Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Kostnadsfritt? Pentagon betalar dyrt för vaje terminal.
Ja och nej, en del terminaler sponsrades av SpaceX, i alla fall till en början och andra via stödprogram bla från Pentagon. Vad jag läser på wikipedia så är det DoD som tar den största kostnaden i dagsläget.
https://en.wikipedia.org/wiki/Starlink_in_the_Russo-Ukrainian_War
Citat:
Initially, SpaceX provided and funded Starlink services to Ukraine largely on their own.[7][8][9] As of June 2023 Starlink expenses for Ukraine are covered by the US Department of Defense through a contract with SpaceX
Man kan säga vad man vill om detta upplägg men SpaceX är ett företag och deras ansvar ligger mot aktieägarna (Vill minnas att Elon har aktiemajoritet fortfarande i SpaceX) Men om dom inte tar betalt så öppnar det upp för stämningar från minoritetsägarna. Så ja, SpaceX gjorde det rätta till en början med att dela ut gratis terminaler och gratis abonnemang. Men som sagt dom har ett ansvar mot aktieägarna också så nu är det DoD som tar notan som jag förstår det.
Edit:
Det kan vara värt att nämna Starshield i samma veva. Starlink är tänkt för vanliga Svenssons, det vill säga satellitbaserad internetkommunikation. Det här öppnar dock upp Starlink som ett militärt mål. DoD har ett eget system baserat på Starlink benämnt Starshield. Det är militärens egna lekstuga skilt från Starlink. Jag skulle tro att dom har öppnat upp för Ukraina att använda Starshield även över ockuperade områden som Krim (Där Starlink är blockerat, se ovanstående försök till förklaring)
Edit 4:
Fjärde jädra redigeringen för det här inlägget.. ..Jag behöver en hobby.