2024-09-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
2 av Bajens matcher kan komma att lägga på Studenternas då Tele2 är upptagen. Då blir det inga publikrekord.

Upptagen av konserter och andra events? (för några fotbollsmatcher är ju inte inplanerade inom 2 dagar från något av de 6 datum som gäller)

hittade så svarar mig själv: se listan. https://tele2arena.se/evenemang/
Citera
2024-09-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Troligen omöjligt för Hammarby att gå vidare, men samtidigt är det väl en form av drömlottning publikmässigt. Hänger väl lite på spelordningen för St Pölten hemma i november/december lär ju inte locka femsiffrigt om matchen inte gäller något. Gissar spontant på totalt 40000-45000. Dvs ungefär 20000+13000+7000. Intresset lär ju avta i takt med att matcherna inte gäller något. Sedan spelar ju prissättningen in lite grann. För det är ju lite dumt att rea ut biljetter för att maximera publiksiffrorna. Bättre med några tusen färre och väl tilltaget biljettpris.

Men gguuuud varför måste du vara så negativ
Citera
2024-09-27, 15:02
Medlem
Citat:
2 av Bajens matcher kan komma att lägga på Studenternas då Tele2 är upptagen. Då blir det inga publikrekord.

Nu får de göra plats där!! Så omöjligt kan det väl inte vara. Herrlagen får faktiskt visa lite god vilja. Om vi inte ska ha ett läge där hela fotbolls-Sverige både förbund och klubbar säger en sak, men i verkligheten gör en helt annan.
Citera
2024-09-27, 15:06
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Upptagen av konserter och andra events? (för några fotbollsmatcher är ju inte inplanerade inom 2 dagar från något av de 6 datum som gäller)

hittade så svarar mig själv: se listan. https://tele2arena.se/evenemang/
Inför allsvenska matcher så skall bortalaget få tillgång till arenan 1 dag innan för att kunna "träna in sig".
Citera
2024-09-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men gguuuud varför måste du vara så negativ

Negativ? Över 20000 på första matchen är ju en positiv bedömning när det ”bara” kom 10000 mot Benfica. Sedan får vi som sagt se hur spelordningen, biljettpriserna och resultaten påverkar. Men inte lockar en betydelselös match i december fler än som kom i stormatchen mot Benfica.
Citera
2024-09-27, 15:11
Medlem
Citat:
Inför allsvenska matcher så skall bortalaget få tillgång till arenan 1 dag innan för att kunna "träna in sig".

Men det finns ju inga allsvenska matcher i anslutning. Bara ett par konserter 3-4 dagar efter.
Citera
2024-09-27, 15:12
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Men det finns ju inga allsvenska matcher i anslutning? Bara ett par konserter 3-4 dagar efter.
Har inte Dif någon europamatch då?

Hur som helst så är jag rätt säker på att jag är något på spåret, men har inte tid att dubbelkolla detaljerna.
Citera
2024-09-27, 15:14
Medlem
Citat:
Har inte Dif någon europamatch då?

Hur som helst så är jag rätt säker på att jag är något på spåret, men har inte tid att dubbelkolla detaljerna.

aha. Europamatch kan stämma. Vänta lite så skall jag checka lite detaljer.

Här är de allsvenska matcherna i alla fall:
https://www.svenskfotboll.se/anlaggning/tele2-arena-/14989/

och här är datumen det handlar om när det gäller WCL:
Matchdag 1: 8/9 oktober
Matchdag 2: 16/17 oktober
Matchdag 3: 12/13 november
Matchdag 4: 20/21 november
Matchdag 5: 11/12 december
Matchdag 6: 17/18 december

dvs:

5-6 okt är det allsvenska matcher. Hammarby hemma i WCL 8 okt blir därmed knepigt. 9 okt måste ju fungera.

så summerat.. jo, du har rätt. Det finns en del "utmaningar" (som det heter)

16/17 okt. Hammarby-Djurgården spelar 20 okt. Inga problem.

12/13 nov. Djurgården spelar hemma 10 nov. Hammarby hemma i WCL 12 nov blir därmed knepigt. Men 13 nov måste ju fungera.

Resten krockar inte med Allsvenskan, men konserter.
Konsertdatum: 12/10, 13/11 och 23/11.. ajdå.. 13/11 är krock. 23/11 krockar eventuellt, men kanske Hammarby 20/11 kan fungera.

Djurgården i Conference League: Spelar hemma 24/10, 7/11 och 19/12. Dvs krockar med matchdag 6 i WCL, men inte annars.

Summerat så jo, du har rätt. Men det är framförallt konserterna som blir störst problem. Utsålda med biljettpriser på 500-1000 kr blir svåra att slänga ut.

Mer summering: Tycker matchdag 1,2,4,5 ser möjliga ut. Dvs om lottningen blir perfekt så kan alla tre spelas på Tele2. Får man hemma matchdag 2,4,5 och exakt dag 20/11 för matchdag 4, så fungerar det faktiskt.

