2024-10-05, 09:16
  #465421
Medlem
monken1s avatar
https://x.com/gloooud/status/1842287235317776688?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Fenomenal uppvisning av rysk cirkusartist! 🤸‍♂️
Citera
2024-10-05, 09:23
  #465422
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Haha, det får väl närmast ses som en illa dold avspisninge, en örfil till Zelensky, som i vanlig stil hade föreslagit att Moskva skulle skicka en delegation till hans nästa farsaratde "Peace Summit" i höst efter fiaskot i Luzern i somras.

Eftersom Zelenskys "fredsplaner" helt och hållet bygger på en föreställning om att Ryssland ska kapitulera och böja knä för vad än Kiev kräver (med NATO och USA uppradade bakom sig) så finns det ju inget att förhandla om där, vilket både Putin och Lavrov har påpekat ett antal gånger. Moskva kör på mot Toretsk och Pokrovsk, och i förlängningen mot Slovjansk och Zaporizhzhia, utan att Ukra-NATO kan göra särskilt mycket för att hålla dem tillbaka. Istället skriker Zelensky på nytt tilll Väst att han vill ha allt och litet till - mera flygplan, mer missiler och carte blanche att avfyra dem mot vart som helst i Ryssland, och dessutom har man återuppplivat det gamla kravet på en no-fly zone upprätthållen av NATO över hela Ukraina (inklusive Donbass) och Svarta havet. Ett krav som är helt stendött, NATO kommer aldrg att ge sig in i något sådant.

Om Zelenskys gruff med Mark Rutte under den nye NATO-chefens första besök (i denna ställning) i Kiev, samt om KIevs krav på en no-fly-zone, ett krav som NATO redan har avvisat:
https://www.youtube.com/watch?v=VV2MYJ5nkUc (börja vid 13:45, men hela videon är värd att se igenom). Observera att Alex Christoforou bygger på västliga nyhetskällor, ingalunda på t ex TASS eller olika Telegram-kanaler. Han citerar t o m ISW som stöd för det han säger på en del ställen i videon.

Putin och Lukasjenko svarar alltså med att bjuda in Zelensky till "fredssamtal" i Kreml, vilket ju är en rolig förolämpning mot clownen i Kiev, eftersom denne sätter en ära i att aldrig förhandla "på fiendens planhalva", de ska komma till honom och hans NAYTO/G7-hov istället.


Det är väl lämpligt att Putin visar storsinthet mot det folk han våldtagit?
Är det inte den starkes rätt som gäller? Ukraina, med väst och Nato i ryggen så bör Putin tänka om.
Rysslands folk måste han skapa en framtid åt, även om han själv inte kan njuta av något.

Om du lyfter blicken mot horisonten och släpper dina ingrodda fördomar, så kommer du till insikt att alternativen är värre, för Rysslands folk.
Citera
2024-10-05, 09:23
  #465423
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Europa är splittrat. Många vill ha mat och värme i vinter. Det kan bara Ryssland garantera.
Varför ska vi tänka på saker vi har i överflöd?

Du vet att sverige i princip alltid producerar mer energi än vi gör av med?

Mat har aldrig någonsin under min livstid varit en bristvara i Sverige.
Citera
2024-10-05, 09:25
  #465424
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Taskig översättning från Indonesiska men budskapet är tydligt.

Ett tag postade en skithög i tråden en länk till en bulgarisk artikel på bulgarisk kyrilliska - i denna artikel och på bulgariska internet fanns "hela sanningen" om kriget. Nu ska vi tydligen se en indonesisk video med "taskig översättning från Indonesiska" för att få reda på "sanningen" om kriget.

Desperationen från shitpostarna i tråden är fullkomlig nu när undermåliga manuset från Moskva helt lyser med sin frånvaro.


Citat:
Ursprungligen postat av monken1
https://x.com/natalkakyiv/status/1842236193884278856?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Vlad Solo..
https://x.com/jesuitchild/status/1842263270675431839?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Någon annan tok..

Bra klipp. Skithögarna som försvarar massmördaren och lögnaren Putin har hela tiden försökt blanda bort korten med svagbegåvat material på bulgarisk kyrilliska från bulgariska internet eller videos med "taskig översättning från indonesiska". Lyssnar man på ryssarna själva där Vladimir Solovyov eller Pavel Gubarev hetsar till folkmord och utrotning av miljontals ukrainare kommer den riktiga sanningen fram.
Citera
2024-10-05, 09:27
  #465425
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Haha, det får väl närmast ses som en illa dold avspisninge, en örfil till Zelensky, som i vanlig stil hade föreslagit att Moskva skulle skicka en delegation till hans nästa farsaratde "Peace Summit" i höst efter fiaskot i Luzern i somras.

