2024-10-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, när jag berättat för dotter och hennes polare tycker de det låter skitkul på min beskrivning.
Det finns inte såna ställen idag. Ställen med stora dansgolv kunde ligga strösslade varstans i Stockholms innerstad..Ändå är man inte helsäker på exakt var de låg. Strömsborg låg ett. Vasagatan ett. Flera dansgolv på vissa.
DownTown på Regeringsgatan va? (Fast då var jag yngre)
Patricia båten vid Slussen (ej stort dansgolv).
Något ställe låg vid någon bakgata vid Dramaten. Några ställen fanns vid Fridhemsplan.
Ställen med små dansgolv gillade jag inte, men kanske gick man dit på grund av billig öl.
Crazy horse, Karlsons, Glädjehuset osv allt vad de kunde heta.
Om man gick på Universitetets "Squtt" -diskon var det ju också stort dansgolv och där pratade jag ju massor med folk eftersom jag lärde känna dom via kårverksamhet och att jag själv sålde öl i baren.
Där hittade jag iallafall partners som jag hade långa förhållanden med.

Edit: Berns förresten, jättedansgolv ju.
Cafe Opera hade också kul dansgolv, intill glaspartierna.
Kul verkligen!
Jag antar att fenomenet med teknologi kan ha ett finger med i spelet. Känns ju som en grej man gjorde för att träffa damer.
Nu är det ju oftast via appar lol
Det var bättre förr hehe
Citera
2024-10-07, 10:09
Medlem
TattooedFuckers avatar
NEJ . absolut inte .

Däremot i storstäderna finns de hur många som helst och under vinterhalvåret går mindre ut än på sommaren så mer hemmafester
Citera
2024-10-07, 10:21
Medlem
biljardballes avatar
Herregud vad tråden är full av syltryggade svenska män som klagar på "babbar".

Det märks att ni är väldigt osäkra på er själva om ni låter dessa "babbar" stoppa er från att nattklubba. 🤣
Citera
2024-10-07, 10:35
Medlem
Joeybananass avatar
Bäst att gå ut och på nattklubb utomlands
Citera
2024-10-07, 10:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutsenap
Kul verkligen!
Jag antar att fenomenet med teknologi kan ha ett finger med i spelet. Känns ju som en grej man gjorde för att träffa damer.
Nu är det ju oftast via appar lol
Det var bättre förr hehe

Men dansas det inte ens på Engelen längre då?
Det var ett stammishak för mig ett tag.
Litet dansgolv i källaren dock.

På måndagar var jag på Teatersport på Engelen (med elever från Kalle Flygare som var JÄTTEROLIGA på scen med improviserad "stand up"-humor.
Jacob Öqvist var där som elev från Kalle Flygare). Ja, krogar hade olika teman också förut, så det blev som "inbördes föreningsverksamhet" ihop med pub-livet.
Man kunde gå ut på lill-onsdag och dansa också på pubar.
Just Cafe Opera, gick jag och dansade på en måndag. (Mindre folk på dansgolvet. Som sagt, härligt med lite svängrum. )
Citera
2024-10-07, 11:34
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Tänker på alla män (en stor majoritet) som klagar på dejting apparna. Som nån skrev i tråden nu för tiden dejtar man i apparna. Men många män säger att apparna inte funkar och att de börjat ragga i verkligheten, oftast krogen eller olika uteställen istället för apparna..

Så hur ska vi ha det? Eller har männen gett upp på både krogen och lapparna nu överlag?
En sak jag har märkt är att apparna används bakvänt. Inte att man först swipear fram ett urval och hittar någon som man kan ta på dejt. När jag är på klubb kommer tjejer ibland fram och frågar om jag är på någon dejtingapp.

Så klubbar eller krogen kommer alltid generera någon nivå av kontaktsökande, med eller utan app.

Det jag tänkte på senast jag var ute i helgen var att tjejerna var de som lät mest, dansade mest och var fullast. De var också i majoritet. Killarna satt mest vid borden och snackade ganska lågmält (bortsett från någon babbe eller två som käftade med vakterna och polisen). De genus- och skuldmarinerade killarna är ju 25 - 19 nu och de kanske inte går fram och fulraggar som man gjorde för 30 år sedan. På gott och ont, för om tjejer inte kan gå ut och få sin bekräftelsefix kommer de stanna hemma på tjejfest.
Citera
2024-10-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Bara lite nyfiken, hur du kan ha koll på slagsmål på 80-talet kontra idag? Är ju typ 35+ år sen, jobbar du som typ 60-åring kvar på krogen och kan jämföra eller?

