kan slå ut alla. Men nu får Ukraina med drönare jaga motorcyklar och träffar man en slås bara i regel en infanterist ut.

Detta äh skit!!!! Som att ekämpa myggor.

Naturligtvis kan inte Ryssland vinna kriget på detta sätt men Putin-regimen får andrum. Som jag sagt tidigare brakar det ihop i slutet av 2025 eller första halvåret 2026.

Putin kommer att avlägsnas----lika säkert som att Northvolts VD avpolleterades.
Citera
2024-10-09, 16:32
  #466223
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Till och med att dom tömmer gränsen mot Finland på mannar och material, så buffertzonargumentet är rent nys.

Konstigt att det är bara Ukraina ryssen har problem när det gäller Nato-medlemskap. Inte ett pip om Georgien eller Moldavien. Kanske för att de har redan orsakat problem för dem genom sin rättsvidriga ockupering av delar av dem båda.
Citera
2024-10-09, 16:57
  #466224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Anders Åslund var djupt involverad under chockterapin i Ryssland tidigt nittiotal. Han har alltid varit ideologiskt nära de slemmigaste neoconfinansparasiterna i USA och de ryska oligarkerna som Putin slängt ut senaste 20 åren. Hans analys genomsyras av det.

Berätta hur analysen genomsyras av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in