2024-10-05, 13:39
Medlem
Nu har även Ukraina börjat begå brott mot mänskligheten... den ryska i alla fall. Stort destilleri för vodka utslaget. Kanske dumt då det kan reta upp rysseriet ordentligt.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1fwjqux/ukrainian_uavs_reportedly_attacked_an_alcohol/
Citera
2024-10-05, 13:44
Medlem
Ryssland skjuter ner mer eget.

13:37 En rysk S-70 Hunter-V tung stealthdrönare skjuts ner av ett stridsflygplan på denna film. Det är okänt om det är ett ryskt eller ukrainskt flygplan som skjuter ner den. S-70 har teknik ifrån ryska Su-57 Felon, är 20 m mellan vingspetsarna och kan bära 2 000 kg bomber.

Den tunga drönaren sk a skjutits ner nära Kostiantynivka skriver Euromaidan Press. Fler filmer.

https://cornucopia.se/2024/10/uppdateras-over-20-av-ukraina-har-oexploderad-ammunition-och-minor-ryskt-artilleri-pa-vag-mot-brist- halften-av-granaterna-kommer-fran-nordkorea-mycket-tunga-bakre-ryska-forluster/

Vilketsom. Bra resultat!
(Från cornucopia.se)
Citera
2024-10-05, 13:46
Medlem
Ryssarna har en riktigt fin ficka runt Hirnyk- och Kurakhivka-området som de borde kunna käka upp som en Pacman relativt snart. Ukraina borde backa undan innan de är helt omringade. Ser lovande ut inför vinteruppehållet
Citera
2024-10-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Precis, det här är ett krig där Ryssland invaderat ett grannland. Västländer stöttar Ukrainas försvar med vapen och pengar. Länder som Iran och Nordkorea stöttar Rysslands anfall med vapen. Ryssland har noga aktat sig för att anfalla Nato.
Otur för dig att fegisarna i Lag EUNATO inte lyckas hjälpa Ukraina att vinna då. Bryssel är inte iensi närheten av att vända kriget, trots kopiösa ansträngningar.
Citera
2024-10-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Europa är splittrat. Många vill ha mat och värme i vinter. Det kan bara Ryssland garantera.
Är det ryssarna eller vi som kommer att frysa i vinter? Vad tror du själv?
Citera
2024-10-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Är det ryssarna eller vi som kommer att frysa i vinter? Vad tror du själv?

Tror han missade förra året att ryssarna frös och lägenheter förfrös, ryssar stod ute i lägenhetskomplex och eldade.
Citera
2024-10-05, 14:14
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Precis, det här är ett krig där Ryssland invaderat ett grannland. Västländer stöttar Ukrainas försvar med vapen och pengar. Länder som Iran och Nordkorea stöttar Rysslands anfall med vapen. Ryssland har noga aktat sig för att anfalla Nato.

Väst lever ju upp delvis de säkerhetsgarantier som lovades redan i Budapest-memorandumet. Pacta sunt servanda, men det är en koncept som verkar inte existera i rysseriet. Med tanke på att tsarführern är utbildad jurist (till skam för världens alla andra jurister) så borde hin åtminstone känna till den rättsprincipen.
Sedan har åtminstone vi i väst rättsprincipen "ingen skall skörda vinning av sin egen orättsgärning", vilket verkar också saknas i rysseriet med tanke på vad en skribent tidigare skrev hur den där finsk-ryske oligarken Rosenberg stjäl ukrainsk mark. På tal om den skurken, så ligger han just nu lite i skiten i Finland, men den historien tror jag är OffT i denna tråd.

Vidare så har ju ryssen genom sina falska narrativ inte uppfyllt kriterierna för rättsprincipen semper necessitas probandi incumbit ei qui agit när det gäller kremls anklagelser mot Ukraina när det gäller nassar, satanister, biolabb, Natobaser och annat som kommit ur kremls rövhål i och med avsaknad av objektiva bevis för anklagelserna. Deep fakes, kremls partiska propaganda samt rena lögner räknas inte som bevis.

Skulle kunna fortsätta såga ryssens agerande juridiskt, men det skulle bli bara OffT och kanske passar bättre i juridikavdelningen.
Citera
2024-10-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Otur för dig att fegisarna i Lag EUNATO inte lyckas hjälpa Ukraina att vinna då. Bryssel är inte iensi närheten av att vända kriget, trots kopiösa ansträngningar.

Nämn ett land i EU som lägger fler % av sin statsbudget på försvar och inre säkerhet än vad Ryssland gör.
Vilka är det som anstränger sig egentligen?
Citera
2024-10-05, 14:29
Medlem
raskenss avatar
Fin skalp. Ett av ryssens wounderwaffen under utveckling skjöts ner över ukrainskt territorium.

https://x.com/EuromaidanPress/status/1842514317440131189
Citera
2024-10-05, 14:31
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"I Donetsk-regionen, efter att ha blivit nedskjuten av den ryska armén, föll ett ryskt plan som avfyrade luftvärnsmissiler över det territorium som kontrolleras av Ukraina."

Vem den än var som sköt ner det så tackar CIA/Amerikanska armen för teknologiutbytet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_S-70_Okhotnik-B
Citat:
The Sukhoi S-70 Okhotnik-B (‹See Tfd›Russian: Сухой С-70 "Охотник", lit. 'Hunter'), also referred to as Hunter-B,[4][5] is a Russian stealth heavy unmanned combat aerial vehicle (UCAV) being developed by Sukhoi and Russian Aircraft Corporation MiG as a sixth-generation aircraft project.[6] The drone is based on the earlier Mikoyan Skat, designed by MiG,[7] and encompassing some technologies of the fifth-generation Sukhoi Su-57 fighter jet.[8][9] In the future, it is planned to act under the control of pilots of Su-57 jets, similarly to the USAF Skyborg programme.[10][11]
Citera
2024-10-05, 14:42
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Nu när Ugledar har befriats undrar jag om nästa destination blir Pokrovsk? Ugledar var vad jag förstår väldigt viktig för de västerländska knähundarna.
Citera
2024-10-05, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
Nu när Ugledar har befriats undrar jag om nästa destination blir Pokrovsk? Ugledar var vad jag förstår väldigt viktig för de västerländska knähundarna.

Man gissar bara vad ryssarna är intresserade av attackera härnäst. Men samtidigt börjar tiden nu rinna ut för riktigt seriösa attacker så jag tror att fronten kommer att lugna ner sig lite nu. Soldaterna kryper ner i sina gömslen i bästa mån för att överleva hösten och vinterns kyla och drönarkriget.

Men med det sagt, åtminstone 2-3 veckor till kan man göra större attacker, det tror jag.

Mest rimligt är väl ändå att man fortsätter från Vuhledar som man nyss erövrat innan ukrainarna byggt klart nya starka befästningar som verkar ta åratal att nöta ner eller hur tänker ryssen?
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-10-05 kl. 14:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in