(redigerat 6-7 ggr, men nu är jag klar..)
Senast redigerad av Burkgurka 2024-09-27 kl. 15:33.
Citera
2024-09-27, 15:44
Medlem
Citat:

dvs:

5-6 okt är det allsvenska matcher. Hammarby hemma i WCL 8 okt blir därmed knepigt. 9 okt måste ju fungera.

12/13 nov. Djurgården spelar hemma 10 nov. Hammarby hemma i WCL 12 nov blir därmed knepigt. Men 13 nov måste ju fungera.

Konsertdatum: 12/10, 13/11 och 23/11.. ajdå.. 13/11 är krock. 23/11 krockar eventuellt, men kanske Hammarby 20/11 kan fungera.

Djurgården i Conference League: Spelar hemma 24/10, 7/11 och 19/12. Dvs krockar med matchdag 6 i WCL, men inte annars.

Summerat så jo, du har rätt. Men det är framförallt konserterna som blir störst problem. Utsålda med biljettpriser på 500-1000 kr blir svåra att slänga ut.

Mer summering: Tycker matchdag 1,2,4,5 ser möjliga ut. Dvs om lottningen blir perfekt så kan alla tre spelas på Tele2. Får man hemma matchdag 2,4,5 och exakt dag 20/11 för matchdag 4, så fungerar det faktiskt.

Det är likadant som när damerna ska ”planeras” in på Friends. De planeras inte in alls utan får ta ev plats som blir över. Herrarna mot Estland med 10k biljetter då är det minsann ingen krock. Vad märkligt. De tömmer hela schemat ett halvår i förväg vilken match herrarna än ska spela.

Samma med Djurgården nu på Tele2. Det är inga konserter på deras datum för de har tagits med i planeringen. Damerna har inte tagits med alls.

Aja, Uppsala är i alla fall nära Sthlm. Nära att gå från tåget. Kanske vore bra för det extremt jämställda Sverige om Engelsk media skriver lite om att Hammarbys damer inte ens kan spela i sin egen stad, så alla arrangörer får skämmas lite.
Citera
2024-09-27, 15:48
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:

dvs:

Kred att du till skillnad från mig orkar kolla upp det

Blir det 3 matcher på Tele2 så tror jag Bajen har stor chans att sätta Svensk damfotboll på världskartan på ett "helt nytt sätt" om du missförstår mig rätt. Vore helt sjukt med 3 publikfester på Tele2 och jävligt synd för fotbollen i sin helhet om det INTE blir så.
Citera
2024-09-27, 15:51
Medlem
Citat:
Det är likadant som när damerna ska ”planeras” in på Friends. De planeras inte in alls utan får ta ev plats som blir över. Herrarna mot Estland med 10k biljetter då är det minsann ingen krock. Vad märkligt. De tömmer hela schemat ett halvår i förväg vilken match herrarna än ska spela.

Samma med Djurgården nu på Tele2. Det är inga konserter på deras datum för de har tagits med i planeringen. Damerna har inte tagits med alls.

Aja, Uppsala är i alla fall nära Sthlm. Nära att gå från tåget. Kanske vore bra för det extremt jämställda Sverige om Engelsk media skriver lite om att Hammarbys damer inte ens kan spela i sin egen stad, så alla arrangörer får skämmas lite.

Googlade lite och har faktiskt hänt även herr. Dvs AIK fick inte spela en hemmamatch på Friends 2015 pga konsert. https://www.dn.se/sport/fotboll/acdc-tvingar-aik-flytta-till-tele2-arena/

Generellt har du väl rätt, men kanske damernas speldatum till WCL inte var klara när Tele2-schemat för 2024 planerades. Svårt att veta vems felet är.

(tillägg: Den där Kygo sålde alltså slut, 40000 biljetter, på bara några timmar.. så liksom svårt att hävda att fotboll skall gå före, även om man själv inte fattar den typen av musik..)

Obs förresten att Frölunda i ishockey har fått flytta slutspelsmatcher "tusentals" ggr pga nån jävla hästhoppning i Scandinavium... så arenaproblem förekommer ju även på annat håll.
Senast redigerad av Burkgurka 2024-09-27 kl. 15:56.
Citera
2024-09-27, 16:29
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Men med tanke på Norge Österrike situationen är det ganska bra. Nu kan Hammarby se till att St Pölten inte får några poäng mot dem. Och Vålerenga tror jag inte tar så många nu när de fick Juventus från 3. Men man får se. Allt kan hända. Blir roliga matcher att möta Barcelona och City!
Skulle dock säga att vädret ofta är en faktor för Vålerengas del. Oslo är faktiskt överraskande kallt på vintern, kallare än Stockholm och bra mycket snöigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in