2024-10-07, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Ja, det kommer dom med största sannolikhet göra. Samtidigt kan det vara det du behöver. Men om risken finns att du går och köper på gatan istället så undvik det.
Är nyfiken vilken dos du blir hög på?
Själv känner jag mig immun mot det, är nog megadampig.

Mitt råd är att du ber att få komma och hämta ut det på mottagningen en gång i veckan eller dagligen istället för att få hämta ut det själv. Alternativt att du ber om Apodos vilket inte är några konstigheter. Där kan du få en, två, tre eller fyra veckors doserat åt gången. Så om du skulle be om att få en vecka per gång, så minskar det din möjlighet att använda upp allt på en gång iallafall. Du behöver inte nämna något om missbruk. Säg bara att du är virrig och ibland inte är säker på om du tagit din dos på morgonen och att Apodosen hjälper dig se datum och att dosen faktiskt är tagen. Om du ber om recept på Magnesium får du plötsligt en till tablett att hålla reda på, så får du lite mer argument för varför du behöver Apodos (om du inte redan har fler mediciner).

Jag beviljades Apodos för Elvanse och Magnesium (har Magnesium för käkspänningar/muskelspänningar från Elvansen, de skrev ut det utan problem).

Tack så mycket! Det beror på, t.ex förra helgen (fre-sön) tog jag 18 st (6 om dagen) , vilade några dagar från meds och nu denna helg 8 (lör, sön, 4 om dagen).

Första gången jag läser om Apodos, ska kolla upp det.
Citera
2024-10-07, 07:18
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabzzz
Tack så mycket! Det beror på, t.ex förra helgen (fre-sön) tog jag 18 st (6 om dagen) , vilade några dagar från meds och nu denna helg 8 (lör, sön, 4 om dagen).

Första gången jag läser om Apodos, ska kolla upp det.
https://www.apoteket.se/vard-foretag/apodos/patientanhorig/
Länken går till "patientanhörig" men detta är något man kan önska till sig själv med.
Citera
2024-10-07, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Moget svar...

Jag tycker att du ska trappa ned så du kommer till dos enligt ordination. Kanske blir det jobbigt i några veckor för att sedan bli bra igen. Väl nere på rätt dos kanske du även kan skippa din medicin på lediga dagar och bara ta när du behöver och vill. Du är ung och fixar det - lycka till!

Tack så mycket för svar, min familj vet om min situation och hjälper mig mycket. Kan ge min medicin till en i familjen och ta ut en om dagen så att jag följer doseringen.
Citera
2024-10-07, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Det är inte lätt, Förlåt om jag var hård. Jag var också fast i dopaminfällan ett bra tag, meditation har hjälpt mig oerhört mycket. Hoppas det fungerar för dig med

Jag fattar 100%, är så trött på mig själv och detta usla/svaga beteende av mig. Tack för uppmuntran
Citera
2024-10-07, 08:36
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
hej,

började med elvanse för 9 år sedan, de senaste 3 åren har jag överdoserat min normala dos som är 70 mg per dag - så det har blivit att jag har förbrukat en månads medicin på 1-2 veckor och så har jag gjort i ungefär tre år.
Nu på sistone har det bara blivit värre å värre, tål knappt någon stress och så fort jag får möjligheten "flyr" jag mentalt och tar mer elvanse.

Har bestämt mig för att ta ett år utan medicin, och se i början av nästa höst ifall jag fortfarande har det där "suget" kvar - och om så är fallet tänker jag aldrig mer ta elvanse. Om jag sköter min medicin, kost och träning så hjälper den mig enormt mycket så vill verkligen försöka "starta om", men jag vill inte leva om denna mardröm igen så är beredd på att inte kommer gå.

Nu, under detta år finns det någon medicin eller aktivitet som kan underlätta processen att läka mina dopamin nivåer osv? Var utan elvanse 70 dagar i somras och orkade knappt göra något, förutom att träna.

