Citat:
Ursprungligen postat av
Psykpatient33
Ditt argument i den länkade posten är rättshaveristiskt.
På vilket sätt? Vet du ens vad ordet betyder?
Citat:
Skillnaden mellan att avrätta maffiatoppen i Sverige och att avrätta journalister eller debattörer borde vara uppenbar.
Skillnaden är att du gillar det ena och ogillar det andra. Men vad hindrar en stat med oinskränkt makt att missbruka sin makt?
Citat:
Maffiatoppen mördar människor och har en maffiaorganisation under sig. Sådan verksamhet ägnar sig inte journalister och obekväma vloggare med.
Fast en journalist kanske avslöjar något som staten tycker kan leda till fara för rikets säkerhet, vilket hot mot den egna regeringsställningen skulle kunna omtolkas som? Fort, skjut vederbörande innan skadan åsamkas.
Citat:
Man kan ta USA som exempel. De avrättar brottslingar, men de avrättar inte obekväma bloggare.
Vad har dödsstraff efter rättegång att göra med det som föreslås här som jag vänder mig emot, dvs dödsstraff utan rättegång?
Citat:
Deras avrättningar av grova brottslingar har pågått länge, under många årtionden, utan att de har beskyllts för att mörda politiska oppinionsbildare.
Har du bott under en sten, eller trollar du?
Citat:
Förstår du hur rättshaveristisk du är?
Nej, gör du?
Citat:
I Räven-Rawas fall som tråden handlar om lite mer specifikt, så är det dessutom så att det ingår rena terrordåd mot myndigheter. Han organiserar bombattentat mot ambassader här och var i Europa. Det är en terrorist som också är en maffia-ledare.
Min poäng är inte att "åh nej, dom får inte göra något mot Rawa". Utan min poäng är att om dom fick det, vad mer skulle dom kunna göra med den makten?
Citat:
Man kan avrätta Räven-Rawa av samma anledning som man avrättar Hamas eller Hizbollahs ledarskap.
Israels krig mot Hamas och Hizbollah är just det, ett krig. Om vi hamnar i krig med iran och Rawa är en kombattant, så är det såklart rimligt att döda honom.
Citat:
Muslimsk terrorism och maffian håller på att växa samman. De har nära samarbeten med varandra enligt SÄPO.
"Säkerhetspolisen har tidigare konstaterat att det finns kopplingar mellan grov organiserad brottslighet och våldsbejakande extremism och terrorism. Exempel på sådana kopplingar är ekonomisk brottslighet såsom penningtvätt och terrorfinansiering."
Källa: SÄPO
https://sakerhetspolisen.se/ovriga-sidor/nyheter/nyheter/2023-06-02-lagesbild-over-organiserad-brottslighet.html
Ja, och det är ett problem. Men det betyder inte att vi ska urholka rättsstaten, för då finns det inget kvar att försvara ens.