2024-09-22, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Jodå, jag känner till reglerna kring lots i området. Det var därför jag till en början ställde mig frågan vart det krävdes lots, vilket någon expert i media hävdat.

Men se det inlägget du svarade på:

Notera inledningen: "Søfartsstyrelsen har påbudt skibet, at have dansk lods ombord gennem danske farvande [...]"

Vad är det du inte förstår?
Jag förstår sedan länge att danskarna har klassat fartyget som "farligt last" därav lots, annars inte lots.
Citera
2024-09-22, 22:14
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skadan upptäcktes inte där utan senare.. Vad jag läste i ryska medier var det Tromsö som fick nöd meddelandet då det märkte att fartyget tog in lite vatten... det var hårt väder när dom lämnat Murmansk. Så antar att dom kände att det var för farligt att återvända.. sen tänkte dom väl att Tromsö var säkrare alternativ dom hade fått godkänt först men senare nekats pga lasten och fick order att ställas på avstånd.. då hade dom försökt hittat annan lösning och fått ja för Klaipeda men även där nekades dom igen.
Så du kan ryska? Lust att länka till dina ryska medier?
Citera
2024-09-22, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Högst osannolikt att Klaipeda var slutdestination. Tillverkaren av ammoniumnitratet är väl Uralchem (om jag förstått saken rätt) och då är det sannolikt tillverkat i Kirov-regionen i centrala Ryssland. Det är drygt 100 mil mellan Kirov och Klaipeda och det vore fullständigt vansinnigt att transportera det över 100 mil på järnväg inom Ryssland för att sedan skicka det med fartyg runt Skandinavien för att komma till Klaipeda - som har direkt järnvägsförbindelse med Kirov. Dessutom använde Uralchem just Klaipeda som utskeppningshamn före Ukraina-kriget. Så sannolikt skulle lasten till Kanarieöarna, så som de flesta källor verkar uppge.
Kanarieöarna är det nämnda destinationen när man lämnade Murmansk.

Klaipeda är för reparationen, om man läser tråden så framgår precis allt
Citera
2024-09-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Nu är du nog ingen match för denna sjökapten vad gäller att hantera fartyget på ett korrekt sätt min lilla vän.

Nej, jag är inte sjökapten. Men jag har varit tillräckligt mycket på sjön för att veta att manöverodugliga fartyg som tar in vatten och behöver assistans av bogserbåt försöker ta sig till hamn så snart som möjligt och inte håller på och kryssar runt i jakt på den rätta hamnen.

Om du bryter benet en kilometer från Karolinska söker du dig säkert dit för vård, inte försöker du väl ta dig till Sahlgrenska istället för att få vården där?
Senast redigerad av Auric 2024-09-22 kl. 22:59.
Citera
2024-09-22, 22:17
Medlem
Citat:
Kanarieöarna är det nämnda destinationen när man lämnade Murmansk.

Klaipeda är för reparationen, om man läser tråden så framgår precis allt

Precis. Det var ju det jag skrev.
Citera
2024-09-22, 22:21
Avslutad
Citat:
Jag förstår sedan länge att danskarna har klassat fartyget som "farligt last" därav lots, annars inte lots.

Nämen titta, du lär dig så sakta. Starkt av dig att kunna erkänna när du har fel, fortsätt så.
Citera
2024-09-22, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Ja, krävs att det är blandat med någon form av bränsle. Går inte inte in på närmare detaljer.
Bra! Då vet vi att någon lirare har gått och slaskat ut diesel på ammoniumnitratet i Beiruthamnen. Då kanske man frågar sig varför? Oj shit asså, glömde att du inte går in på närmare detaljer!
Citera
2024-09-22, 22:31
Medlem
Så Ryssfittorna försöker alltså skicka en trojansk atombomb över till en fiende hamn, där den sedan lär explodera. Oj det var en olyckshändelse.
Citera
2024-09-22, 22:33
Medlem
Att det får vara såhär flummigt i sjöfarten blev något nytt för mig, genom Ruby-fallet. Jag trodde att sjöfarten var mer reglerad än så här.

Möjligheten till "bekvämlighetsflagg", den icke-transparens som finns mellan fartygsägare, redare, försäkringsbolag etc, omöjligheten att veta vilket bolag som är i kontroll över ett fartyg till sjöss - helt förvånande faktiskt!
Citera
2024-09-22, 22:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”Men hur realistiskt är det att fartyget faktiskt smäller?
– Det här är ingenting som sprängs av sig själv, säger Ulf Ellervik, professor i organisk kemi vid Lunds universitet.

Ska väldigt mycket till!
Ellervik säger att ammoniumnitrat måste blandas med andra ämnen för att bli explosivt.
– Du måste fortfarande blanda upp det här med organiskt material. Det smälter inte, utan sönderdelas vid 250 grader, säger han.
– Men då är det inte explosivt, utan mer nitrösa gaser. Och kommer det i kontakt med vatten löser det upp sig. Det ska väldigt mycket till.
MV Rubys fick skador tidigare i september när det lastades på Kolahalvön i norra Ryssland. Slutdestinationen för fartyget är, på papperet, Klaipeda i Litauen.” -Expressen

Ok, vad säger experten hur det blev en megaexplotion i Beirut. Var skulle det vara för organiskt material som blandats upp i med all ammoniumnitrat där?
Citera
2024-09-22, 22:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ok, vad säger experten hur det blev en megaexplotion i Beirut. Var skulle det vara för organiskt material som blandats upp i med all ammoniumnitrat där?
Nu är jag allt annat än expert, men vad jag förstår var ammoniumnitratet i Beirut förorenat med damm och skit, sedan var det ju en våldsam brand i byggnaden, och precis innan explosionen hade ett stort parti fyrverkeripjäser precis intill fattat eld och börjat explodera.
Citera
2024-09-22, 22:59
Avslutad
Mycket om det som hände i Beirut finns på Wiki (engelska). Skeppet MV Rhosus hadde innan den sank fått sin last med ammonium nitrate satt på land i Warehouse 12 vid hamnen, och det började brinna där. Det hade redan förvarats där sedan 2013 på grund av byråkrati. https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Beirut_explosion
Senast redigerad av knotteknatt 2024-09-22 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in