2024-09-22, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är ganska säker på att om ett misstänkt manöveodugligt olje eller LNG-tanker med oklara ägarförhållanden med skrov, roder och propellerskador så hade det låtit likadant. Jag är inte insatt i det omfattande regelverket kring ADR gällande dessa kvantiteter så jag kan ha fel.

Dessutom finns det enl knottekatts utmärkta länk till maritime executive.com frågor om utgångna anställningskontrakt, fartyget kör på fulbränsle (vilket inte är tillåtet i kustnära områden, hela östersjön bortsett från tredje världenländer och Ryssland då). Sedan undras det hur det står till med försäkringsfrågorna

Sammantaget ger det många riskfaktorer som måste beaktas innan fatyget kan beviljas tillträde till hamn för lossning och reparationsvarv.

Kort sagt tror jag att det skulle ställas samma krav på en olje eller en gastanker som aktuellt fartyg i samma situation, inte minst med tanke på miljöskador i östersjön. Hade Ruby varit lastad med grus eller vete och haft en seriös historik hade det kanske varit enklare att lösa denna situation.

"– Alldeles oavsett om det hade varit ammoniumnitrat, virke, eller någon annan last så hade fartyget varit väldigt intressant, säger han [Kustbevakningen]."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fartygets-slutdestinationen-oklar-kan-lotsas-genom-danmark

Men lasten gör ju inte arbetet kring detta mindre omfattande om man säger så.

Och självklart ger det extra bränsle till journalisterna.

Ryska skuggflottan uppträder som ryska skuggflottan gör, vanligvis blir det små notiser som når allmänheten, om något.
Citera
2024-09-22, 11:46
Medlem
Citat:
Gödningsmedel stimulerar algtillväxt ja.

Du jobbar också hårt dag efter dag på gödningsmedelspåret noterar jag.
Citera
2024-09-22, 11:47
Bannlyst
Citat:
Jag är ganska säker på att om ett misstänkt manöveodugligt olje eller LNG-tanker med oklara ägarförhållanden med skrov, roder och propellerskador så hade det låtit likadant. Jag är inte insatt i det omfattande regelverket kring ADR gällande dessa kvantiteter så jag kan ha fel.

Dessutom finns det enl knottekatts utmärkta länk till maritime executive.com frågor om utgångna anställningskontrakt, fartyget kör på fulbränsle (vilket inte är tillåtet i kustnära områden, hela östersjön bortsett från tredje världenländer och Ryssland då). Sedan undras det hur det står till med försäkringsfrågorna

Sammantaget ger det många riskfaktorer som måste beaktas innan fatyget kan beviljas tillträde till hamn för lossning och reparationsvarv.

Kort sagt tror jag att det skulle ställas samma krav på en olje eller en gastanker som aktuellt fartyg i samma situation, inte minst med tanke på miljöskador i östersjön. Hade Ruby varit lastad med grus eller vete och haft en seriös historik hade det kanske varit enklare att lösa denna situation.
En grundregel är att krav kan bara ställas på inre vatten när tex ett fartyg vill anlöpa en hamn. På internationellt vatten finns det ingen polis, samma sak som tex FN kräver eller ICC kräver osv har inget mandat alls.
Citera
2024-09-22, 12:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
En grundregel är att krav kan bara ställas på inre vatten när tex ett fartyg vill anlöpa en hamn. På internationellt vatten finns det ingen polis, samma sak som tex FN kräver eller ICC kräver osv har inget mandat alls.
Stämmer att det inte finns möjlighet att ha folk som kollar svavelhalten i bunkeroljan, men enligt IMO är det inte tillåtet att ha mer än 0,1% svavel i bränslet i i hela östersjön. Tyvärr finns det säkert skuggflottor och oseriösa rederier som skiter i det. Jag tror heller inte att det är prioriterat att ta slumpmässiga prover på bränslet på skorvarna i ryska östersjöhamnar ifall inspektioner ens förekommer..
Citera
2024-09-22, 12:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kolbiten2
Ukrainsk knähund som du är klarar du bara av att följa MSM.

Har du någon gång hört att man ska källgranska, berättade inte fröken det i Kiev?

Som du förstår så har MSM alltid fel ALLTID eftersom dom följer PK agendan samma som du.

Bäst att förtydliga då du fattar trögt. INGET KRAV PÅ LOTS igen INGET KRAV PÅ LOTS

"Søfartsstyrelsen har påbudt skibet, at have dansk lods ombord gennem danske farvande, men foreløbigt ligger det altså stille, på samme position som det seneste døgn."