(Mitt beroende ligger delvis i mycket skam och brist av socialt liv, men dessa delar kan jag bearbeta med och ska ta upp psykolog kontakt för de delarna)

Om ni behöver mer information om hur det gick till, hur intensiva överdoseringarna va osv osv så skriver jag det på förfrågan.

Jadu. Det är faktiskt bisarrt hur mycket läkare idag skriver ut Knark till ADHD-patienter. Jobbar själv inom psykiatrin förstår du. Men har bättre koll än läkarna. Men vad ska man göra. Det är dom och socialstyrelsen som bestämmer.

Det är det facto Knark och det ger biverkningar och stora svårigheter att sluta, speciellt med såna doseringar. Du kan leta svar från amfetaminmissbrukare som lyckats bli rena, där finns nog de svar du letar efter. Det är väldigt görbart dock min vän you got this!
Citera
2024-10-07, 09:08
Medlem
Citat:
Nu, under detta år finns det någon medicin eller aktivitet som kan underlätta processen att läka mina dopamin nivåer osv? Var utan elvanse 70 dagar i somras och orkade knappt göra något, förutom att träna.

L Tyrosin

Velvet Pruriens (innehåller rent L dopa)

5 htp för serotonin

finns mycket

Det är smådoser du gått på. Fortsätt träna, ät nyttigt, läs på om dopaminhöjande kosttillskott och införskaffa dessa.
.Så är du återställd på nolltid.

lycka till
Citera
2024-10-07, 09:13
Medlem
styckets avatar
kika in olika superfoods, som säljs på life butiken bland annat.

Oliak kosttillskott. T.ex. är det populärt med olika svampar nu som stimulerar hjärnan på olika sätt. Lions Mane sägs t.ex. läka hjärnan med hjälp av Neuro Genesis. Kika på Paul statement, som pratar om detta. Bland annat på Joe Rogans podcast.

Sen andra kosttillskott med, med höga halter vitaminer och mineraler. Hjälper återhämtning och mående och energinivåer. Camu Camu, jätte högt c-vitamin. Spirulina, en alg som räknas som en av världens mineralrikaste livsmedel osv.
Citera
2024-10-07, 10:01
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2024-10-07, 10:48
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Har själv slutat med Elvanse, nu tog jag enligt ordination på 70mg. Men det var inga problem att sluta alls, hade lite låg motivation en vecka sedan var jag som vanligt.
Citera
2024-10-07, 11:19
Medlem
Citat:
hej,

började med elvanse för 9 år sedan, de senaste 3 åren har jag överdoserat min normala dos som är 70 mg per dag - så det har blivit att jag har förbrukat en månads medicin på 1-2 veckor och så har jag gjort i ungefär tre år.
Nu på sistone har det bara blivit värre å värre, tål knappt någon stress och så fort jag får möjligheten "flyr" jag mentalt och tar mer elvanse.

Har bestämt mig för att ta ett år utan medicin, och se i början av nästa höst ifall jag fortfarande har det där "suget" kvar - och om så är fallet tänker jag aldrig mer ta elvanse. Om jag sköter min medicin, kost och träning så hjälper den mig enormt mycket så vill verkligen försöka "starta om", men jag vill inte leva om denna mardröm igen så är beredd på att inte kommer gå.

(Mitt beroende ligger delvis i mycket skam och brist av socialt liv, men dessa delar kan jag bearbeta med och ska ta upp psykolog kontakt för de delarna)

Om ni behöver mer information om hur det gick till, hur intensiva överdoseringarna va osv osv så skriver jag det på förfrågan.

Det räcker du håller upp en vecka sen kan du börja med dina 70mg igen, kommer att ge dundereffekt
Citera
2024-10-07, 11:25
Medlem
Manginazs avatar
Så en dagsdos på 100-140mg? det är väldigt mycket.

Hur har du gjort dom veckorna medicinen har vart slut? tagit tjack?
Citera
2024-10-07, 11:55
Medlem
Känns som skitsnack..Efter så länge på Elvanse går det inte att bli "Hög". Jag käkar Attentin och det är samma sak där, en högre dos ger bara huvudvärk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in