Citat:
Ursprungligen postat av
Pust
Det ligger nog lite i att folk som hade mörka ögon tillskrev sig vallonblod för att det var finare. Historiskt i Sverige så hade borgarståndet och de lägsta klasserna, pigorna och drängarna, högre grader av bruna ögon (inte som att skillnaderna inte var marginella). När de "lägsta" brunögda samhällsskikten flyttade in i de gamla vallontrakterna som Uppland och Bergslagen omkring 1900-talets början för att jobba i industrin och göra en klassresa så ville de förknippa sig med borgarståndet som redan var etablerade där. Därav kokade man ihop familjeberättelser om valloner i släktträdet.
https://www.theapricity.com/snpa/bilder/rastyper-karta08.jpg
Moreover, the sons of farmers have still lighter eyes than the sons of farm labourers and rural tradesmen; they are also taller (due mainly to environmental influences). Moreover, emigration from the rural communities of southern Sweden had been large for over a generation, especially among the lower classes, and was directed to the United States and to industrialized areas notably in northern Sweden. These factors largely explain the statistical picture. The darker-eyed sons of laborers migrated from south Sweden to a greater degree than the somewhat lighter-eyed sons of farmers.
https://www.unz.com/print/MankindQuarterly-1962oct-00089
Jag tvivlar över de där källorna över hur folk såg ut.
Jag har förövrigt som sagt en mörkare pappa, farfar antar jag. Pinsamt nog vet jag inte hur min farfar såg ut. Hittade någon som såg mer "svartmuskig" ut på en bild som kanske är han men jag minns inte riktigt hans utseende då jag bara träffat honom ett par enstaka gånger och mer fokuserat på min ljusa farmor som jag är lik. På min farfars sida finns någon vallon, samer och han är tornedaling. Generna är
ryska och delas med omkring1/3 av den svenska befolkningen. Ni vet om att man kan göra sådant va? Gentest och dpåra rötterna till olika gener idag utan inblandning av myter. Nu undrar ni, hur kan de generna ha landat här men då ska jag berätta om ett annat folkslag som inte heller behöver vara romer men som ofta kan ha svart hår och/eller bruna ögon. Trumvirvel... finnarna. Ja vi är faktiskt mer besläktade med dem också. Ja jag vet. Jag är själv blond och blåögd pga till störst del pga mina finska gener och inte de svenska. Faktum kvarstår att många finnar kan vara mörkare utan att ha en enda rom i släkten.
Men det är (var) såklart besvärligt för människor likt min pappa eller innan honom att vara mörkare. Jag grät när jag såg hans släktkalas bakåt och alla adelssläkter och kungahus han är sprungen ur. Jag grät för hans utseende, temperament och livs skam. Som ett barn grinade jag eftersom jag inte bryr mig och aldrig behövt bry mig men över hur stolt han var att jag som hans dotter var blond och blåögd på vis ni inte förstår och historien inte berättar. Det var
fint för honom, att få två blonda barn. Jag vet eftersom han faktiskt älskade mitt utseende och sa det till mig flera gånger i mitt liv. För ingen trodde väl att han istället hade finare påbrå än många andra. Med sitt temperament eller utseende. Men blonda barn iallafall.
Jag förstår förövrigt inte hur ni kan fantisera ihop att de högre klasserna skulle ha varit ljusare då de gifte sig inom sina egna grupper och fick många barn. Det missar ni. Kungahusen knöt samman med varandra och ju mer du tappade pga att alla inte kan ligga i topp, ju mer blev det olika adelssläkter och Europa är inte blont och blåögt. Rika människor kunde skaffa fler barn då de gifte sig tidigt till skillnad från fattiga som kanske först efter 30 hade råd att gifta sig. De finare familjerna hade då kunnat fått mängder med barn.
För att dina påståenden ska vara hållbara så får du lägga lite tid på att forska kring kungahusen och adeln och
visa att t.ex min pappas släkt var mörkare pga romer eller låga klasser och inte pga alla olika länders högsta klasser.
Finns inte en enda rom i vår släkt. Det är tvärtom om vi hoppar över lite samer.
Och därefter så kommer ytterligare ett faktum. Även romer håller sig till sina egna grupper och vad de åtminstone ger uppfattning om så nätverkar de mellan andra romska grupper. De har varit enormt
exkluderade från våra samhällen i hela Europa och därmed knappast tagit in var och varannan svensk.
