2024-09-27, 18:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror ändå att Trump och Zelensky gillar varandra och en trött Trump framhöll ju att Zelensky är en "great guy" samtidigt som han uttryckte sig: "Jag har goda förbindelser med Putin".

Men jag tror att många övervärderar Trumps betydelse. Han vill ha slut på kriget men det är inte alls säkert att Ryssland får allt det dom pekar på. Mycket är ett spel inför presidentvalet.

Skulle ändå vapnen från USA sina så får Europa öka sin hjälp. Den nya brittiske premiärministern har tydligen satt en mycket bra husneger som försvarsminister. Han kallade Ryssland för "Maffia-Stat". Nej han är absolut ingen Onkel Tom. Bra jobbat av negern.

Du nämner något viktigt där : "så får"..

Men är Europa villiga ? Man kan nog prata stort som politiker.., men att faktiskt göra det ? Göra det som krävs ?
Citera
2024-09-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, och nej. Det fungerar ett tag, omöjligt att sia hur lång tid det tar. Grejen är att när oljepriset går ner till ca 60 dollar fatet så blir "shale-oil" i Usa olönsamt och börjar stänga igen. Så sen går priset uppöver igen.

"Brake-even" på shale låg iallafall tidigare på ca 60 dollar.

Vad är shale? Jag har hört att fracking är lönsamt i USA vid oljepriser på 60--70 dollars per fat. Och om då USA ökar frackingen sänker man rysk ekonomi, i varje fall lite.
Citera
2024-09-27, 18:09
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag klickar inte på länkar om det inte finns mer kontext än typ "Trump och Zelensky möts". Du kan göra det om du vill men jag behagar inte göra det i fortsättningen heller. Trevlig helg.

Men sluta då att kommentera något ni inte har en aning om

⚡️Interview between 🇺🇸Trump and 🇺🇦Zelensky after their meeting
https://x.com/front_ukrainian/status/1839697724494495799
Citera
2024-09-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Här får du det förklarat av en Ukrainare.

https://x.com/simpatico771/status/1839553071795323275

Nu frågade jag om din åsikt. Även vad du tänker om din källa ”Moon of Alabama”.

Förstår att du inte vill svara.
Citera
2024-09-27, 18:13
Avslutad
The war is going badly. Ukraine and its allies must change course
Ukrainian army plagued by desertion and draft-dodging – The Economist
Mass conscription in the country is producing recruits who are too old, sick and drunk to fight Russia, the magazine has reported

https://www.economist.com/leaders/2024/09/26/the-war-is-going-badly-ukraine-and-its-allies-must-change-course?itm_source=parsely-api

Zelensky får nog snart riktig panik...ryssen tar mer o mer mark.

Offer Of Surrender Rejected🌏 Retreat From Kursk Has Begun🔥 Military Summary And Analysis 2024.09.27
https://youtu.be/o8pKqTyxA6I?si=S2MkScgGKSNV4K-8
Citera
2024-09-27, 18:15
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Så ser man att det finns inga riktiga försvarslinjer efter Vuhledar. Det kommer gå oerhört snabbt för de Ryska trupperna att ta stora delar av Ukraina efter detta. Nästa stad är Bohoyavlenka.
När intas Bohoyavlenka? När intar ryska armén Bahatyr? Innan vilket datum?
Citera
2024-09-27, 18:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vad är shale? Jag har hört att fracking är lönsamt i USA vid oljepriser på 60--70 dollars per fat. Och om då USA ökar frackingen sänker man rysk ekonomi, i varje fall lite.

Shale och fracking är i samma påse. Shale är oljan, och frackingen metoden. Nu jag vet nu inte något mer.., men när priset gick upp för x antal år sen (bor i Norge, mycket olje-nyheter) så påpekades just 60 dollar som gränsen med nedre lönsamhet vid shale/fracking, och att det tog tid att få igång produktionen igen.

Sen vet jag inte om man har fått ner kostnaden på det.
Citera
2024-09-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du nämner något viktigt där : "så får"..

Men är Europa villiga ? Man kan nog prata stort som politiker.., men att faktiskt göra det ? Göra det som krävs ?

Många länder ökar sin vapenproduktion och lägger mer pengar på försvaret. Men det viktiga är nog att fler länder också hjälper Ukraina att sätta upp försvarsindustri. Där är också Sverige inblandat.

Jag tror ändå att viljan finns men Tyskland börjar bli en svag länk. Om vi ser på Frankrike så har dom alltid framhållit att Europa måste kunna försvara sig självt. Macron har talat om en Europeisk armé mer än NATO.

Jo men så är det, ökar våra försvarsansträngningar, se bl a Sverige-Danmark-Finland-Norge, så blir det mer hjälp också till Ukraina. Danmark har gjort det fantastiskt. Man har köpt loss Ceasar för egna pengar och donerat till Ukraina. Man har också skänkt gamla F-16.

Frankrike kommer att lämna över Mirage-2000 och utbildning pågår. Visst är det ett gammalt plan men det är ju också de befintliga Mig-29 i Ukraina. Jag är inte orolig. Det som släpar efter är utbildningen av soldater.
Citera
2024-09-27, 18:20
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Så Putin ville ha krig medans Ukraina ville ha fred.
Ja, eftersom Ukraina inte kunde gå med på Putins villkor.
Citera
2024-09-27, 18:25
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
The war is going badly. Ukraine and its allies must change course
Ukrainian army plagued by desertion and draft-dodging – The Economist
Mass conscription in the country is producing recruits who are too old, sick and drunk to fight Russia, the magazine has reported

https://www.economist.com/leaders/2024/09/26/the-war-is-going-badly-ukraine-and-its-allies-must-change-course?itm_source=parsely-api

Zelensky får nog snart riktig panik...ryssen tar mer o mer mark.

Offer Of Surrender Rejected🌏 Retreat From Kursk Has Begun🔥 Military Summary And Analysis 2024.09.27
https://youtu.be/o8pKqTyxA6I?si=S2MkScgGKSNV4K-8
Är detta nåt du återanvänder från Mars 2022?
Citera
2024-09-27, 18:25
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:

Skifferoljan består endast av några procent av den globala produktionen så tror inte det är möjligt(eller att dom ens själva vill det) sen kan OPEC-länderna vrida upp kranarna över natten och sänka oljepriset som dom gjorde år 2014. Tror den var nede i 28 dollar fatet då. Då går i princip alla producenter i kraftigt förlust globalt. Men lönsamheten som du nämner är runt 60 dollar fatet för skifferoljan.
Citera
2024-09-27, 18:26
Medlem
monken1s avatar
https://x.com/atrupar/status/1839682342727676155?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
Trump är säker på att Putin vill att kriget ska upphöra. 🤢 Zelensky står bredvid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in