Alla som var ute på 80-talet kan vittna om att det ofta var slagsmål då. Sen är det bara att jämföra med idag.
Citera
2024-10-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Tack för infon, det var upplysande läsning. Däremot är det ju ingen förklaring du kommer med. Frågan återstår ju varför vi har vad du kallar en ”tråkig, feg, själlös generation”?

Själv närmar jag mig 40 så jag tillhör varken din generation eller ungdomen. Däremot har jag aldrig förstått varför man skulle vilja gå på klubb. Jag har svårt att förstå hur man ska kunna känna ”kollektiv upprymdhet” med diverse fulla skumma främlingar, så jag antar att även jag hamnar i kategorin själlös, men det gör mig inte värst mycket.

Förklaringen var på varför klubbscenen och nattklubbarna håller på att dö, inte varför dagens ungdomar är som de är. Och kanske gäller det är din generation i viss mån. Jag bara vet att min generation och äldre tyckte att det var fantastiskt att gå ut trots allt negativt.
Citera
2024-10-07, 13:05
Medlem
Vem vill gå ut i Sverige?

Brudarna tror att de äger världen och uppför sig som grisar.
Sociala medier och tinder.
Det är svindyrt. Både inträde och dricka. Det är billigare på studentpubar och nationer.
Covid har också påverkat.

Sedan är alkohol ren jävla gift. Jag har ändrat inställning den senaste tiden. Lägger tiden på att träna, och äta hälsosamt. Vill jag dricka alkohol blir det alkoholfritt. Riktigt skönt att slippa bakfyllan. Det jobbiga med dessa förändrade attityder är att träffa någon, det sociala. Krogen är passe och appar också.
Citera
2024-10-07, 13:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Efter att ha läst genom hela tråden är det tydligt vilken ålder de flesta som skriver är i då det nästan bara pratas om hur det var för 20-25 år sedan.

Därför vill jag berätta lite hur det var att gå ut på 80-talet:

Extrema köer som kunde slingra sig runt hela kvarteret, detta pga en politik som nästan gjorde det omöjligt att få utskänkningstillstånd och därför fanns det knappt några ställen alls. Högt tryck på de som fanns.
En öl kostade 50kr. Jämför det med pengars värde idag och då i synnerhet före inflationen vi fick ganska nyss.
Vakter som var värre då än idag.
Kollektivtrafiken slutade gå betydligt tidigare än idag och en taxi var närmast omöjligt att få tag i och benämndes som "taxi var god dröj".
Betydligt mer slagsmål mm än idag, både inne och ute på gatan.
Och allt detta i en tid med Aids, kalla kriget, Tjernobyl, hot mot ozonskiktet

Ändå skulle alla ut då!

Så pratet om muslimer, dumma vakter, höga priser, samtidsångest mm som orsak till klubbdöden är bara trams. Möjligen om man kommer ihåg hur det var för inte så länge sen och tycker att det har blivit sämre men det är ändå ingen förklaring till att inte vilja gå ut och dansa, dricka och roa sig. De som är unga idag har dessutom inget minne av att det var bättre förr.

Nej jag tror att orsaken är vad som brukar kallas för "the non-affiliated generation", det måste ju vara dagens ungdomar. En tråkig, feg och själlös generation som inte vill kämpa lite för att ha roligt.

Mitt uteliv på Stockholms barer och diskotek som varade i drygt 10-13 år mellan -85 och -97 upplevde jag mycket sällan slagsmål.
Det var någon gång -86 jag erfarade ett slagsmål utanför "Club 88" där någon kille fram på småtimmarna skulle kasta sten på en annan. Det blev folksamling och uppståndelse av detta. Jag skrek och skulle lägga mig i. Ett ragg fick hyssja mig och säga att jag själv kunde råka illa ut om jag la mig i.

(Skulle detta kunna hända idag? Absolut inte. Folk vet att man inte kan blanda sig i för minsta lilla, för då får man en kniv i sig de lättkränkta bruschorna.)
Citera
2024-10-07, 13:18
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag bara vet att min generation och äldre tyckte att det var fantastiskt att gå ut trots allt negativt.

Var du på det där stället vid Djurgården, där ABBA-museet är idag?
Typ -85, då jag började gå ut på diskon, var jag där.
(Så det var nog ett ställe för yngre ungdomar?)
Där anordnade de en skönhetstävling, där tjejer skulle bedömas på scenen.
Skulle detta kunna ske idag?
Citera
2024-10-07, 13:25
Medlem
De dricker hemma och köper inte alkohol på krogen längre. Dessutom knarkar de hellre än dricker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in