2024-09-23, 12:21
Medlem
anuspontens avatar
Typiskt moderat politik. Ge sig på dom som har det svårt men sänker skatten för dom mer välbeställda. Fy fan!
Citera
2024-09-23, 13:41
Medlem
Tycker att det är rimligt att högkosnadsskyddet följer inkomstutveckling och läkemedelspriser.
Citera
2024-09-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Tycker att det är rimligt att högkosnadsskyddet följer inkomstutveckling och läkemedelspriser.

Läkemedelspriserna följer inte inkomstutvecklingen. Priset på läkrmt förändras främst beroende på om det är patent på medicinen eller inte.
Citera
2024-09-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Läkemedelspriserna följer inte inkomstutvecklingen. Priset på läkrmt förändras främst beroende på om det är patent på medicinen eller inte.
Som jag skrev så bör båda variablerna påverka nivån på högkostnadsskyddet. Givetvis inte baserat på enskilda läkemedel utan den totala kostnaden.
Citera
2024-09-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
jag är 78 år och når aldrig taket utan får betala fullt
500 kronor om året är väl inte så mycket att man bör bli upprörd?
Jag är glad att jag behöver så lite medicin.
Jag har bekanta i min umgängeskrets som äter 15 mediciner om dagen
Inte billigt för farbror staten.
Låt oss istället lägga kraft och upprördhet på den Afghan-familj som bott 10 år i Sverige
utan att prata svenska och får
allt betalt inklusive 19.000 i månaden i hyra.
Vettigt och balanserat inlägg som förtjänar att lyftas fram.
Citera
2024-09-23, 17:32
Medlem
brukstjacks avatar
Det brukar väl sägas att det är mycket dyrare att inkomstpröva bidrag (och att det ökar incitamenten för bidragsfusk) än med generella bidrag, men ibland undrar man ju om det inte hade varit rimligare. För extremt få ens med låg inkomst påverkas det minsta av förändringar i denna storleksordning, medan det sannolikt har negativ inverkan på t ex fattigpensionärer. Grundproblemet är förstås att lägstanivåerna på pension och viss ersättning för sjuka är alldeles för låga.

Det ska sägas att det låter lite som en mardröm att kontrollera om en person har en inkomstsnivå (eller brist därav) som skulle tillåta utökade subventioner. Och att reglera det först i deklarationen skulle sannolikt sätta en jävla massa folk i klistret (och eventuellt bryta mot patient sekretessen, eller åtminstone avslöja allmänt medicineringsbehov för t ex arbetsgivare).
Senast redigerad av brukstjack 2024-09-23 kl. 17:40.
Citera
2024-09-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Typiskt moderat politik. Ge sig på dom som har det svårt men sänker skatten för dom mer välbeställda. Fy fan!

Menar du att en anställd med 25.000 i månaden betalar mer i skatt än den som tjänar 100.000?

Tänkte väl det.. Du räknar som en sosse bara.
Citera
2024-09-23, 19:10
Medlem
Henselons avatar
Av alla utgiftsposter i Budgeten så just denna?

Nu skall man väl inte överdriva
den ekonomiska bördan för den enskilde med denna sänkning men med en alltmer
accelererande inflation så tycker jag man borde tänkt mer( ett varv till) på de som har behov av Mediciner.
Citera
2024-09-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollyn
Som jag skrev så bör båda variablerna påverka nivån på högkostnadsskyddet. Givetvis inte baserat på enskilda läkemedel utan den totala kostnaden.

Taket höjs ju redan årligen. Mer än de inkomster som behöver det mest gör.
Citera
2024-09-23, 20:28
Medlem
Citat:

Vilka behöver det mest? Både högkostnaddskyddet och t ex ersättningar från försäkringskassan utgår från prisbasbeloppet. Att höjningen är lite högre beror på inflationen
Citera
2024-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Eller om det blir en extra höjning. Hursomhelst är det beroende av inkomster och ökade kostnader för läkemedlen.
Citera
2024-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, men Sossarns gör precis samma sak, men utan att folket förstår det.
Fast nej.
Dom gör inte många rätt men principen att ge dom rika mera och låta dom som inget har betala är Ms paradgren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in