2024-10-07, 11:56
Medlem
Vem0ths avatar
Blandfärs funkar bra till hamburgare, en nackdel med blandfärsen är just att den måste tillagas till 80 grader för att vara säker att äta vilket gör att nötfärsen i mixen blir överstekt och kommer bli torrt.

Då man behöver lite teknik och bra stekpanna(även brandvarnarn bortplockad) då blandfärspucken måste få en robust yta snabbt. Använd gärna en hamburgerpress eller något tungt med rund och bred botten som ser till att burgaren inte kupar upp sig. Med en bra stekyta så kommer inte all köttsaft och fett från fläskfärsen att sippa ut i pannan utan den behövs för att bevara saftigheten från nötfärsdelen.

Mickla inte med nötbuljong och fond, låt blandfärsen tala för sig själv.
Citera
2024-10-07, 12:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du kan ha kokt gräs i din hamburgare om du vill, det finns liksom ingen globalt accepterad standard för vad en hamburgare är.

Intressant..

Så egentligen alla former av kött mellan 2 bröd är en hamburgare
eller kanske räcker med en enkel macka med köttfärsbiff på för
att bli en hamburgare med toppings som ägg och riven pepparrot

Man kan nog komma överens om att en hamburgare har malet kött
som formas till en biff av nöt främst, eller kyckling, kycklingfile
eller torskfisk, blandfärs

Det krävs ochså att hamburgaren har ett topbröd och ett bottenbröd
En smörgås med stek elelr färsbiff och toppings är inte en hamburgare enligt mig

Sen kommer frågan om man kan ha vad som helst i en hamburgares
kött som utblandning

Kan man tex ta köttbullesmet och platta till det så och lägga
gräddsås emellan 2 hamburgerbröd.. Äter vi hamburgare då ?

Eller att vi tar detta recept och häller såsen på burgaren
och klämmer in det emellan hamburgerbrödet
med sallad och lök och tomat tex eller äter
med bröd vid sidan om... Äter vi hamburgare då ?

Länk
https://www.lchfarkivet.se/recept/jattegoda-medelhavsbiffar/
med örter i smeten
https://www.koket.se/ortiga-farsbiffar-med-rodvinssky-och-potatisgratang

Ja jag skulle iaf bli väldigt förvånad om jag blindbeställer en eller flera
hamburgare på ett hamburgerhak som serverar hamburgare på det sättet
och framför allt kallar det hamburgare

Ja vad ska man säga .. verkar som de får servera vad som helst på
mc donalds, max, frasses, burger king och massa andra mer exklusivare burgervagnar
Citera
2024-10-07, 12:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Så en Oklahoma onion burger är ingen burgare?

En slugburger gjord på blandfärs som drygas ut med allt från skorpmjöl till sojabönor är ingen burgare?

Det finns mängder av varianter på burgare o USA.

Nä det är mackor, inte burgare

Det är bara i usa man använder ordvalet burger patties till köttfärsbiff fast det har inget med burgare å göra. Med burger definerar man bara att man plattat till den som en hamburgare fast kan vara tjockare ochså

Nä jag tycker inte det. Bönburgare finns inte .. det är bönbiff med burgerbröd

fiskburgare, kycklingburgare mm är egentligen inte hamburgare heller
det är bara burgare utan ham.

Tycker att just ordet ham till hamburgare definerar en nötköttsburgare utan en massa konstigheter i färsen

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Historien om hamburgaren
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-07 kl. 12:27.
Citera
2024-10-07, 12:24
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vi snackar hamburgare.
Inte pannbiff eller parisare.
Det har inget att göra med vad man "tycker om att ha i" utan att man använder rätt ord.
- jag tycker om rå lök och paprikapulver i mina parisare!

Parisare görs på typ falukorv. Har du pannbiff mellan två hamburgerbröd blir det också en hamburgare, säger min språkkänsla mig, och jag tror de flesta håller med. Vegoburgare, kycklingburgare, halloumiburgare, allt är olika varianter på hamburgare. Men hamburgaren 1A skulle jag också säga är en stekt nötfärspatty, kryddad med salt och peppar mellan två bröd.

Blandfärs funkar hur bra som helst att göra hamburgare på, inga problem.
Senast redigerad av bildburgare 2024-10-07 kl. 12:58.
Citera
2024-10-07, 12:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tycker att just ordet ham till hamburgare definerar en nötköttsburgare utan en massa konstigheter i färsen

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamburger

Historien om hamburgaren
Tycker nog att ordet ham snarare för tankarna till fläskfärs …
Citera
2024-10-07, 12:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tycker nog att ordet ham snarare för tankarna till fläskfärs …

Ja eller skinka (fast det finns inget av det åtminstone idag men kanske förr i Tyskland tex) men ordet hamburgare kopplar jag iaf direkt till nötfärs eller blandfärsbiffar med bara salt och peppar

burgare kan man säga som slang och förkortning av hamburgare
men jag tycker att med bara ordet "burgare" kan man ev vara flexibel med
och ha andra sorters pressat kött som steks som en biff med örter i och mer kryddor

