2024-10-08, 11:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Imponerande okunnigt. De flesta har vett nog att vara ödmjuka även om de är pålästa, men du är det inte, trots att du är opåläst.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vid starten var 1 Bitcoin = 1 usd.

Nej, så har det aldrig varit. Faktafel nr 1.

Citat:
Med inflation pålagd blir det ca 3 usd.

Nej, det blir ca 1,50 USD, du har alltså fel med faktor 2. Eller rättare sagt, du har fel på ökningen med faktor 4.

Citat:
Grovt kriminella vill betala en del extra p g a svårigheten att spåra,
MEN det förklarar bara en liten del av höjningen.

Bitcoin är inte speciellt svåra att spåra, även om många trodde det för 10-15 år sedan. Kriminella använder i stort sett inte bitcoin längre.

Citat:
Den stora delen av ökningen är att det bedrägeri plus dumhet, som vid tidigare ballonger.
FA = Fundamental analys = uträkning av VERKLIGA värdet.
TA = Teknisk analys = BARA titta på förändringar i pris (och volym) och signaler de ger = idioter tittar BARA på vad andra idioter (plus bedragarna) gör gällande köp, sälj och pris...

Det är magstarkt av dig att anklaga andra för dumhet/idioti.
Det verkliga värdet på något är inget man kan räkna fram (även om man ibland kan behöva försöka, för saker som är extremt illikvida). Bitcoin är inte det, det omsätts flera miljarder kr om dagen och priserna är lätta att hitta. Det verkliga värdet av något som handlas så mycket är marknadspriset, där köpare och säljare möts.

Citat:
Jag vet hur man kan SKAPA köp eller säljsignaler, är för liten för att kunna skapa sådana i Bitcoin, men det finns det bedragare som kan.
(Det finns aktier, som jag skulle kunna göra det i, men det är olagligt

Ballonger spricker förr eller senare...

Så du tror att du kan göra en viss sak, men du har aldrig gjort den. Men du är helt säker på att du skulle kunna om du bara ville. Det låter ganska naivt faktiskt. "Jag kan hoppa ända upp till månen! Jag har inte lust att göra det nu men jag skulle kunna!"

Citat:
(Det är en orsak till att jag föredrar att köpa annat för MINDRE än verkliga värdet och sedan vänta på att marknaden ska begripa det. Har gjort det många gånger med aktier, men har slutat leta efter sådana eftersom mycket är övervärderat numera - eller jag vill göra mycket bättre fynd Istället köper jag land utomlands med tillgångar på där säljare begär mycket lägre pris än vad tillgångarna på är värda! och kan användas till produktion, vilket vinster kommer att komma från, så jag behöver inte ens att marknaden ska förstå värdet på fastigheten, eftersom jag kan behålla dem och tjäna bra på produktionen där.)

Gratulerar dig till att ha lyckats köpa aktier för lägre än vad marknaden vill sälja för. Otroligt.
Om folk har sålt land till dig och blivit nöjda med priset du har betalat så har du betalat marknadspriset, dvs precis vad det var värt. Att du tror att du var smart och betalade mindre än du hade behövt visar bara på att du inte förstår hur en marknad fungerar. Den som sålde till dig trodde säkert att den var smart som fick mer än vad den värderade marken till.

Jag är rädd att du gravt överskattar din egen intelligens, och det kommer att orsaka problem för dig i framtiden.
Senast redigerad av HelgeBuk 2024-10-08 kl. 11:26.
2024-10-08, 13:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det verkliga värdet på något är inget man kan räkna fram (även om man ibland kan behöva försöka, för saker som är extremt illikvida).

Det är här Keynesian economics och Austrian economics går isär. I dagens system baserat på Keynesian economics så försöker man kvantifiera "värde" på samma sätt som man kvantifierar längd, vikt eller temperatur.
Det är därför Keynesianism inte fungerar och varför vi nu ser att tex USAs statsskuld sedan länge har skenat.

Värde är subjektivt och går aldrig att kvantifiera. Men att erkänna det vore som att såga av grenen man sitter på, eller bita handen som föder än om man så vill.
Senast redigerad av Leaston 2024-10-08 kl. 14:13.
2024-10-08, 13:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin är inte speciellt svåra att spåra, även om många trodde det för 10-15 år sedan. Kriminella använder i stort sett inte bitcoin längre.
Ren lögn på många punkter. Du kan spåra adresserna men detta hjälper föga när du ska koppla dem till en fysisk eller juridisk person (bortsett från att det går att dölja spåren bakom nyskapade adresser mm).

Kriminella använder i högsta grad bitcoin fortfarande. T ex sker nästan all betalning av ransomware i just bitcoin.

Du upprepar lögnaktiga påståenden från bitcoin-marknadsförare utan att ha koll på läget.

Särskilt beklämmande blir det när du i samma inlägg anklagar andra för okunnighet och samtidigt dessutom är moderator.

