Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Kan man utesluta någon som helst fysisk förutsägbarhet i den genereringen?
Jag har bara oerhört svårt att föreställa mig konceptet slump, då jag inbillar mig att allt bör baseras på fysiska förutsättningar?
Jag förstår vad du menar. Du tänker kanske mera på äkta slump. Det finns de som undrar om "äkta slump" existerar. Vissa påstår att atomers sönderfall utgör en sådan äkta slump.
Intressant är också psykoanalytikern C.G. Jungs "synkroniserad slump". Synkroniserad slump är händelser i livet som är svårförklarliga.
Det kan till exempel vara att man tänker på en människa som man sett någon gång i sitt hemland, allt medans man semestrar i ett fjärran land och vandrar långt inne i de djupaste av ödsliga skogar, och så helt plötsligt får man syn på denna människa.
Är mötet då en slump när man samtidigt (och oavsiktligt) går och tänker på den “bekanta” människan i fråga?
Jag kan föreställa mig att det blir svårt att bestämma sannolikheten för en sådan händelse när (till synes slumpmässiga) tankar finns med i ekvationen.
Ibland undrar jag om vi inte gör misstaget att tro att vetenskapen kan förklara allt. Det kan ju vara så att den inte kan det? Men vi utgår ifrån att vetenskapen kan (till sist åtminstone) förklara allt, och om den inte gör det så finns inte det som vi undersöker. Då kan det leda oss till att (ev. felaktigt) tro att mötet med den (knappt) bekanta människan i den ödsliga skogen (se berättelsen ovan) var en äkta slump, för vi har inte vetenskapligt kunnat förklara händelsen (det att man råkar tänka på en människa som man bara sett någon gång samtidigt som man påträffar denne under nästan helt osannolika förhållanden).
Det blir som att vi målar upp en ram som begränsar oss i tanken, och som gör att vi utesluter fenomen som kan existera i verkligheten, bara det att vetenskapen inte räcker till att förklara det.