Citat:
Ursprungligen postat av
Mash08
Får inte företag utdrag ur belastningsregistret? Kan inte tänka mig att ett stort företag som Tre anställer gängkriminella, eller värre har kvar anställningen trots brottsliga handlingar.
Tyvärr framgår inte den sortens information i ett belastningsregister utan enbart i polisens skulle jag tro. Polisen får nog upp om de är förekommande i något gäng, brukar vara beväpnade, brott de förekommit i men inte blivit dömda, om de utsatts för mordförsök osv.
I belastningsregistret står det bara t.ex narkotikabrott, brott mot knivlagen, misshandel eller vad det nu kan tänkas vara. Om offret dessutom blev dömd för 5-10 år sedan är det inte ens säker på att han finns med längre beroende på vad han blev dömd för.
Sedan bryr sig nog Tre mest om du blivit dömd för stöld, bedrägeri och liknande just eftersom du hanterar pengar och får tillgång till kunders privata information. Sedan förstås våldsbrott med skulle jag tro. Inget företag vill ha en våldtäktsman, pedofil eller någon som stuckit en kniv i någon annan.