2024-09-24, 16:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag förstår det..Trump är en snubbe som tar ting personligt...

Tänkte lite till på det här, och att Trump kan bli nästa prezz i Usa är en realitet som har varit känt i Bryssel en längre tid. Så frågan är : Har man förberett en "plan-B" om han blir prezz.., och gör det otänkbara med att kasta Ukraina under bussen ?

Eller kommer man låtsas vara chockade, och gripas mer av panik. Som i slutändan leder till mera ingenting..

I korthet : Hur har Bryssel förberett sig för detta möjliga scenario ? För tid har man haft.

Jag vet inte om EU, men NATO har planerat för det. De har försökt överföra ansvar från USA till Europa. EU kan ju få en ny EU-kommission också.
Citera
2024-09-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Ukrainarna härjjar runt inne i Ryssland"? De är instängda på ett ganska litet område av skogar och fält och kommer inte så mycket längre. När jag diskuterade den här operationen med en engelsman och påpekade att media, t ex BBC och de stora Londontidningarna, beskriver offensiven över gränsen som om den vore ett slags "D-Day moment" i kriget, en djärv genombrytning mot stentuffa odds, skakade han på huvudet: "D-Day, my ass!"

Håller med, D-day var en gigantiskt mycket större operation och omfattade över 150.000 man som landsteg på några få dagar.

Ukraina gick in först med några hundra man som sedan vuxit till något tiotusental.

Men jag hävdar de fortfarande härjar runt där och ryssarna kämpar förtvivlat för att inte bli uppsnurrade.

D-day kan nog snarare jämföras med ryssarnas 3-dagars operation när de startade det stora kriget. Var väl ungefär lika många soldater inblandade?
Citera
2024-09-24, 16:31
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
"Ukrainarna härjjar urnt inne i Ryssland"? De är instängda på ett ganska litet område av skogar och fält och kommer inte så mycket längre. När jag diskuterade den här operationen med en engelsman och påpekade att media, t ex BBC och de stora Londontidningarna, beskriver offensiven över gränsen som om den vore ett slags "D-Day moment" i kriget, en djärv genombrytning mot stentuffa odds, skakade han på huvudet: "D-Day, my ass!"

Du har missat en hel del järnvägssabotage samt en hel del fabriksbränder förgiftade soldater uppenbarligen

Fast det är helt säkert bara missnöjda medborgare Att det finns ett organiserat missnöje och ett motstånd är helt otänkbart .

Nä du är rätt vilsen och korrumperad såväl förnuftsmässigt och moraliskt och är snart förbrukad . Lite trist för dig men lite givande för oss andra .
Citera
2024-09-24, 16:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
"Ukrainarna härjjar runt inne i Ryssland"? De är instängda på ett ganska litet område av skogar och fält och kommer inte så mycket längre. När jag diskuterade den här operationen med en engelsman och påpekade att media, t ex BBC och de stora Londontidningarna, beskriver offensiven över gränsen som om den vore ett slags "D-Day moment" i kriget, en djärv genombrytning mot stentuffa odds, skakade han på huvudet: "D-Day, my ass!"

Nämen tittar det fram en liten halmgubbe? En påhittad diskussion med en påhittad ’engelsman’ blåses upp till ett argument i en helt annan - verklig - diskussion.
Citera
2024-09-24, 16:37
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

Ryssen känner sig instängda:

https://x.com/DravenNoctis/status/1838160556626223311

Tror du de behövt sjunga denna sång om Tin-Tin valt att inte våldföra sig mot sitt grannland?

Helvete så patetiskt!
Citera
2024-09-24, 16:42
Medlem
Citat:
375 miljoner dollar är i stort sett kaffepengar i detta krig, det är ingen game-changer på något sätt - utom när Zelsnky ska presentera saken för media.

Jag tippar att vi fortfarande inte kommer att få se något tillkännagivande att Ukraina skulle få fritt fram att använda amerikanska missiler på djupet mot mål långt inne i Ryssland. Varken Biden, Blinken eller Harris vill ge något sådant besked.

Skit i det. Ukraina fixar egna raketer och jetdrönare för det. Använd de avancerade amerikanska franska engelska vapnen inne på ockuperad ukrainsk mark för att slakta så många ryssar som möjligt.
Citera
2024-09-24, 16:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet inte om EU, men NATO har planerat för det. De har försökt överföra ansvar från USA till Europa. EU kan ju få en ny EU-kommission också.

Joo...det stämmer det du säger. Ansvaret gick ifrån Usa..till ngn annan part (kommer inte ihåg vem). Min tankegång är dock att Eu haft tid på sig, om Trump vinner. Tid är ju vanligtvis inte en lyx man har, när "sk-ten har träffat fläkten". Men denna gång har man haft tid.

Så om Eu låtsas vara chockade, och säger mer i princip : "-Vi såg inte detta komma, och vi kan inte göra så mycket mer !

Så köper jag inte det. Utan det har varit mera ett tyst val. Skall även bli intressant om det kommer en rysk påverkans operation snart, det är bara dryga månaden till prezz-valet i Usa. Blir inte förvånad om "något" sker..inom säg tre veckor.
Citera
2024-09-24, 16:55
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Vuhledar updatering, försvaret är utmattat, och snart faller det till ryssarna.

