Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Började skriva ihop en lite längre text, där det nog kan kan framstå som att jag faktiskt begriper detta, med begrepp som fysikaliska kvantoperatorers unitaritet etc. Men egentligen tycker jag inte att jag heller begriper det riktigt.
Iaf anses problemet så stort därför att det anses göra så att ingenting kan förutsägas ens om kvantfysikaliska sannolikheter. Iaf inte om indata är universum just nu (enligt någon rimlig definition av "nu"), och vi vill veta något som kommer hända efter att något svart hål har försvunnit pga Hawkingstrålning. Kan verka vara ett väldigt esoteriskt problem, pga svarta håls extremt långa livslängd. Iaf om de är lika tunga som stjärnor eller ännu tyngre. Men det finns ju också en ännu inte motbevisad möjlighet för att små svarta hål kan ha bildats under Big Bang, och en del av dessa kan redan ha dunstat bort i Hawkingstrålning.
Men iaf en erkänt stor fysiker tycker iaf INTE att det är ett stort problem om information förstörs i svarta hål: Roger Penrose. Detta fenomen är tvärtom en viktig hörnpelare i hans kosmologiska modell CCC, där informationsförstörelsen mot slutet av varje "eon" återställer entropin till en låg nivå, så att även nästa eon kan börja om med låg entropi.
De föreslagna lösningarna på problemet tycker jag iaf är så pass konstiga att jag nog föredrar att vara agnostiker till om informationsparadoxen öht är ett problem.
Jag håller med om att problemet idag verkar vara av en esoterisk natur. Som du säger, hur skulle vi ens kunna testa detta med de verktyg och tekniker vi har nu? Det är rimligt att förhålla sig agnostisk till de föreslagna lösningarna, åtminstone tills vi kan erhålla någon form av evidens.
Det är samma situation med strängteorin. Med dagens teknik är det omöjligt att påvisa strängarnas existens, då de är för små för att detekteras. Enligt teorin ligger de på Planck-skalan, och för att kunna upptäcka dem skulle vi behöva energier motsvarande en partikelaccelerator som är flera biljoner gånger kraftfullare än Large Hadron Collider (LHC).
Det verkar troligt att bevis för någon av dessa modeller ligger långt fram i tiden, och vissa av dem kanske till och med visar sig vara återvändsgränder. Men bara för att de inte kan bevisas sanna just nu, betyder det inte att delar av teorierna inte kan vara användbara i andra sammanhang, exempelvis för att lösa matematiska problem.
Den holografiska principen, strängteorin och andra modeller vi ännu inte kan testa kommer sannolikt inte att försvinna inom den närmaste framtiden. De forskare som fortsätter arbeta med dessa teorier, liksom kommande generationer, kan mycket väl hitta enklare sätt att pröva dem. Men det är nog inget vi bör räkna med i dagsläget.