Citat:
Det verkliga värdet på något är inget man kan räkna fram (även om man ibland kan behöva försöka, för saker som är extremt illikvida). Bitcoin är inte det, det omsätts flera miljarder kr om dagen och priserna är lätta att hitta. Det verkliga värdet av något som handlas så mycket är marknadspriset, där köpare och säljare möts.

Gratulerar dig till att ha lyckats köpa aktier för lägre än vad marknaden vill sälja för. Otroligt.
Om folk har sålt land till dig och blivit nöjda med priset du har betalat så har du betalat marknadspriset, dvs precis vad det var värt. Att du tror att du var smart och betalade mindre än du hade behövt visar bara på att du inte förstår hur en marknad fungerar. Den som sålde till dig trodde säkert att den var smart som fick mer än vad den värderade marken till.

Jag är rädd att du gravt överskattar din egen intelligens, och det kommer att orsaka problem för dig i framtiden.
Det verkligt pinsamma här är att du inte förstår skillnaden mellan värde och pris.

Exempel: du köpte aktier i Wirecard till marknadspriset i maj 2020. Var aktierna faktiskt värda det priset du betalade, eller var de värda noll?
2024-10-08, 15:07
Medlem
Citat:

.

Kärnfullt och insiktsfullt stycke.

Om man t.ex. är den enda spekulanten på en fastighet är man illa tvungen att försöka bestämma ett rimligt pris genom olika beräkningar och jämförelser. Om man däremot vill köpa ett guldmynt eller i än högre grad en bitcoin klargör marknaden priset otvetydigt, just på grund av att det handlar om så likvida marknader.
2024-10-08, 15:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kärnfullt och insiktsfullt stycke.

Om man t.ex. är den enda spekulanten på en fastighet är man illa tvungen att försöka bestämma ett rimligt pris genom olika beräkningar och jämförelser. Om man däremot vill köpa ett guldmynt eller i än högre grad en bitcoin klargör marknaden priset otvetydigt, just på grund av att det handlar om så likvida marknader.
Om det du skriver vore sant, varför råkar det nästan alltid vara bolag som går bra som också får ett högt börsvärde?

Du och din kompis som du tror skriver ”insiktsfullt” saknar den mest grundläggande kompetensen inom ekonomi.
2024-10-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Om det du skriver vore sant, varför råkar det nästan alltid vara bolag som går bra som också får ett högt börsvärde?

För att marknaden tenderar att värdera att företag som går bra högre än ett som går dåligt?
2024-10-08, 16:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För att marknaden tenderar att värdera att företag som går bra högre än ett som går dåligt?
Varför skulle man göra det om värdet helt enkelt är priset? Då kan man ju enkelt höja värdet på ett bolag om många helt enkelt bestämmer sig för att köpa.

2024-10-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför skulle man göra det om värdet helt enkelt är priset? Då kan man ju enkelt höja värdet på ett bolag om många helt enkelt bestämmer sig för att köpa.

På en fungerande och likvid marknad kommer priset att vara rätt.

På en icke fungerande eller illikvid marknad får man försöka avgöra om ett pris är rimligt på något vis, t.ex. medelst diverse jämförelser och beräkningar, som sagt.

"Värdet", till skillnad från priset, är dock subjektivt och kan bara bestämmas för en specifik aktör.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-08 kl. 16:58.
2024-10-08, 17:00
Medlem
Citat:
Imponerande okunnigt. De flesta har vett nog att vara ödmjuka även om de är pålästa, men du är det inte, trots att du är opåläst.
DU har redan blivit rättad av andra...
Citat:

Nej, det blir ca 1,50 USD, du har alltså fel med faktor 2. Eller rättare sagt, du har fel på ökningen med faktor 4.

Citat:

I sådana fall har jag ju ännu mer RÄTT
än i rubriken att priset är för högt...
Citat:
Bitcoin är inte speciellt svåra att spåra, även om många trodde det för 10-15 år sedan. Kriminella använder i stort sett inte bitcoin längre..
Transfers mellan wallets Ja, men hur få reda på VEMS wallet utan "insiderinfo" ?

OM du har rätt, hur kommer det sig då att polisen (internationellt) gjorde rassia nyligen mot en BUNT kriminellt ledda digitala valutor- företag, som de sa använts mycket av kriminella?

Citat:
Men att inte begripa att Bitcoin är en jättebubbla ÄR ju korkat...

Som sagt har jag blivit idiotförklarad flera gånger förr om olika saker - till de såg resultaten...
(som t ex de generella börsrasen och Ericsson ensamt en annan gång )

Citat:
FEL. Det är det som är välgjord FA...
Jag har gjort det flera gånger och tjänat ganska mycket på det genom att räkna ut värdet INNAN marknaden begripit värdet.

