2024-09-27, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppalillaloppa
Poängen är att det är upp till varje företag att ta beslut om man vill anställa. Upp med korten på bordet. Det finns dom som vill och dom som inte vill. Det är fler företag som inte vill anställa. De har rätten att ta det beslutet

Det betyder inte att Lexbase har rätten att driva en databas tillgänglig för allmänheten där folk pekas ut som brottsliga. Det är inte journalistisk verksamhet.
Citera
2024-09-27, 13:24
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Skönt att höra. Hur lång tid tog det från förhör tills du fick ett strafföreläggande att godkänna? Och hur lång tid har man på sig att godkänna? Sorry om det är lite off topic. Känns surt om man skulle hamna på sajterna någon månad innan domen från EU kommer.

Skulle du hamna på sidorna så kommer du iaf kunna kräva skadestånd.
Citera
2024-09-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Finns Lexbase och Verifiera på Universitetsbibliotek? Tillåt mig tvivla.

Jag själv har tillgång till Juno och har inget problem med dem. Fast jag kan tycka att de borde anonymisera domar om LPT, LVU(tveksam om jag sett något sånt där) och liknande.

På biblioteken finns b.la JP Infonet tillgängligt men innehållet (domar)är det samma oavsett vilken databas som används. Svårt att särskilja ur juridisk synvinkel. Kostnaderna att förbjuda offentliga handlingar genom rättsdatabaser skulle vara i storleksordningen som försvaret och allt det skulle ske för att bejaka kriminellas integritet. Vi kanske har kommit dit i sverige, PK-folket vill också vi ska kunna identifiera oss som hundar och katter. Jag blir en kamel för att smälta in bättre och jag känner mig som en kamel. Kanske en kriminell kamel med rättigheter, två PK flugor i en smäll.
Citera
2024-09-27, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenssonsol
På biblioteken finns b.la JP Infonet tillgängligt men innehållet (domar)är det samma oavsett vilken databas som används. Svårt att särskilja ur juridisk synvinkel. Kostnaderna att förbjuda offentliga handlingar genom rättsdatabaser skulle vara i storleksordningen som försvaret och allt det skulle ske för att bejaka kriminellas integritet. Vi kanske har kommit dit i sverige, PK-folket vill också vi ska kunna identifiera oss som hundar och katter. Jag blir en kamel för att smälta in bättre och jag känner mig som en kamel. Kanske en kriminell kamel med rättigheter, två PK flugor i en smäll.

JP infonet lägger inte ut domar sökbara direkt på folks namn på internet, det är en stor skillnad.

Om Lexbase hade lagt söket på folks namn bakom inloggning och skyddat sökresultaten från Google, Bing mfl hade det varit en bra första början att göra rätt för sig och sluta förtala människor.

Du verkar snarare vara en struts, som vill stoppa ner huvudet i sanden och ignorera de negativa konsekvenserna de här registren har. Angående PK så verkar du vara rätt så mycket ett PK-luder av lag och ordning-typ.
Senast redigerad av Trollkarlshatt 2024-09-27 kl. 13:45.
Citera
2024-09-27, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlshatt
Det betyder inte att Lexbase har rätten att driva en databas tillgänglig för allmänheten där folk pekas ut som brottsliga. Det är inte journalistisk verksamhet.

Säg det till Juno, Acta Publica, Siren, Duns and Bradstreet och alla andra databaser/företag som säljer information. Det går inte att stoppa

Hade kriminella inte tagit över vårt samhälle så kanske det hade funnits en chans att stoppa, men med killar som våldtar äldre på ålderdomshem, lärare som fotograferar tjejer på skolor och gäng som kapar företag så kommer offentlighetsprincipen fortsätta vara.

Vi har ett utgivningsbevis i Sverige och de företag som fått kan det kan agera under de formerna.
Citera
2024-09-27, 19:38
Medlem
Jag har fått bort mig överallt utom på Upplysning.se. Är dom bara sega eller måste man ha tur?
Citera
2024-09-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs145
Skönt att höra. Hur lång tid tog det från förhör tills du fick ett strafföreläggande att godkänna? Och hur lång tid har man på sig att godkänna? Sorry om det är lite off topic. Känns surt om man skulle hamna på sajterna någon månad innan domen från EU kommer.

