Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Ja, inte låter det här som något som är författat av ett av Flashbacks orimligt många "genier" direkt.
Varför lite bara stå för att dina argument tog slut? Eller att du inte vill erkänna att det kan finnas en poäng i att förskolepersonal pratar med varandra om att uppmärksamma eventuella tecken på övergrepp? Eller att din läsförmåga brister, så kan man förklara utförligare.
Du har själv skrivit att detta inte kommer leda till att män bannlyses på förskolor, så då borde du "geniet", kanske fundera över konstruktiva alternativ till förbud? Det hade jag tyckt hade varit intressant.
Och varför skulle män ens skaffa egna barn om de är så ointresserade och inte klarar av omsorg? Jag antar att du även avfärdar den frågan som svammel. För du vet att den är relevant.
Om män så gärna ville vara hemma och passa småbarn så hade inte halva USA:s valrörelse just nu utgjorts av män som vill bestämma att kvinnor inte ska få göra någonting annat än att föda barn och vara hemma med dem.
Jag tycker det är bra att vi har pappaledighet i Sverige. Det är ganska unikt i världen. Det är ju deras barn också. Barn tycker väldigt mycket om sina pappor.
Samtidigt tycker jag inte att man ska utforma debatten så att män anses vara dåliga föräldrar om de inte är ”mammor”. Väldigt små barn behöver mest sina mammor. Själva omvårdnaden om ett litet barn är inte det enda sättet att ta hand om ett litet barn. Mäns roll är inte nödvändigtvis att ersätta mamman, de kan inte göra det så det är ett orimligt krav, utan att tillhandahålla trygghet, göra mammans tillvaro med en nyfödd bebis enklare, och såklart, ju äldre barnet blir, även uppfostran, lek, vara en manlig förebild osv.
Men det är väl bra att man gått vidare från idealet förr i tiden när könsrollerna var väldigt mycket mer huggna i sten och medförde ganska stora begränsningar för både kvinnor och män. Män ska inte behöva känna att de inte kan ha en varmare och mjukare sida i relationen till sina egna barn t ex.