2024-09-23, 22:07
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. Här har ukrainarna varit väldigt framgångsrika. De har lyckats avväpna ryssarna på det mesta av deras tunga utrustning, så snart återstår främst motorcyklar mm för ryssarna:
With stocks of armored vehicles running low after 28 months of grinding combat, the Russian army is leaning harder into its latest bad idea: equipping front-line troops with inexpensive dirt bikes.
The more Russian soldiers ride into battle on dirt bikes, the more Russian soldiers die or get wounded while riding into battle on dirt bikes.
https://www.forbes.com/sites/davidax...
Någon menade att syftet med dessa motorcykelgrupper som far fram över och utmed åkrarna är att vara lockfåglar, att ryska armén får besked om varifrån UAF ger eld när motorcyklisterna beskjuts.

Det är inte så svårt att upptäcka dem för det är få saker som väsnas så mycket i förhållande till sin storlek som en mc.
Med tanke på hur oenhetliga motorcyklarna ser ut så har väl inte de ryska trupperna tränats på dem. Trippelt inhumant att skicka iväg dem mot UAF' posteringar, tänker jag.
Citera
2024-09-23, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Att vara neutral är att vara neutral. Det är bara maffian som anser att vara neutral är att vara på någon annans sida. Vilket alltså Amerika anser och därför måste Finland och Sverige var på USA-s sida, annars så upplevs de vara på fiendens sida och då får de stryk - ordentligt och med alla möjliga ekonomiska vapen.

Att göra sitt jobb - är att vara neutral. Att inte göra sitt jobb är något annat. Att inte ingripa mot våld, som polis, är emot den ed som de lovat att upprätthålla. De flesta statliga konstitutioner har den typen av ed.
Att inte ta ställning är att ta ställning.
Citera
2024-09-23, 22:12
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Flashbacks mytomaner, avskum och drägg ljuger ständigt om hur många länder som stöttar rysslands brott mot internationell rätt, krigsförbrytelser och illegala krig i Ukraina. Nu visar det sig att Iran (som dräggen påstår ska vara rysslands allierade i ett påhittat kommande tredje världskrig) distanserar sig från massmördaren Putin. Iran president Masoud Pezeshkian:

“We are willing to sit down with the Europeans and the Americans to have a dialogue and negotiations. We have never approved of Russian aggression against Ukrainian territory,” Pezeshkian told reporters as he attended the UN general assembly in New York.

https://www.theguardian.com/world/live/2024/sep/23/russia-ukraine-war-live-volodymyr-zelenskyy-new-york-latest-news-updates?CMP=share_btn_url&page=with%3Ablock-66f17ad18f08a5bb140a7dea#block-66f17ad18f08a5bb140a7dea

Mmmm läge att ändra sig när man tidigare satsat på fel häst!

Känns som att råttorna håller på att lämna det ryska skeppet!
Citera
2024-09-23, 22:13
Medlem
Håller Iran på att överge dvärgen i Moskva?

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ovantat-president-uttalande-bakslag-for-putin/

Mullorna har väl fullt upp med att rusta inför den stundande fighten med Israel. Kan jag tänka mig.
Citera
2024-09-23, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är lite för tidigt för att de sprängda förråden ska ha någon effekt på slagfältet, det är väl ändå några veckors leveranstid så att säga. Men senaste tre veckorna har det varit prat om någon form av fälla för ryssarna att försöka komma ur, annars skulle uppemot 8000 ryssar bli hopplöst inringade och inte komma någonvart och antingen dö eller tas tillfånga.

Det blir spännande se om man börjar uppnå de målen, det har varit hårda strider och ovisst nu på flera frontavsnitt samtidigt och inte mycket information har läckt ut från någon av parterna. Därför som vi senaste tiden mest suttit och skitsnackat.

Ryssarna bröt den inringningen norrifrån och tog en väg in och gjorde offensiv söderut mot gränsen och åt andra håll. Men sedan har det varit rörliga och förvirrade strider, men som du säger så är allt hemligt så ingen vet riktigt.
Citera
2024-09-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ovantat-president-uttalande-bakslag-for-putin/

Mullorna har väl fullt upp med att rusta inför den stundande fighten med Israel. Kan jag tänka mig.

Som du är inne på så behöver Iran själva missilerna. De ska ha skickat väldigt mycket material till Ryssland och det är ju bra på sätt och vis för då har Iran mindre själva. Ukrainarna är allt duktigare på att spränga förråden så i bästa fall är det där de iranska vapnen skrotas.
Citera
2024-09-23, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren

Ja dom inser väll att dom skulle få noll hjälp i gengäld vid ett krig mot Israel, så nu gäller det at byta fot!
Citera
2024-09-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Så, varför skulle inte ryssarna vinna? Jag förstår ingenting alls här, lever vi i samma verklighet?

Förklara mer.

Lite fakta att gå på, Ukraina har 26miljoner människor kvar i landet, 9 miljoner pensionärer.

Rysslands armé är starkare än innan kriget, enligt västerländska källor.

Ryssland producerar helt sjuka mängder med vapen just nu, och har ställt om sin industri.

Jag väntar nyfiket på svar om varför Ryssland inte skulle vinna mot ett bankrutt, totaltrasat Ukraina.

De har inte resurserna för att vinna kriget. Allt de har är manskap och värdelös taktik.
Rysslands armé är svagare än innan kriget. De har kanske mer folk men de har mycket mindre utrustning och fordon.

Att de ställt om sin industri är en av orsakerna till varför de inte kan vinna.
Citera
2024-09-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Det går fort fram för ryssarna nu, kommer tydligen att erövra fler städer inom en väldigt snar framtid.
Ukraina har ingenting att sätta emot längre.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/betydande-framsteg-for-putin-i-donetskregionen/
Och den har vi hört många gånger förut, men ändå maler ni på. Ukraina finns fortfarande i Kursk tex.
Citera
2024-09-23, 22:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Att vara neutral är att vara neutral. Det är bara maffian som anser att vara neutral är att vara på någon annans sida. Vilket alltså Amerika anser och därför måste Finland och Sverige var på USA-s sida, annars så upplevs de vara på fiendens sida och då får de stryk - ordentligt och med alla möjliga ekonomiska vapen.

Att göra sitt jobb - är att vara neutral. Att inte göra sitt jobb är något annat. Att inte ingripa mot våld, som polis, är emot den ed som de lovat att upprätthålla. De flesta statliga konstitutioner har den typen av ed.
Vad jag vet så
Har inte den svenska polisen en
Ed som svär in, känner inte till att det sker alls hos någon myndighet i sverige
Citera
2024-09-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Vad jag vet så
Har inte den svenska polisen en
Ed som svär in, känner inte till att det sker alls hos någon myndighet i sverige

Internationellt sett så svärs det ganska många eder innan man får börja jobba med det man har fått utbildning i. Till exempel i det militära. Och inom juridik, inom polisväsendet, inom läkarutbildningen o.s.v.
Citera
2024-09-23, 23:32
Medlem
LeeVans avatar
Det kan vara en kursändring på gång i Iran?

"Pezeshkian kallade det ryska kriget mot Ukraina "aggression" och förnekade påståendena om att hans land har försett Ryssland med ballistiska missiler sedan ögonblicket för hans tillträde i juli 2024. Han lovade också att inte göra det i framtiden heller."

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/09/23/7476430/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in