Eftersom Zelenskys "fredsplaner" helt och hållet bygger på en föreställning om att Ryssland ska kapitulera och böja knä för vad än Kiev kräver (med NATO och USA uppradade bakom sig) så finns det ju inget att förhandla om där, vilket både Putin och Lavrov har påpekat ett antal gånger. Moskva kör på mot Toretsk och Pokrovsk, och i förlängningen mot Slovjansk och Zaporizhzhia, utan att Ukra-NATO kan göra särskilt mycket för att hålla dem tillbaka. Istället skriker Zelensky på nytt tilll Väst att han vill ha allt och litet till - mera flygplan, mer missiler och carte blanche att avfyra dem mot vart som helst i Ryssland, och dessutom har man återuppplivat det gamla kravet på en no-fly zone upprätthållen av NATO över hela Ukraina (inklusive Donbass) och Svarta havet. Ett krav som är helt stendött, NATO kommer aldrg att ge sig in i något sådant.
Vad jag vet är enda givna kravet att de ska lämna olagligt ockuperad mark och återgå till de gränser som Ryssland och Putin själv tidigare har deklarerat var "okränkbara".
Sedan kan man förhandla om hur stort skadeståndet ska vara och hur det ska betalas.
Låter helt rimligt.
Citera
2024-10-05, 09:36
  #465426
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
"Omkring 600 svenska soldater åker om några månader till Lettland för att ansluta sig till Natos markstyrkor som en del av en kanadensiskt ledd brigad.

Mer om svenska insatsen

Visited the regiment P7 together with @MariaStenergard and @AndrisSpruds where Swedish soldiers are preparing for FLF Latvia, planned to start in 2025. It is crucial to strengthen NATO’s ability to deter enemies and defend all allies. 🇸🇪🇱🇻(1/3)

x.com/PlJonson/status/1842245474369094017



Det handlar om en reducerad bataljon på cirka 600 personer som bland annat har med sig Stridsfordon 90, motoriserade delar, stridsvagnar och granatkastare. Den svenska bataljonen ska ingå i en multinationell brigad, som leds av Kanada.

...
Insatsen i Lettland
Det danska och det svenska försvaret ska halvårsvis turas om att bemanna militärbasen i Adazi utanför Riga i Lettland.

Vid årsskiftet skickas en reducerad bataljon med soldater och officerare från Södra skånska regementet, P7.

Den skånska bataljonen blir en del av en multinationell styrka i Lettland, under kanadensisk ledning.

Styrkan i Lettland är del av det som kallas Nato Forward Land Forces (FLF). 2017 etablerades sådana styrkor i de tre baltiska staterna och Polen.

Efter Rysslands fullskaliga invasion i Ukraina 2022 beslutade Nato att bygga upp sådana styrkor också i Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien.

https://www.svd.se/a/25mOVa/lettland-tacksamt-for-svensk-trupp
Citera
2024-10-05, 09:39
  #465427
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Haha, det får väl närmast ses som en illa dold avspisninge, en örfil till Zelensky, som i vanlig stil hade föreslagit att Moskva skulle skicka en delegation till hans nästa farsaratde "Peace Summit" i höst efter fiaskot i Luzern i somras.

Eftersom Zelenskys "fredsplaner" helt och hållet bygger på en föreställning om att Ryssland ska kapitulera och böja knä för vad än Kiev kräver (med NATO och USA uppradade bakom sig) så finns det ju inget att förhandla om där, vilket både Putin och Lavrov har påpekat ett antal gånger. Moskva kör på mot Toretsk och Pokrovsk, och i förlängningen mot Slovjansk och Zaporizhzhia, utan att Ukra-NATO kan göra särskilt mycket för att hålla dem tillbaka. Istället skriker Zelensky på nytt tilll Väst att han vill ha allt och litet till - mera flygplan, mer missiler och carte blanche att avfyra dem mot vart som helst i Ryssland, och dessutom har man återuppplivat det gamla kravet på en no-fly zone upprätthållen av NATO över hela Ukraina (inklusive Donbass) och Svarta havet. Ett krav som är helt stendött, NATO kommer aldrg att ge sig in i något sådant.

Om Zelenskys gruff med Mark Rutte under den nye NATO-chefens första besök (i denna ställning) i Kiev, samt om KIevs krav på en no-fly-zone, ett krav som NATO redan har avvisat:
https://www.youtube.com/watch?v=VV2MYJ5nkUc (börja vid 13:45, men hela videon är värd att se igenom). Observera att Alex Christoforou bygger på västliga nyhetskällor, ingalunda på t ex TASS eller olika Telegram-kanaler. Han citerar t o m ISW som stöd för det han säger på en del ställen i videon.

Putin och Lukasjenko svarar alltså med att bjuda in Zelensky till "fredssamtal" i Kreml, vilket ju är en rolig förolämpning mot clownen i Kiev, eftersom denne sätter en ära i att aldrig förhandla "på fiendens planhalva", de ska komma till honom och hans NAYTO/G7-hov istället.

