2024-09-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nu har engelsmännen vaknat.
Worryingly where the MV Ruby sits currently is not far from the World War II wreck of the SS Richard Montgomery which holds around 1,400 tonnes of unexploded wartime ordnance.

https://www.express.co.uk/news/world/1953321/russian-ship-explosives-kent

Nice. En Poseidon missil eller vad ryssarnas skit hette som kunde orsaka tsunami vågor så blir det väl deluxe smäll 🤓
Citera
2024-09-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Nice. En Poseidon missil eller vad ryssarnas skit hette som kunde orsaka tsunami vågor så blir det väl deluxe smäll 🤓
Poseidon är rätt. Men ryssarna är fel.
Här blir det rätt med Ukrainarna.
Citera
2024-09-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Poseidon är rätt. Men ryssarna är fel.
Här blir det rätt med Ukrainarna.
Jo ok, men den där torpeden Rysslands ubåtar tydligen hade skulle ju passa bra för att sätta igång en jättevåg antar jag.

Dock inte så troligt
Citera
2024-09-25, 18:56
Medlem
Har det gått ut någon information till allmänheten om Rubys besättning?
Citera
2024-09-25, 18:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Hade varit intressant att se en karta där både Montgomery och Ruby är utmärkta, så man kan få en känsla för hur långt avstånd det är mellan dom. Själv är jag inkompetent när det gäller kartritning.
Citera
2024-09-25, 19:22
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Varför skulle ryssarna vilja spränga Kalingrad? Dom enda som vinner något på detta hade isf varit Ukraina. Kalingrad är med i Kursk nu. Ukraina vill få bort det.
Dessutom är ryssarna beroende av export så inte en chans dom skulle använda sig av denna metod .. precis samma för North stream .. alla bevis som utredarna kommit fram till kom från Ukraina.

Ja, vi håller uppenbart med varandra i denna fråga, jag vet inte om din kommentar innebär att vi delar åsikt, eller om jag som vanligt druckit för mycket "ukrainsk pissvodka" som en i ett annat inlägg i en annan fråga påstod, hur som helst kan jag ha missförstått dig, men ej på grund av vodka från Ukraina fylld av urin, - jag håller mig mest till Koskenkorva ja Finlandia Dock är Finland ganska nära Ukraina och även ryssland, av princip dricker jag icke skit från ryssjävlar, no niin, det är inte ryssar per se som är problemet, jo, vänta nu, Sörmland, där jag härstammar ifrån är kantat av så kallade "ryssgravar", -höjder/kullar av kroppar begravda av mina förfäder, det finns nog en anledning till att svenskar dödade ryssjävlar, det finns nog en anledning till att det starka Finska folket har behövt begrava fler ryssar än Finländare. Finländare är ett mycket starkt folk, så är de svenska män som ännu existerar trots fjollstyre, tillsammans kan vi Finländare och Svenskjävlar fortsätta gräva ner de stackars ryssar som tvingas besöka våra länder, och kommer så att fortsätta med.
Tappade tråden där, faktum är att Ukrainska folket slåss för frihet, de har varit ockuperade av sovjetunionen tidigare och vet dess följder, de är under attack ånyo, de värnar sitt land, sina familjer sig själva och vet vad självständighet innebär, de kämpar, de kämpar mot en militär övermakt, men de Ukrainska soldaterna kämpar för de har en anledning att kriga, de har inget val, de är män/kvinnor som slåss för sitt land, för sin existens, de är hjältar, de vågar sina liv för att överleva.
Senast redigerad av qrzd 2024-09-25 kl. 19:41.
Citera
2024-09-25, 19:52
Medlem
Ruby/Amber II ser enligt Vesslefinder ut att ta sikte mot engelska fastlandet. Ser ut att finnas trygg hamn i Margate, Broadstairs och Ramsgate 👍
Senast redigerad av wasp101 2024-09-25 kl. 19:55.
Citera
2024-09-25, 20:15
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Har det gått ut någon information till allmänheten om Rubys besättning?

19 mans besättning, mestadels syrianer. Kan även fimnas någon med annan nationalitet.
I samband med hamnstatskontroll och inspektionen för denna i Tromsö så framkom att två ur besättningen varit ombord mer än 11 månader. För dessa två så hade anställningsavtalet gått ut.
Dessa två var en matros med flerårig vana (Able seaman) och en andre fartygsingenjör dvs maskinbefäl.
Inspektionen beskriver även att man fann oegentligheter i besättningens kvalifikationer att framföra skepp.
Detta kan ha gällt dessa två besättningsmän ovan.
Senast redigerad av walklikeacat 2024-09-25 kl. 20:20.
Citera
2024-09-25, 20:42
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hade varit intressant att se en karta där både Montgomery och Ruby är utmärkta, så man kan få en känsla för hur långt avstånd det är mellan dom. Själv är jag inkompetent när det gäller kartritning.

Ruby befinner sig ca 70 kilometer från den plats där SS Richard Montgomery gick på grund. Platsen är strax utanför Sheerness på 7,3 meters djup.
Citera
2024-09-25, 21:41
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Har följt tråden sen start och hela tiden funderat över, vem/vilka var mottagare på Kanarieöarna? Man är beredd att bogsera Ruby till Malta, varför bogserar man inte henne till Kanarieöarna som var destination från början?
Citera
2024-09-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Har följt tråden sen start och hela tiden funderat över, vem/vilka var mottagare på Kanarieöarna? Man är beredd att bogsera Ruby till Malta, varför bogserar man inte henne till Kanarieöarna som var destination från början?

Ja, logisk fråga. Antar att det handlar om aspekten att fartyget är skadat. Att inte (heller) Las Palmas tar emot lasten under dom omständigheterna. Det är kärnproblemet för Ruby, med sin last och sina skador.
Citera
2024-09-25, 22:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Hur går det för Ruby? När är hon framme i Malta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in