Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-03, 16:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det enda jag finner anmärkningsvärt är att Sveriges största auktoritet inom forensik, Nationellt Forensiskt Centrum (NFC), publicerar detta uttalande efter påtryckningar från en åklagare, för att offentliggöras i samband med utpekandet av Skandiamannen. Ordalydelsen är inte kontroversiell i sig, utan tidpunkten.

Samma åklagare påstår sedan att ”...eftersom han sköt Palme så måste han ha haft ett vapen."
Som lekman är det ju faktiskt svårt att förstå varför de inte visste detta redan 1986 isåfall.

Möjligheten finns väl iofs att de höll på det fram till nedläggningen för att inte störa utredningen. Det kan ju vara bra om gm tror att hans vapen kan kopplas till kulorna.
Citera
2024-10-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Som lekman är det ju faktiskt svårt att förstå varför de inte visste detta redan 1986 isåfall.

Möjligheten finns väl iofs att de höll på det fram till nedläggningen för att inte störa utredningen. Det kan ju vara bra om gm tror att hans vapen kan kopplas till kulorna.

Sonny Björk är ju officiellt tveksam till NFCs utlåtande gällande detta.
Tar man sig själv en titt på kulorna så förefaller det åtminstone som om den ena synes vara i någorlunda skick.
NFC kan dessutom inte vara säkra på att vilket resultat som skulle ha erhållits om rätt vapen provskjutits..om det nu ligger till så att det verkliga mordvapnet aldrig kommit dem till del.
Uttalandet känns tveksamt,minst sagt.
Citera
2024-10-03, 17:05
Medlem
Man kan inte komma ifrån den initiala misstanken att utpekandet av Stig Engström,trots komplett obefintlig bevisning,plus uttalandet från NFC har synkats för att myndigheten velat sätta på locket så fast som möjligt på MOP.
Ju mer som folk gräver,ju undermåligare ter sig i stort sett varje PU.
Jag håller med Omiga..tidpunkten är per definition av misstänkt art.
Kombinerat med annat så ter det sig initialt ännu värre skulle jag vilja påstå.
Citera
2024-10-03, 17:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sonny Björk är ju officiellt tveksam till NFCs utlåtande gällande detta.
Tar man sig själv en titt på kulorna så förefaller det åtminstone som om den ena synes vara i någorlunda skick.
NFC kan dessutom inte vara säkra på att vilket resultat som skulle ha erhållits om rätt vapen provskjutits..om det nu ligger till så att det verkliga mordvapnet aldrig kommit dem till del.
Uttalandet känns tveksamt,minst sagt.
Uttalandet är ju inte definitivt heller. De säger inte att det omöjligt kan bindas till ett vapen. Bara att en tveksamhet gällande detta finns.
Citera
2024-10-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Wall har redan bemött det där. Det vore visserligen lite misstänkt, men det vore ändå mycket bättre än att behöva förklara att ens vapen är borta under oklara omständigheter. Man kan ju till exempel säga att man försökt sig på lite vapenvård själv men klantat sig och gjort fel.

Så länge vapnet passerar provskjutningen blir det nog svårt att bygga något case kring det.
Har inte läst det senaste fr Wall, får göra det framöver.

Vapenvård, ja just det....vanvård är ju också vård !
Citera
2024-10-03, 23:02
Medlem
Debatten Jon Jordås vs Thomas Pettersson.

Tyckte att Jon var klar o tydlig o framförde de mot CA tunga fakta/indicier precis som han gjorde i sin bok.
Pettersson var ibland lite svår att uppfatta, kanske beroende på mikrofonplacering.

T Pettersson sa vid något tillfälle att njaa, kan ju inte vara helt säker vem som är skyldig, kan inte säga med 100 % vem som...........

Om jag får gissa så tror jag att Pettersson innerst inne numera tror att det är stor möjlighet att SE var bara ett vittne och att CA var gärningsmannen. Innerst i sitt egna stilla sinne så tror han det, efter att sedan 2020 ha läst allt som framkommit om CA. Bland annat i denna tråd.

Som sagt en gissning.
Och tro.
Citera
2024-10-04, 08:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe

Tyckte att Jon var klar o tydlig o framförde de mot CA tunga fakta/indicier precis som han gjorde i sin bok.
Pettersson var ibland lite svår att uppfatta, kanske beroende på mikrofonplacering.

T Pettersson sa vid något tillfälle att njaa, kan ju inte vara helt säker vem som är skyldig, kan inte säga med 100 % vem som...........

Om jag får gissa så tror jag att Pettersson innerst inne numera tror att det är stor möjlighet att SE var bara ett vittne och att CA var gärningsmannen. Innerst i sitt egna stilla sinne så tror han det, efter att sedan 2020 ha läst allt som framkommit om CA. Bland annat i denna tråd.

Som sagt en gissning.
Och tro.

Att TP är intellektuellt ärlig och erkänner att han inte är 100% säker på sin sak är inget nytt. Han har alltid uttryckt sig så från dag 1. Att du läser in något helt annat har ingen som helst grund i verkligheten. Han måste ha upprepat detta mantra säkert 30 gånger i olika medier. Har du läst eller lyssnat på något alls från honom?
Citera
2024-10-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tydligen har familjen inte lagt på minnet att CA bytte telefonnummer i samband med MOP, eller tyckt att det var konstigt på något sätt, så det kan ju finnas en förklaring. Men vilken!?

Kanske ringde PU ett rutinsamtal i samband med den första vapenkontrollen i april 1986. Han var ju rädd för att bli oskyldigt utpekad. Tydligen visades cirka 1100 vapen upp för polisen enligt åklagarprotokollet från 1995.