Det är vad jag tycker hur man ska skilja på hamburgare och burgare men det är min åsikt

Sällan man säger kyckling hamburgare men det kan stå så på de frysta paketen kanske ?
Vet inte men kycklingburgare är inte en hamburgare menar jag, utan det är kycklingburgare som det stavas utan att ha med "ham" före
Senast redigerad av Sladdaren 2024-10-07 kl. 12:44.
Citera
2024-10-07, 12:49
Medlem
klybans avatar
Svaret är väl rätt enkelt som så, det går göra precis som nöt och på massor olika sätt och beroende på vad man gillar.
Själv ser jag inga begränsningar alls, men vet en del gör och varför man gör är lite av en gåta och pga man missar en massa goda varianter.
Citera
2024-10-07, 12:50
Avslutad
Funkar säkert men tycker nöt är godare.
Citera
2024-10-07, 12:52
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Fy fan vad många gubbrunkiga kommentare här är.

Om Svensson ska göra hamburgare hemma till familjen en måndag efter jobbet så kan Svensson givetvis informera familjen om att "här serveras pannbiff i bröd med gurka, ost och tomat"
Eller så kan Svensson ta och laga en vardagshamburgare utan att behöva bry sig om terminologin och säga till fru och barn att "idag blir det hamburgare" och så är nog saken biff.
Om inte Svensson är dwn typen av människa som byggt en egen pizzaugn i trädgården där han med sin egen importerade mjölblandning gör sina egna napolitanska pizzor. Då kan Svensson givetvis få fortsätta att till applåder från övriga familj få upplysa om alla matlagningens regler.

Svaret på TS fråga är JA det går bra att göra hamburgare på blandfärss så länge du ska laga ett mål mat i hemmet.
Ska du bjuda hem 4 flaschbackarw på middag där ni ska olja in varandras bröstvårtor och tävla i vem som kissar längst kan du byta ut terminologin så att alla blir nöjda och undvikee friktion på de ömtåliga nipplarna.

När vi ändå är inne på det. En favorit är att mala 80% högrev och 20% rökt sidfläsk. Det blev smarrigt mellan två bröd.
Citera
2024-10-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja det funkar väl
Annars har du ju högrev om du vill ha lite saftigare burgare.
Endast salt och peppar i själva färsen..
Så det inte blir som det många EPA-svenskar äter på Max - Sveriges godaste pannbiff.

Högrev har i regel mindre fett än blandfärs som brukar vara runt 20% så tveksamt om den blir saftigare. Men håller med om att det om möjligt blir godare.
Citera
2024-10-07, 13:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Blandfärs funkar bra till hamburgare, en nackdel med blandfärsen är just att den måste tillagas till 80 grader för att vara säker att äta vilket gör att nötfärsen i mixen blir överstekt och kommer bli torrt.

Då man behöver lite teknik och bra stekpanna(även brandvarnarn bortplockad) då blandfärspucken måste få en robust yta snabbt. Använd gärna en hamburgerpress eller något tungt med rund och bred botten som ser till att burgaren inte kupar upp sig. Med en bra stekyta så kommer inte all köttsaft och fett från fläskfärsen att sippa ut i pannan utan den behövs för att bevara saftigheten från nötfärsdelen.

Mickla inte med nötbuljong och fond, låt blandfärsen tala för sig själv.

Vill man ha extra kryddor till så kan man lika gärna langa ner det i en majjo
Man kan tom dryga ut majjon så att du behöver bara 2 milimeter sås som är superkryddat smakrik
som du stryker lätt på hamburgaren eller botten och toppbrödet

Man kan steka på kryddorna i lite olja före att få fram smakerna eller bara värma dom lätt

Kan ändå vara acceptabelt med torra kryddor eller färska örter i en burgare men man ska inte kalla det för en hamburgare då tycker jag. Man kan kalla det för burgare

Klart att intresset kan finnas att krydda upp sin burgare i färsen med typiska kryddor som oftast ingår i en hamburgersås.. Men direkt du börjar blanda ut färsen med annat än salt och peppar är det ingen hamburgare enligt mig, det är en burgare bara (tycker jag)

Nån måtta får det va ang innehållsdeklareringen av en hamburgare, jösses..

Likadant som carbonaran.. Man kan göra den som man vill men det är ingen carbonara då
om man inte gör som den ska göras egentligen. Det är en version av carbonaran och inte ett original

Ska vi säga så :-) Burgare är inte en Hamburgare och vad en hamburgare är, är väl redan utrett
Citera
2024-10-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Du kan ha kokt gräs i din hamburgare om du vill, det finns liksom ingen globalt accepterad standard för vad en hamburgare är.

Jo det gör det. Det är också därför Max aldrig kan nämna ordet HAMburgare. De skriver bara Burgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in