Citat:
Ursprungligen postat av
Concac123
GP/Novus 25/9 (mätperiod 9-22/9).
V: 7,9% (8,7)
S: 33,6% (34,2)
MP: 5,8% (6,6)
C: 4,9% (5,5)
L: 3,8% (3,4)
M: 19,7% (19,7)
KD: 3,5% (3,9)
SD: 19,2% (17,5)
Övriga: 1,6%
Rödgröna: 52,2%
Tidö: 46,2%
Enligt statsvetare Hinnfors ger skandaler sällan utslag i mätningar, i varje fall på kort sikt:
https://omni.se/gp-novus-skandaler-ser-inte-ut-att-straffa-s-och-sd/a/dRLxyz
Jag ser för min inre syn hur 7 partier i skepnad av höstlöv virvlar runt i vinden runt det åttonde partiet som står stadigt och oomkullrunkeligt. ( Jag får kanske äta upp detta, men det känns så sedan några år. )
Höstlöven flyger än hit och än dit i kampen att åstadkomma högre opinionssiffror. För det är väl mest det som gäller. Att tillföra Sverige något är inte reellt. Det är tungrott och tar för lång tid. Det gäller bara att ha sin välbetalda plats kvar i Sveriges riksdag.
Det åttonde partiet, SD, står där de står med de intentioner och åsikter de har sedan länge. De andra har försökt med hjälp av stormbyar som trollfabriksavslöjanden och senast anmälan Jomshof för HMF att knäcka och söndra.
Men nej, ännu har det inte lyckats.
Kanske gäller liknande för sossarna. Lotteriskandalen tycks inte ha knäckt deras valboskap, dvs flest av våra invandrade. De ser sin försörjning tryggad hur som helst.
Kristersson är ju helt beroende av SD och att hålla sig väl med dem. Annars kommer de ingenstans.
Det får väl bli att gemensamt för M och SD sträva för tillsammans 51 % av rösterna. De tycks ju inte få hjälp av Kd och L i framtiden.
Det börjar bli lite spännande nu.. 😪