Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
1980 Vienna / Ultravox
1981 Tainted Love / Soft Cell
1982 White Wedding/ Billy Idol
1983 99 Luftballons / Nena
1984 Purple Rain / Prince
1985 Would I Lie to You / Eurythmics
1986 Sledgehammer / Peter Gabriel
1987 Down To Earth / Curiosity Killed the Cat
1988 Need you tonight / INXS
1989 Eternal Flame / Bangles
Ser man på!
Vienna... Slog i England i februari -81, alltså ungefär samtida med Collins "In the air tonight" som den väl liknar en del. En ljudmatta som förefaller en smula kall och... ödslig. Men väldigt tjusig storslagenhet. Gargoyle

Kan man inte ana den här melodin bakom "Två av oss"? Given 10/10.
Tainted love... En av syntgenrens allra bästa. Originalet var bra men den här nytolkningen var och är ett mästerverk. 10/10
White wedding... Jag minns hur jag "skuttdansade" till den här på pojkrummet, men kan nu i efterhand inte komma på när den skulle ha varit aktuell i svensk radio. Jag hittar den varken i poporamas spellistor eller på försäljningslistan. Frän pop helt i min smak... 10/10
99 luftballons - För evigt förknippad med studentfester och den sista hektiska gymnasietiden... 10/10
Purple rain... Genren (åttiotalsballad) passar mig inte så väl, men visst kommer man ihåg scenen i biomörkret... Dernulf på p300 har visst en egen teori om vad den handlar om, jag trodde det var uppenbart att det handlar om en ung man som bara vill att hans far (eller föräldrar generellt) ska vara friska och lyckliga och stå på barnets sida. Det är utomordentligt storslaget och berörande när jag hör den, även om det inte är något jag aktivt söker upp. Ja, Prince, Madonna och Kid Creole tyckte jag väl var ungefär det enda USA hade att komma med under decenniet och du verkar ju ha en likartat "europeisk" smak... 10/10.
Would I lie to you ... Jusst precis. Eurythmics var stora favoriter och det här tempot (i Motownanda) pulserade helt i överensstämmelse med min livsaptit. Jämför även ungefär samtida hits som "Church of the poison mind" , Whams "I´m your man" och Roxettes "Soul deep"... 10/10
Sledgehammer... Bra, men faktiskt inget jag fastnade för där och då. Fanns så mycket annat som var bättre... 8/10
Down to earth... Åhå! Enda i listan jag inte känner igen. Slog tydligen bara i England. Luftig sofistikerad pop i ABCs anda för europeiska öron. God spisarpop när man är på det humöret. 8/10
Need you tonight... Mycket stor radiohit som jag minns det men känns ändå inte sliten... Verkar ha varit som mest aktuell januari-februari -88 och satte definitivt sin prägel på denna tid. Läckert svängig mellantempopop. 10/10
Eternal flame... Mars -89. USA rör på sig... Enda ursäkten för lågtempo är ju att det ofta är här de riktigt vackra melodierna kommer till sin rätt. Som här. Fullkomligt fulländad pop... 10/10