Om det inte finns en koppling mellan CA och den nya abonnenten bör numret ha bytt ägare i samband med MOP. Killen flyttade till Stockholm hösten 1986, minus tre månader för nummerkarantän, vilket innebär ungefär april 1986.

Visst är det något märkligt om CA knipsar av sin enda kontakt med omvärlden i just April 1986 med avseende på den kallelse..oavsett form..han högst sannolik måste ha fått just denna månad.
Citera
2024-10-04, 09:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzfe

Som sagt en gissning.
Och tro.

Tyvärr verkade Jordås mest arg och hetsig, uppförde sig som en hormonstinn tonåring trots sina passerade fyrtio. Inte vidare klädsamt. Tråkigt att just han får bli det offentliga ansiktet utåt för CA och dess teori kände jag spontant efter "debatten". Han borde lära av den lugna och mer vaniljige TP, som till skillnad mot Jordås verkar ha distans till sin seriefigur/mördar-kandidat. Dessutom uppförde Jordås sig som en oförrättad som satt med armarna i kors på den anklagades bänk och surade, oklart varför med tanke på att han hade en bitvis hyllad bok i ryggen. För CA-spårets skull hoppas jag han rycker upp sig framöver, kanske undviker debatter; kände ärligt talat inte igen honom från tidigare intervjuer och sammanhang. Då ska man ju tillägga att TP knappt kritiserade eller ens ifrågasatte vare sig CA eller boken öht. TP berömde ju delvis boken och välkomnade uppslaget.

TP tror sannolikt fortfarande på SE, varför skulle han inte? Det finns en lång rad och bitvis tunga indicier mot SE, precis som CA - en väsentlig skillnad (utan att ta parti för SE) är ju att han bevisligen befann sig på Sveavägen, det kan man inte beskylla CA från att ha varit. När det kommer till känt vapeninnehav ligger ju SE definitivt i lä. Den saken är biff.

Ska man försvara Jordås bitvisa haveri under bokmässan, är det ju inte omöjligt alls att han bara hade en dålig dag på jobbet, var nervös och osäker. Ingen aning om han debatterat inför publik tidigare, eller om han ens pratat inför publik. Att ha is i magen på dylika tillställningar är inte det lättaste. Lätt att tappa det. Hoppas det enbart berodde på detta.
Citera
2024-10-04, 09:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Att TP är intellektuellt ärlig och erkänner att han inte är 100% säker på sin sak är inget nytt. Han har alltid uttryckt sig så från dag 1. Att du läser in något helt annat har ingen som helst grund i verkligheten. Han måste ha upprepat detta mantra säkert 30 gånger i olika medier. Har du läst eller lyssnat på något alls från honom?

Välkommen tillbaka, du har varit synnerligen saknad i MOP-trådarna. Hoppas du stannar kvar, om än för bara en (längre) stund. Du behövs.
Citera
2024-10-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tyvärr verkade Jordås mest arg och hetsig, uppförde sig som en hormonstinn tonåring trots sina passerade fyrtio. Inte vidare klädsamt. Tråkigt att just han får bli det offentliga ansiktet utåt för CA och dess teori kände jag spontant efter "debatten". Han borde lära av den lugna och mer vaniljige TP, som till skillnad mot Jordås verkar ha distans till sin seriefigur/mördar-kandidat. Dessutom uppförde Jordås sig som en oförrättad som satt med armarna i kors på den anklagades bänk och surade, oklart varför med tanke på att han hade en bitvis hyllad bok i ryggen. För CA-spårets skull hoppas jag han rycker upp sig framöver, kanske undviker debatter; kände ärligt talat inte igen honom från tidigare intervjuer och sammanhang. Då ska man ju tillägga att TP knappt kritiserade eller ens ifrågasatte vare sig CA eller boken öht. TP berömde ju delvis boken och välkomnade uppslaget.

TP tror sannolikt fortfarande på SE, varför skulle han inte? Det finns en lång rad och bitvis tunga indicier mot SE, precis som CA - en väsentlig skillnad (utan att ta parti för SE) är ju att han bevisligen befann sig på Sveavägen, det kan man inte beskylla CA från att ha varit. När det kommer till känt vapeninnehav ligger ju SE definitivt i lä. Den saken är biff.

Ska man försvara Jordås bitvisa haveri under bokmässan, är det ju inte omöjligt alls att han bara hade en dålig dag på jobbet, var nervös och osäker. Ingen aning om han debatterat inför publik tidigare, eller om han ens pratat inför publik. Att ha is i magen på dylika tillställningar är inte det lättaste. Lätt att tappa det. Hoppas det enbart berodde på detta.

Personliga åsikter.
Själv så tycker jag att Jordås uppförde sig helt okay.
Det är många som har grava problem med hypotes SE,och det lyste möjligen igenom en del..men inget speciellt uppseendeväckande tycker jag själv då.
Oavsett så kommer fokus så sakta att förflyttas ifrån Jordås snart.Vi är nu inne i Oktober månad och dokumentären "The Lost Trail" måste vara nära förestående offentlighetens ljus.
Marc Pennartz är för övrigt en utmärkt debattör om mera sådant skulle blir resultat av dokumentären.

Man kan se på de trailers som har kommit ut att intervjuer har genomförts med flera för hypotesen intressanta personer.Folk som kände Christer A helt enkelt..jag misstänker exempelvis att kusin L kommer att figurera i trailern,bland annat tillsammans med "supersnuten Jan Olsson",Lennart Gustafson mm.

Det är på detta material som fokus kommer att ligga på framgent.
Citera
2024-10-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
men det vore ändå mycket bättre än att behöva förklara att ens vapen är borta under oklara omständigheter.

Nja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in