ANDRA har tjänat mycket på att köpa upp hela företag och SLAKTAT dem, genom att de såg värdet på innehållet.
Men jag gör inte sådant, för sådant går ut över de anställda. DÄREMOT har jag både som konsult fixat till krisföretag och även köpt företag mycket billigt själv, lågt pris begärt p g a misskötsel,
för att rätta till misskötseln så det har RÄDDAT jobb
och i köpta företaget kommer antalet anställda att ÖKA. (Vi väntar på tillstånd.)

Gällande värdet på Bitcoin:
Nuvarande priset är vad marknaden TROR är värdet - eller rättare sagt köparna tror det är värt mindre och köparna tror att det är värt mer - eller gällande TA-idioter vad TA-VERKTYGET säger åt dem...
Jag påminner om att TA-idioterna inte har en aning om värdet - för annars skulle de inte betala massor för något som är värt ( s g s) ingenting
Det finns fler EKONOMER än mig som säger liknande...
Citat:
Så du tror att du kan göra en viss sak, men du har aldrig gjort den. Men du är helt säker på att du skulle kunna om du bara ville. Det låter ganska naivt faktiskt. "Jag kan hoppa ända upp till månen! Jag har inte lust att göra det nu men jag skulle kunna!"

Jag sa INTE att jag inte har gjort TA-signaler. Varför skulle jag säga att jag gjort något som är olagligt?
Men jag kan tala om att jag inte fick låna ett lass av en aktie för blankning, med motiveringen att då skulle det ha bildats en TA-signal
Citat:
Vad var det där för helkorkad slutsats av "Det är en orsak till att jag föredrar att köpa annat för MINDRE än verkliga värdet och sedan vänta på att marknaden ska begripa det."
Fast inte så konstigt från en som inte begriper FA...
Citat:
Om folk har sålt land till dig och blivit nöjda med priset du har betalat så har du betalat marknadspriset, dvs precis vad det var värt.
Du begriper fortfarande inte fastän jag förklarat tydligt flera gånger.
INNEHÅLLET i något, som marknaden tradar, kan vara värt mellan mycket högre och mycket lägre än vad marknaden tror.
T ex kan det finnas högre värd fastighet INNE i ett företag*
- och i Bitcoin finns det (s g s) ingenting...

*Många av storfräsarna - och jag - värderar företag så här:
/Tre års resultat (justerat för kostnader som är för att förbättra framtidsresultat. Eller så kan det vara så att en utvecklingsinvestering är klar, men syns inte än. =Min specialitet vid aktievinster.)
/+ "skrotvärdet" d v s om man skulle sluta med verksamheten och sälja sakerna som finns i företaget. Och det kan finnas "cash".
Citat:

Det missar att jag har redan lyckats...
(Enda misslyckandena är då jag inte haft majoritetsbeslutanderätten i några projekt och majoriteten ställde till det. Och så fick jag en allvarlig sportskada. Elitidrott är inte nyttigt

Jag är "pensionär" så jag har det mesta av "framtiden" bakom mig
(Fast trots min ålder håller jag på att starta två företag i SOAsien. Delvis för att hjälpa en fattig stam genom att starta samarbete med dem. De har bra attityd.)
Det ena är gambling, kan bli vad som helst mellan torsk av startkapitalet 200k, men även möjligt det kan bli så mycket som miljonvinst per år.
Det andra kommer bli MINST en vinst på 4 gånger insatsen vid "cash in", eftersom FA har talat om det...
2024-10-08, 17:02
Medlem
marytraders avatar
Ni som är inne och kunniga på Bitcoin, vad anser ni om Paxos Gold (PAXG) och Tether Gold (XAUT) som ett alternativ? Bättre, sämre?
2024-10-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Ni som är inne och kunniga på Bitcoin, vad anser ni om Paxos Gold (PAXG) och Tether Gold (XAUT) som ett alternativ? Bättre, sämre?

Det handlar om centralstyrda tokens, med allt vad det innebär av risker. Ungefär likvärdigt med att låta en bank förvara ditt guld och hålla tummarna att banken har full uppbackning, inte går i konkurs eller utsätts för någon attack från myndigheter.

Därtill kommer nackdelarna med att ha guld, vars mängd ökar med 2-3 procent per år, i stället för bitcoin, vars mängd ökar med mindre än 1 procent per år.

Men det kanske kan vara en bra idé ändå.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-10-08 kl. 17:15.
2024-10-08, 18:01
Medlem
Citat:
På en fungerande och likvid marknad kommer priset att vara rätt.

På en icke fungerande eller illikvid marknad får man försöka avgöra om ett pris är rimligt på något vis, t.ex. medelst diverse jämförelser och beräkningar, som sagt.

"Värdet", till skillnad från priset, är dock subjektivt och kan bara bestämmas för en specifik aktör.

Jag backar litegrann från detta. Jag anser nog att man kan tala om någots "värde" som inte behöver vara identiskt med priset, men det är svårt eller omöjligt att fastställa detta värde, utom på en fungerande och likvid marknad, på vilken priset och värdet är identiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in