Förhör och förhör, tagen på bar gärning och godkände konsekvenserna på plats. Sen tog de väll 6v att få hem papprerna och man hade 2-3v på sig att skriva under och skicka tillbaka. Som sagt inga större konsekvenser än böter och hoppas desamma för dig gäller att du slipper undan dessa publika databaser.

Hade samma ångest som dig och kollade varje dag om jag poppat upp någonstans men de skedde aldrig turligt nog. Varför kan man fråga sig.
Citera
2024-09-28, 09:23
Medlem
Ännu en person som kunnat kartläggas och hotas på grund av öppenheten digitalt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eM5QEa/influencer-utpressas-pa-miljoner-betala-annars-dor-familjen

Under förra veckan kastades en yxa och en gatsten in genom köksfönstret hos en släkting, enligt uppgift.

Senare under natten riktades ett brandattentat mot några andra anhöriga. Bilbranden vid mångmiljonvillan i Bromma.
Citera
2024-09-28, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeon369
Om du syftar på Sveriges militär så kan jag bara beklaga.
Kostnaden för detta är ex antal timmar att föra fram saken i EUD, den domen kommer snart komma.
Då är det bara att klicka på "off" knappen i SQL DB.
Sen är vi tillbaka till tiden då evig skampåle hos allmänheten för s.k "Petty crimes"
(som det i dem flesta fallen är) inte längre är tillåtet, det förbjöds på 1800 talet har jag för mig.

Det handlar också om att i princip all kommunikation med myndigheter samt nästan alla myndighetsregister ska finnas hos myndigheterna inte i offentliga på nätet.
Det finns redan indikationer på att kineserna har tankat hem Lexbase DB mm.
Offentlighetsprincipen är till för att granska offentliga personer/staten inte hänga ut hela befolkningen.

Det krävs en speciell typ av personlighet för att inte förstå vikten av ovan nämnda argument.

Det finns indikationer på att kineserna tankat ner Lexbase . Var har du hört det? På AW för internationella spioner
Citera
2024-09-28, 09:53
Medlem
Citat:
Det finns indikationer på att kineserna tankat ner Lexbase . Var har du hört det? På AW för internationella spioner

Du måste vara dum om du inte tror att utländska makter har precis gjort som Lexbase och övriga, och laddat ner allt material.

Perfekt för om man vill anställa en gängkriminell eller utpressa någon.
Allt finns där.

I förundersökningar hittar du även mobilnummer.
Citera
2024-09-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du måste vara dum om du inte tror att utländska makter har precis gjort som Lexbase och övriga, och laddat ner allt material.

Perfekt för om man vill anställa en gängkriminell eller utpressa någon.
Allt finns där.

I förundersökningar hittar du även mobilnummer.

Klart främmande makter har all information. Men du skrev att man hade just Lexbase DB inte begärt ut som alla andra. Offentliga handlingar ä är just offentliga för alla. Inklusive hela jordens befolkning. Även om dessa privata företag inte hade haft data så hade de främmande makterna kommit över det ändå.
Citera
2024-09-28, 13:29
Medlem
Citat:

Kineserna är/var delägare i Verifiera/lexbase.
https://sakerhetsbloggen.net/2020/10/26/lexbase-verifiera-i-handerna-pa-kina/

Man behöver man inte vara någon Eistein för att förstå att främmande makter tankar ner datan om den är tillgänglig för hela världen.
Också är det så att EU starkt kritiserat vad som pågår med myndighetsregister i Sverige oavsett vad du fantiserar om.

Parodin kunde kan inte bli mer skrattretande, M*gnus Grönd*l dömd pedofil involverad i Verifiera/Lexbase.

https://sakerhetsbloggen.net/2020/09/12/magnus-grondal-atalad-for-sexkop-av-barn/

https://sakerhetsbloggen.net/2020/09/30/victor-wallin-pa-verifiera-saljer-bakgrundskontroller-sjalv-domd-for-valdsbrott/

Gunnar Axen bortförklaring att ovan personer inte längre har att göra med Verifiera ger jag inte mycket för.
Sexdömde M*gnus Grönd*l var på hans födelsedagsfest enligt bilderna Gunnar Axen la upp på Facebook.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10160599315795674&set=pb.597050673. -2207520000&type=3&locale=sv_SE

Ha det så kul på ditt AW.
Senast redigerad av Aeon369 2024-09-28 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in