2024-09-14, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Läbbig vet jag inte, helt ofarlig harkrank av någon sort, finns ca 13 000 arter.
Tack för det. Trodde det var en spindel...
Citera
2024-09-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovethesong
Tack för det. Trodde det var en spindel...
Spindlar har alltid åtta ben.
Citera
2024-09-22, 15:56
Medlem
Nångon som vet vad detta är för äckliga jävla spindel

Hittade dessa spindlar när jag var I ett ödehus och undrade vad detta är för art eftersom det är den största spindlen jag nångonsin har sätt.

https://imgur.com/gallery/1HOb74B
Citera
2024-09-22, 16:04
Medlem
Testat denna?

https://artfakta.se/sok-med-bild
Citera
2024-09-22, 16:08
Avslutad
Hur stor var den?
Citera
2024-09-22, 16:12
Medlem
Den sista bilden ser ut som en helt vanlig källarspindel. Bodde i en källare under tonårstiden och jag hade massor av såna. Urgh. De kan bli riktigt stora också, det var inte ovanligt att hitta exemplar som var stora som en handflata med benen utfällda.
Citera
2024-09-22, 16:14
Medlem
Dishys avatar
Finns en sort som heter källarspindel, kanske en sån.
Fy fan vad äckligt den såg ut på bilden, såg ut som den hade extra ben med skuggorna.
Citera
2024-09-22, 16:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pelvicThrust
Den sista bilden ser ut som en helt vanlig källarspindel. Bodde i en källare under tonårstiden och jag hade massor av såna. Urgh. De kan bli riktigt stora också, det var inte ovanligt att hitta exemplar som var stora som en handflata med benen utfällda.
Jag hade dött utan tvekan! Träffade oxå på några stora spindlar en gång när jag var på en ö på västkusten tror jag det var för många herrans år sen. Blev paralyserad och kunde inte röra på mig och inte släppa blicken heller. Trodde först att det var tarantulas men dom var svenska. Kärrspindlar eller något sånt hette dom. Men det finns värre skräckinjagande typer och det är fästingar..
Citera
2024-09-22, 16:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Hade du tidigare i år också såna här pingisbollar ...
https://sverigesradio.se/artikel/hur-ska-bo-gora-med-kallartaket-som-ar-fullt-av-spindelkokonger
Citera
2024-09-22, 16:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvicThrust
Den första bilden tycker jag definitivt ser ut som en källarspindel, men den andra bilden tycker jag ser mer ut som en husspindel.

Inte helt lätt att avgöra utifrån bilden, för oss som inte är experter.
Citera
2024-09-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Jag hade dött utan tvekan! Träffade oxå på några stora spindlar en gång när jag var på en ö på västkusten tror jag det var för många herrans år sen. Blev paralyserad och kunde inte röra på mig och inte släppa blicken heller. Trodde först att det var tarantulas men dom var svenska. Kärrspindlar eller något sånt hette dom. Men det finns värre skräckinjagande typer och det är fästingar..
Jag gillar inte spindlar heller så det var några traumatiserande år. Varje kväll innan jag gick och la mig så fick man ta en liten ” jaktrunda ” och mörda det man hittade.. usch.

Tack o lov så är de väldigt lättdödade. Räcker med en lätt smäll så stendör de.
Citera
2024-09-22, 16:26
Moderator
Lapapps avatar
Tråd infogad i samlingstråd

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem