Citat:
Ursprungligen postat av
babyhime
Fast det är just det du gör, lägger skulden på henne. Så bara stå för att du är en sån som lägger skulden på våldtäktsoffer.
Offret kommer troligen från en kontext där den typen av killar betraktas som ”vanliga människor”, t.ex är själv underklass, bor i ett invandrartätt område etc. Men ni förmår inte sätta er in i andras livserfarenheter och perspektiv.
Och ingen förmår förklara vilka livserfarenheter som krävs för att man ska kunna se kriminella araber ur perspektivet att de är "vanliga människor" som det är en god idé att umgås med. Att man inte förstår sig på en sådan extrem hållning betyder inte nödvändigtvis att man saknar empati med offret. Det kan också, som i mitt fall, bara handla om att man inte kan begripa hur någon i glödgade rena helvetet kan göra val som innebär ens minsta risk att hamna i en sådan här situation.
Jag har all förståelse för att det existerar gränslös dumhet. Psykisk ohälsa med ett gott mått av självskadebeteende. Objudna och högst oväntade gäster. Illvilliga röster som förment välvilligt uppmanar inte minst unga tjejer att aktivt försätta sig i situationer likt dessa. Jag vet inte huruvida en eller flera av dessa omständigheter är aktuella i just det här fallet men ingen, allra minst potentiella framtida brottsoffer, har något att förlora på att mekanismerna kring sådana här våldtäkter blir mer kända och diskuterade. Att kvickt och kort avfärda all okunskap som bristande empati är inte särskilt konstruktivt och jag vågar påstå att det i de allra allra flesta fall är djupt felaktigt, även här på Flashback.