Citat:
Ursprungligen postat av
GertBenny
Ja det är ju det jag menar....
Det har med rasism att göra, inte att svenskar skulle vara uppblandat med romer utan att rasbiologerna gjorde människor till olika "typer". Det är helt befängt att ens försöka koppla ihop människor så och har med antiziganism att göra, inte reellt ursprung.
Exotifieringen av romer är knappast riktat mot männen..om det blivit blandade barn i historien (jag har inte särskilt mycket kunskaper om romer) bör det snarare varit män med status som tagit deras kvinnor oftare än tvärtom. Rasism hänger samman med sexism och exotifierimg. Ordet
svartmuskig är negativt laddat. Unga zigenarflickor/kvinnor har omtalats för sin mystik och skönhet. Romantiseringen (whatever) har alltså inte med männen att göra utan deras kvinnor. Sedan så är väl deras kultur mer kontrollerande (hederskontext) och således bör utblandning inte skett mycket såvida inte det rört sig om män som slagit sig samman.
Än idag är det våra kriminella, antisociala och de sämsta människorna eller lägst socialt rankade som slår ihop sig med romer och gör affärer, begår brott, whatever. Antiziganismen är såpass enormt utbredd att den är uttalad inom alla grupper samhället, även andra invandrare och utan tvekan människor som har högre utbildningar osv. Det är fortfarande människor som är marginaliserade som kommer i kontakt med romer. Våra missbrukare, psykopater, utstötta. Våra problemmänniskor. Att våra kvinnor förr skulle ha blandat sig är skrattretande eftersom det är män som drabbas av beteendestörningar och stöts ur samhällen i första hand.
Det innebär att andra på driv
absolut inte behöver ha haft minsta romska anlag men pga deras dåliga beteenden (eller social otur!) har samhällena ansett dem vara samma lika då de exkluderats och drivits bort medan romer aldrig ingått i våra samhällsstrukturer. Trots allt om vi hoppar över försvenskningar och tvångsåtgärder så är det först i slutet av femtiotalet vi ens ville ge dem grundläggande rättigheter samtidigt som vi arbetat för t.ex svartaste rätt och mot apartheid i Sydafrika. Olof Palme kan vi ta som exempel nör han utvisade 47 romer med motiveringen att "Sverige klarar inte av hur många zigenare som helst". Ro.er har med andra ord varit extremt mycket mer utsätta än någon annan grupp människor, i Sverige. Tveklöst ligger de på första plats i den mest utsatta gruppen. Springkalas till dem har knappast varit möjligt historiskt sett.
Män utvecklar fler beteendestörningar och stöts lättare bort än kvinnor. Kvinnor kontrolleras och gjorde så även i våra samhällen då "lösaktiga" (ogifta) kvinnor hotar gifta kvinnor. Vi hade en hård kontroll mot unga kvinnor som var systematiskt och handlade mycket om att behålla gravida ogifta kvinnor tills barnen var för födda eftersom det för gifta kvinnor med social status var extremt viktigt att barnen inte dräptes. Barnamordsplakaten är en sak som kommer av sådant.
Det ni snackar om är bara rasism. Och det är skälet till myten om valloner i släkterna. Vallonerna verkar även snabbt ha blandat ut sig även om de kanske i första generationen gifte sig med en annan vallon..Skälet till stt folk vill påstå att de har valloner i släkten är för att inte råka ut för stigmatisering att tas för romer.
Rasismen idag är mindre än någonsin men ni ser inte en mängd svenska kvinnor i de läger som uppstår från våra europeiska romer? Om det ni säger stämmer skulle givetvis det uppstå en massa blandningar nu också. Det är inte direkt otrevliga personer när det är yngre män. Så varför får de då inte en massa partners om ni hävdar att en massa "lösaktiga" kvinnor blandat sig med dem i alla tider? Och varför är det män som istället utnyttjar kvinnorna sexuellt ge om att köpa dem när de tvingade till prostitution?
För att rasism och misogyni hänger samman som två polare. Det har alltid varit ni män som har varit problemet.
Förövrigt så var en av mina närmaste personer i mitt liv en blandning mellan romer och jag hade dragit en stol i ansiktet på den som hade kallat honom tattare långt innan han själv hade hunnit reagera, när vi var unga. Jag har ärligt talat svårt att se varför så många skräpmänniskor på fullt allvar kan inbilla sig att de är bättre än andra. Det måste vara alla nasa-uppdragen. I guess.