Det är väl högst rimligt att fredssamtal sker under förutsättning att Ryssland upphör att våldta Ukraina. Det är väl egentligen bara vidriga ryssapologeter som har en avvikande uppfattning.
Citera
2024-10-05, 09:39
  #465428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Det är väl lämpligt att Putin visar storsinthet mot det folk han våldtagit?
Är det inte den starkes rätt som gäller? Ukraina, med väst och Nato i ryggen så bör Putin tänka om.
Rysslands folk måste han skapa en framtid åt, även om han själv inte kan njuta av något.

Ukraina och NATO är inte i närheten av att vinna det här kriget, de lyckas inte ens vända det på slagfältet.

Och utan en dundrande strategisk totalseger på slagfältet för Ukraina (alltså inte att man intagit en enstaka stad, utan just att man vinner hela kriget) är Zelenskys s k fredsplan stendöd. Finito.

Att figurer som Stubb och Stoltenberg, Ursula och Boris Johnson står och kör catch-phrases i stil med "Det är redan bestämt att de alternativ där Ryssand vinner någonting på det här kriget inte existerar" är enbart grandstanding för media, ett försök att imponera och ge sken av att färdkartan mot framtiden redan skulle vara fastlagd av NATO och deras polare. Man hävdar tt prerogativ som man i själva verket redan håller på att förlora genom det här kriget.
Citera
2024-10-05, 09:46
  #465429
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Den ryska militära katastrofala förlusterna i siffror/antal rullar vidare.
Nu på 955 e dagen.

Generalstab: Fienden förlorade ytterligare 1 280 personer under dagen
Olena Ivashkiv — Lördagen den 5 oktober 2024, 07:49

"Under det senaste dygnet neutraliserade försvarsmakten 1 280 ryssar och förstörde 72 fientliga artillerisystem."

Källa: Generalstab för Ukrainas väpnade styrkor på Facebook

"Detaljer: De totala stridsförlusterna för fienden från 24.02.22 till 05.10.24 uppgick ungefär till 24.02.22 till 05.10.2

personal - cirka 659 220 (+1 280) personer,
tankar ‒ 8916 (+8) enheter,
bepansrade stridsfordon ‒ 17 658 (+31) enheter,
artillerisystem – 19 037 (+72) enheter,
RSZV – 1216 (+4) enheter,
luftvärnsutrustning ‒ 970 (+5) enheter,
flygplan – 368 (+0) enheter,
helikoptrar – 328 (+0) enheter,
UAV på operativ-taktisk nivå - 16529 (+35),
kryssningsmissiler ‒ 2613 (+0),
fartyg/båtar ‒ 28 (+0) enheter,
ubåtar - 1 (+0) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 25 905 (+85) enheter,
specialutrustning ‒ 3344 (+11).
förluster i kriget Generalstaben

https://www.pravda.com.ua/news/2024/10/5/7478247/

Ukrainas miltär kämpar bra!
Viktig pusselbit I Ukrainas Segerplan.
72 artilleripjäser låter jävligt bra! Kan det vara rekord?
Citera
2024-10-05, 09:46
  #465430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Hoppsan Franska nyheter ca 3 dagar senare.
Tänk att man kan vinna krig med spadar och en döende Putin

Russia captures Vuhledar after two years of Ukrainian resistance • FRANCE 24 English
FRANCE 24 English

Russian troops on Wednesday took charge of the eastern Ukrainian town of Vuhledar, a bastion that had resisted intense attacks since Russia launched its full-scale assault in 2022.

https://youtu.be/bWOzTB3KaKo?si=ZXJ8RpXo09bVavY2

Har de vunnit kriget igen? De verkar vinna kriget varje gång de förlorar tiotusentals män för en grushög. Märkligt att Ukraina inte insett det ännu.
Citera
2024-10-05, 09:47
  #465431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Europa är splittrat. Många vill ha mat och värme i vinter. Det kan bara Ryssland garantera.

Ska ni köra hamster reklamen igen i er statsmedia?
Citera
2024-10-05, 09:50
  #465432
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ukraina och NATO är inte i närheten av att vinna det här kriget, de lyckas inte ens vända det på slagfältet.

Och utan en dundrande strategisk totalseger på slagfältet för Ukraina (alltså inte att man intagit en enstaka stad, utan just att man vinner hela kriget) är Zelenskys s k fredsplan stendöd. Finito.

Att figurer som Stubb och Stoltenberg, Ursula och Boris Johnson står och kör catch-phrases i stil med "Det är redan bestämt att de alternativ där Ryssand vinner någonting på det här kriget inte existerar" är enbart grandstanding för media, ett försök att imponera och ge sken av att färdkartan mot framtiden redan skulle vara fastlagd av NATO och deras polare. Man hävdar tt prerogativ som man i själva verket redan håller på att förlora genom det här kriget.

Du förstår inte. Man kan förstöra och besegra länder utan att erövra landet. Se på de flesta krig som varit, väldigt många länder har slutat kriga pga utmattning snarare än att de blivit erövrade.

Så både Ryssland och Ukraina försöker slå där det gör ont och ger problem att fortsätta kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in