@JulianRoepcke på x;

"The 72nd Brigade bears a large part of the responsibility in the Wuhledar area. It has been deployed non-stop for two years (!) , is tired & exhausted and should have been rotated months ago.
If the city falls now, it will be due to numerous internal & external factors."

Ryssland har avancerat i stort sett över hela östfronten, men i Kursk så står det stilla, då de har enligt Deepstatemaps mycket färre mannar där än Ukrainarna.

Cocain-Zelensky är på turné i USA och skriver på artilleripjäser, och tigger mer vapen, medans landet står i lågor.

En svensk stridsvagn brinner i Kursk.

https://x.com/JulianRoepcke/status/1836773595508326855

Måste vara jobbigt att vara ryss strida mot sega gubbar.

Ukrainian GUR reports that their units successfully liberated the Vovchansk Aggregate Plant after a complex and intense operation. On September 24, several special groups conducted a clearing of the plant, engaging in heavy combat, including hand-to-hand fighting with Russian forces.

https://t.me/noel_reports/17973
Citera
2024-09-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Det där är en rapport från Ukraina - en militärrapport och den låter bra men saknar fakta. När human watch har undersökt hur civila har det i kriget - så hittade de inget som Ryssland gjorde fel. Men nog det som Ukraina gjorde fel - att använda civila som sköldar och att sätta upp bombarordningar både strax utanför skolor och till och med inne i ett barnsjukhus. Och de möttes av ett ramaski av förtrytelse och måste dra tillbaka delar av sin rapport - för Ukraina och Azov och andra nazistiska militärer är heliga!
Skitsnack. Det är inte en ukrainsk rapport utan en officiell FN-rapport, vilket innebär att den har granskats noggrant av internationella observatörer och experter. FN-kommissioner består av oberoende experter, och deras arbete bygger på bevis, intervjuer och dokumentation från både civila och militära källor.

Det är väldokumenterat av både FN och andra internationella organisationer, som Amnesty International och Human Rights Watch, att ryska styrkor har begått omfattande krigsbrott i Ukraina. Detta inkluderar systematisk tortyr, mord på civila och användning av civila som mänskliga sköldar.

Påståendet om att Human Rights Watch "inte hittade något som Ryssland gjorde fel" är en ren lögn från dig. Organisationen har flera gånger publicerat rapporter om ryska övergrepp i Ukraina, inklusive tortyr, våldtäkter och olagliga avrättningar. Här är ett av alla exempel på en sådan rapport från HRW om ryska krigsbrott.

https://www.hrw.org/world-report/2024/country-chapters/ukraine
Throughout the year, Russian forces committed war crimes and other atrocities in Ukraine. They carried out indiscriminate and disproportionate attacks that killed and severely injured civilians and destroyed vital infrastructure and objects of cultural and historical significance.

Russian forces’ widespread use of torture and their continued attacks on energy-related infrastructure may amount to crimes against humanity, according to a United Nations investigative body. The June destruction of the Kakhovka hydroelectric power station in Khersonska region, reportedly by Russian forces, devastated livelihoods and caused lasting environmental damage. Russian forces repeatedly shelled vital ports and grain facilities in Ukraine, with serious implications for Ukrainians and millions facing hunger worldwide.
Här har du ännu mer:
https://www.hrw.org/world-report/2024/country-chapters/russia

Det har funnits anklagelser om att ukrainska styrkor placerat militära mål i civila områden, men detta måste ses i sitt sammanhang. Ukraina försvarar sitt territorium från en hänsynslös angripare, och i en sådan konflikt blir det svårt att undvika att strider utkämpas i befolkade områden. Viktigt är att internationella utredningar har fastslagit att Ryssland har ett oproportionerligt ansvar för civila dödsoffer och förstörelse, till exempel genom omfattande bombningar av civila mål som bostadshus och sjukhus.

Men kämpa på, rysshora. Här lurar du ingen.

Ibland undrar jag varför jag överhuvudtaget bemödar mig att svara på inlägg från din sort. Ditt enda syfte verkar vara att sprida rysk desinformation och lögner. Hur mår du egentligen? Är du psykiskt sjuk eller bara blatte?
Senast redigerad av Chillgren 2024-09-24 kl. 17:13.
Citera
2024-09-24, 17:07
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Skit i det. Ukraina fixar egna raketer och jetdrönare för det. Använd de avancerade amerikanska franska engelska vapnen inne på ockuperad ukrainsk mark för att slakta så många ryssar som möjligt.

Hmm....

In the next 6-8 months, Ukraine will no longer need people to operate drones, war will become truly unmanned, — Robert Madyar, commander of the special UAV unit "Ptahy Madyara"

https://t.me/warinukraineua/8258
https://youtu.be/26AwrL4mL78?si=fLwJUEZxyys5v9SA
Citera
2024-09-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Alltid lika trevligt att komma in och läsa här om hur det avlivas ryssar...

Finland borde göra tillbaka kaka nu och ta tillbaka sina områden från det där smutsfolket.
Kostnaderna för att sanera områdena är för stora, inte värt det
Citera
2024-09-24, 17:32
Medlem
Ukraina fick väl ett väldigt specifik paket denna gången? Ammunition till F16?

Menar att detta var ju inte något större paket.

Jag tycker att Ukraina ska få ännu mer vapen nu snarast möjligt.

Ju kortare kriget blir desto bättre för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in