2024-09-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jo, det är väl bra att världen är på tå och är försiktiga. Men att bygga sina misstankar på helt normala åtgärder till sjöss skapar bara onödiga domedagsprofetior. Glöm inte att det lastas kanske ett fartyg i veckan med ammoniumnitrat ut ur Ryssland för olika destinationer. Dock knappast någon med västeuropeisk flagg. Som det dessutom inte finns många av. Det är inte onormalt att fartyget driver i Skagerak och väntar vidare instruktioner, inte onormalt att ett fartyg med manöverproblem måste ledas av bogserbåt och att lots kommer ombord i Stora Bält. Nu har nog inte Tromsö kapacitet för att ha ett transitmottagande för lasten, ej heller docka för ett så stort fartyg. Bergen torde dock ha dockan. Lasten, vet ej. Uddevalla kan ta emot lasten. Docka, vet ej. Klaipeda används av väldigt många fartyg av olika storlekar. De kan nog knte ta emot lasten men det finns närliggande hamnar för sådant. Men lasten är knepig så tillvida att EU inte tillåter att last från Ryssland lossas inom EU. Norge (EES) följer EU. Min gissning är detta som länderna hittills rider på för att bli av med problemet. Som du säger, namnet Ryssland i sig, gör att ingen vill hjälpa till. Trots Maltaflag och trots ett fartyg som verkar godkänt för internationell trafik. Men att fartyget med vilje gjorts manöverodugligt tror jag inte på ej heller att Ryssland skulle apterat någon form av sprängladdning ombord. Jag må vara naiv, men även om Putin är knäpp och även om Ryssland är lite inträngda i ett hörn så torde de fatta de enorma konsekvenser ett sådant sprängattentat skulle få, även för dem. Plus, ingen vet ännu vilket varv det blir som tar emot fartyget.

Noterar att du har kvar illusioner om att Ryssland skulle fungera ungefär som andra länder och vara hyfsat pålitliga. Sedan februari 2022 har jag inga illusioner kvar vad gäller Ryssland. De har gått över alla "röda linjer" jag kan tänka mig och har, på riktigt, ett nära samarbete med diktaturer och terrorgrupper (terrorislamisterna i Iran, talibanerna i Afghanistan och "Rocket man"-Kim i Nordkorea är t ex kompisar med ryssen numer....). Vad för skit ryssen vill uppnå med Ruby kan jag inte bedöma. Bara att de är kapabla till mycket, och allvarlig, skit. Alla varningsklockor ringer kring detta ryska fartyg.
Citera
2024-09-23, 14:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det gör fart nu, 5,5 knop, och är på väg mot Malta.
Amber II har också fått upp farten, men står fortfarande Klaipeda som destination.
Citera
2024-09-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är olagligt för ett skepp att lämna hamnen om det är ett känt fel på båten som gör att den inte kan säkert navigera i farvatten. Just nu pågår det en rättegång mot ägaren av skeppet MV Dali som förtörde Francis Scott Key Bridge av just denna anledning då de anser att de kände till felen på skeppet men lämnade hamnen ändå.

Intressant uppgift!
En flitig deltagare i denna tråd påstod nyss i ett inlägg att det var vädrets fel att fartyget vinglade runt efter Norska kusten.
Citera
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fråga är väl mer hur bra koll man har på alla besättningsmäns ursprung när man ska lasta och skicka något med cargo fartyg. Vet inte riktigt hur det fungerar..
köper du tex produkter i bulk från Kina är det ju säljaren du har all kontakt med .. själva fraktbolaget har man väl ingen större koll på när det gäller vilka som jobbar på fartyget.
Och dom som lastar gör väl bara sitt jobb dom kollar väl inte upp besättningens ursprung och annat.
Berörda myndigheter kontrollerar fartygsbesättningars identitet. Så fungerar det i stort sett i hela världen, och ännu säkrare i paranoida diktaturer.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Så, då är hon nu på väg mot hemmahamnen på Malta, för egen maskin.
Alla nöjda och glada.
Citera
2024-09-23, 14:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Amber II har också fått upp farten, men står fortfarande Klaipeda som destination.
Ruby: 9,3 knop 193°.
Citera
2024-09-23, 14:20
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ja det är vad som stod i nyheter iallafall.. jag tror bara detta är ett fartyg som råkat ut får en olycka. Tror mer det är västmedia som vill försöka använda det mot Ryssland.

Enligt en finsk expert på psykologisk krigsföring är detta ett ryskt hybridanfall men han nämner inte vad man ska göra med den akuta situationen eller med problemet av att några ukrainare, syrier och en libanes har en hiroshimabomb registrerad på ett EU-land!

Han nämner inte heller några bevis för sin tes.
Citera
2024-09-23, 14:22
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ja det är vad som stod i nyheter iallafall.. jag tror bara detta är ett fartyg som råkat ut får en olycka. Tror mer det är västmedia som vill försöka använda det mot Ryssland.
Du som läser rysk media, kan du ryska? Kan du länka till den ryska media som du tidigare pratade om?
Citera
2024-09-23, 14:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Men att fartyget med vilje gjorts manöverodugligt tror jag inte på ej heller att Ryssland skulle apterat någon form av sprängladdning ombord.

Det finns fler aktörer än Ryssland som vill skada Sverige. Explosionen i Beirut var det knappast Ryssland som låg bakom utan antagligen någon annan grupp. Sedan att det kunde explodera av sig självt tror jag inte heller på utan kräver extra tillsatser och hjälp, annars hade det varit stort svinn på bönder i världen.
Citera
2024-09-23, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Alla nöjda och glada.
Oj, ingen lite resa det men vi får hoppas det går bra
Citera
2024-09-23, 14:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Alla nöjda och glada.
Amber II har samma kurs och fart som Ruby, c:a 10 knop och 190°.
Citera
2024-09-23, 14:25
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Alla nöjda och glada.

Så plötsligt klarar skeppet av att segla för egen maskin, eftersom ingen gick på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in