Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Du nämner något viktigt där : "så får"..
Men är Europa villiga ? Man kan nog prata stort som politiker.., men att faktiskt göra det ? Göra det som krävs ?
Många länder ökar sin vapenproduktion och lägger mer pengar på försvaret. Men det viktiga är nog att fler länder också hjälper Ukraina att sätta upp försvarsindustri. Där är också Sverige inblandat.
Jag tror ändå att viljan finns men Tyskland börjar bli en svag länk. Om vi ser på Frankrike så har dom alltid framhållit att Europa måste kunna försvara sig självt. Macron har talat om en Europeisk armé mer än NATO.
Jo men så är det, ökar våra försvarsansträngningar, se bl a Sverige-Danmark-Finland-Norge, så blir det mer hjälp också till Ukraina. Danmark har gjort det fantastiskt. Man har köpt loss Ceasar för egna pengar och donerat till Ukraina. Man har också skänkt gamla F-16.
Frankrike kommer att lämna över Mirage-2000 och utbildning pågår. Visst är det ett gammalt plan men det är ju också de befintliga Mig-29 i Ukraina. Jag är inte orolig. Det som släpar efter är utbildningen av soldater.