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fragtskib-med-spraengfarlig-ladning-ligger-stadig-stille

Søfartsstyrelsen är alltså en dansk myndighet, men du menar att de ljuger om vilka beslut de själva tagit?

Kryp tillbaka under den sten du kom ifrån, du skämmer bara ut dig.
Citera
2024-09-22, 12:14
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Svenska, danska och norska myndigheter håller inte med dig men jag antar att du vet bättre…😉
Det är klart att svenska, (och eventuellt danska och norska) myndigheter inte håller med. De är till bredden fyllda med konspirationsteoretiker som ser ryska spioner i varje buske. Svenska myndigheter ska man överhuvudtaget inte ta på allvar efter de senaste tjugofem åren av samhälleligt haveri och civilisatoriskt självmord. Svenska myndigheter är en paria i hela världen, de kan inte ens hålla koll på sitt eget transportregister. Ett hånskratt är vad svenska myndigheter förtjänar. Ett rått och frankt hånskratt.

Naturligtvis vet jag bättre än de padelspelande klåpare som besitter svenska myndigheter. Konstgödsel är en helt vanlig handelsvara som i detta nu transporteras i stora mängder av många olika bolag på svenska vatten, vägar och tågspår. Om sådana som du kunde släppa er paniska skräck för allting ryskt så kunde ni kanske tänka klart och inte handla i panik.
Senast redigerad av Galejan 2024-09-22 kl. 12:16.
Citera
2024-09-22, 12:25
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AidanHunt
Kanske Rubys kapten eller styrman har lotsbehörighet för området.

Det är ALLTID inhemsk lots.
Citera
2024-09-22, 12:33
Medlem
Var befinner sig fartyget nu kring lunchtid svensk tid söndag?
Citera
2024-09-22, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminTheDonkey
Tyvärr kan de visste passera. Finns för det första ingen lotsplikt i varken sundet eller stora bält.

Danskarna kräver att du har lots om du ska till dansk hamn (och de tjänar pengar på det), men ska du till exempel till Svensk hamn så är det ingen lotsplikt förrens du kommer till destinationen, t ex malmö.

När fartyget är på genomresa så har de rätt till såkallad "oskyldig passage" (ironin alltså...) dvs man får nyttja annan nations territorialvatten för att frakta gods som inte är vapen, ammunition, annan krigsmateriel.

Att stoppa sådana transporter kallas för "blockad" och är en krigshandling.

Kontentan är typ att ryssarna kan transportera ammoniumnitrat eller olja utan att ta lots i stora bält. (The sound / Helsingör är för grunt för att ett fartyg av den storleken skall kunna passera med last ombord).
Detta gör de också regelbundet, kolla på den s k skuggflottan som transporterar rysk råolja. De tar inte heller lots.

Tror det är svårt att stoppa utan att göra en blockad enligt ovanstående.

Man skulle kanske kunna stoppa fartyget med hänvisning till miljöfara etc, men tror det är tunt rent juridiskt.
Är ägarna till akuell pissjigg så fattiga att de inte vill bekosta lotsning av skorven som är i princip manöveroduglig?
Låter ju seriöst? I så fall ska inte det där halvvraket in i östersjön, utan får bogseras till hemmahamnen Valleta där det är registrerat (antagligen via ett brevlådeföretag) eller till ägarna (antagligen via bulvaner) i Beirut, där de har mer kunskap och erfarenhet om hur man hanterar ammoniumnitrat detonationer än i Klaipeda.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-09-22 kl. 12:37.
Citera
2024-09-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det är ALLTID inhemsk lots.

Ok, jag tänkte på en kapten jag jobbade med och för honom slapp jag boka lots in till Bremerhaven. Men nu när jag tänker efter så var han av tysk nationalitet.
Citera
2024-09-22, 12:56
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Var befinner sig fartyget nu kring lunchtid svensk tid söndag?

https://www.vesselfinder.com/?imo=9626390
Citera
2024-09-22, 13:08
Medlem
TotalWars avatar
Påstående: "Domedagsskeppet" åker omkring förarlöst på internationellt vatten. Skeppet exploderar i mitten av Östersjön och skapar en tsunamivåg på 100 meter som sveper över Gotland, Öland och större delen av den svenska östkusten.

Sanningshalt: Förmodlingen falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in