2024-10-04, 09:32
Medlem
FatDancers avatar
Läste just att Fröding hade ett metafysiskt behov. Dali hävdade att han var en metafysisk anarkist.

Jag tolkar ordet som "hur saker egentligen är", hur "saker i verkligheten är, bortom illusionerna".

Ordet används ofta och i många sammanhang.

Vad betyder ordet och hur ska det användas?

Diskutera ordet "metafysiskt".
Citera
2024-10-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatDancer
Läste just att Fröding hade ett metafysiskt behov. Dali hävdade att han var en metafysisk anarkist.

Jag tolkar ordet som "hur saker egentligen är", hur "saker i verkligheten är, bortom illusionerna".

Metafysiskt är vetenskap som ligger bortom det bevis bara och bara är teorier och som en skrev lite senare saker som går mot/över gränsen till övernaturliga fenomen,,typ, det är den förklaringen jag har fått, håller inte med om att du skrev nåt liknande.
Korrigerat
Senast redigerad av professorpuss 2024-10-04 kl. 10:00.
Citera
2024-10-04, 09:37
Medlem
Fysik om fysik. Alltså egentligen kvantfysik. Men ordet fanns långt innan kvantfysik, så det betyder väl egentligen det mystiska och övernaturliga som de tror händer eftersom de inte förstår kvantfysiken.
Citera
2024-10-04, 09:39
Medlem
FatDancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Metafysiskt är vetenskap som ligger bortom det bevis bara,,typ, det är den förklaringen jag har fått iallafall hoppas den stämmer
Det är ungefär vad jag sa, men på ett enklare sätt.
Citera
2024-10-04, 09:40
Medlem
FatDancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Fysik om fysik. Alltså egentligen kvantfysik. Men ordet fanns långt innan kvantfysik, så det betyder väl egentligen det mystiska och övernaturliga som de tror händer eftersom de inte förstår kvantfysiken.
Intressant input. Det kan man tänka sig.

Ordet används ofta i äldre skrifter. Just nu boken Frödings Mystik.
Citera
2024-10-04, 09:59
Medlem
Citat:

"Bortom fysiken", "efter fysiken".

I mer vardagligt tal skulle man kanske kunna säga att Fröding hade ett "andligt behov" även om det låter lite flummigare.
Citera
2024-10-04, 10:01
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:

Meta = över.

Det är det som man inte kan greppa så som gud, evigheten, frågeställningar om vad frihet är etc
Citera
2024-10-04, 10:01
Avslutad
Metafysik = Det som står över fysikens lagar. Typ Gud och sånt.
Citera
2024-10-04, 10:32
Medlem
mikaelss avatar
Wiki säger:
Citat:
Metafysik är den gren inom filosofin som behandlar frågan om verklighetens grundläggande natur och försöker göra rationella utsagor om fundamentala drag hos allt varande. Metafysik handlar om sådant som vi inte kan uppfatta med våra sinnen, som finns bortom det fysiska, men detta är inte en tillräcklig definition. Från att ursprungligen ha varit ett mer väldefinierat ämne – som kan sägas ha haft "varande i sig" eller "första orsaker" som sitt studieämne – har det idag kommit att inkludera frågor som exempelvis viljans frihet, som förr inte skulle ha betraktats som en metafysisk fråga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metafysik

Ordet har betydelseglidit med tiden, tydligen.
Citera
2024-10-04, 11:13
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:

Metafysik är hur det fungerar under motorhuven, under motorhuven.

Man är inte intresserad av elektroner och protoner utan hittar på flummiga anledningar till varför det finns materia över huvud taget. Stephen Wolframs bok "A new kind of science" är den typen av metafysik. Där hittar han på att verkligheten är en cellulär automata och är den inte det så är det något som är precis som en cellulär automata iom church-turing-tesen. Problemet med hans resonemang är att det inte förklarar varför någonting upplevs, han beskriver bara verklighetens urverk som tick-tick-tickar. Men precis som en bilmotors cylindrar inte ger upphov till känslan av existensens alla små klurigheter så haltar det lite.. ja du fattar.

Sedan finns de dem som hittar på metafysik om andar, spöken, gud och sånt. De är nästan alltid efterblivna religösa idioter som förtjänar ett kok stryk bara.

Om man är som mig och har listat ut hur det funkar så fattar man också hur jävla meningslöst det är att prata med andra om hur det funkar. Så om du inte kan tänka på egen hand utan vägledning är du helt enkelt förvisad till scharlatanernas förvirrade gojja.
Senast redigerad av Psykpatient33 2024-10-04 kl. 11:16.
Citera
2024-10-04, 11:26
Medlem
pn222jws avatar
FÖRSLAG

Metafysiskt
- måttförändrande ... väldigt betydelsefullt ... paradigmatiskt ... dialektiskt ... djuppsykologiskt ... ovanför en individs horisont ... religiöst ... djupfilosofiskt ... tredimensionellt ... med stor förändringspotential...
Citera
2024-10-04, 12:37
Medlem
Arepos avatar
Ordet kommer från en gammal indelning av Aristoteles texter: ta meta ta physika d.v.s. de (böcker) som kommer efter dem om naturen. Aristoteles själv benämner det "första filosofi", vilket är mer eller mindre synonymt med det som nu kallas ontologi. 'Metafysik' har sedermera utvidgats och blivit ett bredare begrepp.

Så din tolkning om "hur saker egentligen är", är fullgott aristotelisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in