2024-10-01, 01:52
Medlem
Som rubriken lyder: kan man låna pengar utöver det som CSN erbjuder som arbetslös student? Och om detta är fallet, vem vänder man sig till?

Jag förstår att dessa typer av lån (om det nu finns några att ta) bör undvikas, men i mitt fall har jag denna månaden oväntade utgifter och kostnader som CSN inte täcker. Jag pratar om ett lån på runt 5000 kr, inte mer.
Citera
2024-10-01, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttForetagOnline
Som rubriken lyder: kan man låna pengar utöver det som CSN erbjuder som arbetslös student? Och om detta är fallet, vem vänder man sig till?

Jag förstår att dessa typer av lån (om det nu finns några att ta) bör undvikas, men i mitt fall har jag denna månaden oväntade utgifter och kostnader som CSN inte täcker. Jag pratar om ett lån på runt 5000 kr, inte mer.

SEB hade studentlån (högskola) upp till 20k förut. Vet inte om det finns kvar
Citera
2024-10-01, 06:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Mitt råd är att ringa de som skickat dig räkningar denna månad och se om du kan få uppskov på någon del av räkningen och betala under tre månader istället.
Gör man det en gång så är det sällan några problem och du slipper ta lån.

Hoppas verkligen den här extrautgiften du fick denna månad var väldigt väldigt viktig.

Börja från och med nu även att börja spara ihop en liten buffert, säg 300kr/mån eller vad du nu har råd med så kan du i fortsättningen köpa saker utan att låna även om det kan ta lite tid.
Citera
2024-10-01, 08:13
Avstängd
Det är aldrig bra att spela med crypto, särskilt inte när man är student.
Citera
2024-10-01, 10:39
Medlem
Citat:

cashbuddy lånar ut till 26% från och med nästa år är det ej avdragsgill på inkomstdeklaration.
ansök om 1 år så står det 486kr /mån. = 5832 totalt. 2 år ca 6600.
Citera
2024-10-01, 10:41
Medlem
sebastian66s avatar
I detta läge kan det vara bra att ta ett snack med morsan och farsan.
Dina förutsättningar ser verkligen inte bra ut.
Se på ditt namn egenföretagare inom? Du har kastat bort 200.000 på krypto som egenföretagare?
Eller ligger det en död fisk bakom detta?
Hålla i pengar verkar tyvärr inte vara din starka sida eller vara egenföretagare.
Hoppas att dina påron kan hjälp dig-

Annars som en annan sa ta upp detta med dom du är skyldig pengar. Försök att dela upp det på 2-3 månader skulle kanske kunna fungera.
Eller är hela lönen lånet på csn eller andra bidrag redan bortkastade?
Citera
2024-10-01, 11:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är aldrig bra att spela med crypto, särskilt inte när man är student.

Min tanke också, man undrar ju vad det var för pengar som han tyckte han hade råd att spekulera bort där samtidigt som han måste låna 5000 kr nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in