2024-09-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-ryska-planen-var-karnvapenbestyckade

Eller också inte. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nyhet-om-ryska-plan-med-karnvapen-ifragasatts

Citat:
Ursprungligen postat av YouCantHandleMe
Ojävlar..
VÄLKOMMEN TILL NATO

Detta hände innan Sverige ens hade ansökt om medlemskap.
Citera
2024-09-22, 10:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Nu uppger Danpilots presschef att det inte längre har någon beställning av lots från fartyget.

Utan lots får de inte gå genom Danmark och kommer således inte in i Östersjön.
Och där sprack den delen av planen. Låtsades de att fartyget behövde repareras hade det lämpligen gjorts i uthamnen, vem ger sig iväg med skador på roder och propeller? Låtsades de att lasten skulle säljas? Ukraina gödslar med ryska pojkar.
Citera
2024-09-22, 10:08
Medlem
Finns det någon här som har koordinater på dom, eller kan följa fartygets rörelse och färd.. vet ju att det finns duktigt folk här på FB..
Citera
2024-09-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Eller också inte. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nyhet-om-ryska-plan-med-karnvapen-ifragasatts

Detta hände innan Sverige ens hade ansökt om medlemskap.
Du har rätt. Ber om ursäkt för provokationen.
Citera
2024-09-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironside79
https://www.granngarden.se/godsel-yara-promagna-11-5-18-25kg

Ni får akta er i närheten av Granngården butiker.

Visst. Förutom att detta är 20.000 ton betydligt renare ammoniumnitrat på ett rostigt och trasigt skepp med libanesiska, syriska och ryska kopplingar som dessutom är lastat i ryska Murmansk. Blanda i lite diesel eller bensin i ammoniumnitratet så har du en bomb på 15-20kt.

Jag hade inte reagerat om det var ett brittiskt skepp eller annan icke-fientlig nation. Men med tanke på pågående hybridoperationer från rysk sida så är det givet att inte låta skeppet i närheten. Det kan röra sig om att testa nordiska rutiner. Det kan, i värsta fall, röra sig om en planerad "olycka". Ryssland skulle förstås neka till all inblandning. Vad skulle vi göra då? Försöka åberopa artikel 5? Knappast. Oavsett vad så finns bara nackdelar med att ta emot skeppet, och inga fördelar.

Hade det varit 15 år sedan, i fredligare tider, så hade jag svarat annorlunda. Ett av västs och framförallt USAs största misstag är i mitt tycke att man alienerade Ryssland efter Sovjetunionens fall. Hade väst tillåtit någon nivå av vänskapligt samarbete hade situationen inte sett likadan ut idag. Då syftar jag inte på NATO, förstås. Men ett tätare samarbete än vad som blev.
Citera
2024-09-22, 10:14
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Finns det någon här som har koordinater på dom, eller kan följa fartygets rörelse och färd.. vet ju att det finns duktigt folk här på FB..
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.8/centery:57.2/zoom:7
Tanka hem appen - det är bekvämare.
Citera
2024-09-22, 10:18
Avslutad
Skulle inte bli förvånad att "öppna-våra-famnar-sverige" låter fartyget komma i svensk hamn

Det har kallats för ”en flytande bomb” – det skadade lastfartyget MV Ruby som nu är
på väg från Ryssland mot svenska vatten. Släpp inte in henne i svenska hamnar.

linda jerneck
https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/slapp-inte-in-flytande-bomben-i-svensk-hamn/
Citera
2024-09-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det skulle nog snarare varit större risk att Ukrianska sprängde det för att få mer stöd..”kolla hur hemska ryssarna är” ..

Det är jag isåfall mer oroad för…

Ja, det är också en risk. Även om jag själv tror att den är väldigt liten. Men oavsett är det ytterligare en nackdel och orsak till att inte ta emot skeppet.
Citera
2024-09-22, 10:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det skulle nog snarare varit större risk att Ukrianska sprängde det för att få mer stöd..”kolla hur hemska ryssarna är” ..

Det är jag isåfall mer oroad för…

Du är alltså mer oroad över en fiktiv ukrainsk flytande jättebomb som bara finns i ditt huvud än en riktig flytande jättebomb med syriska, libanesiska och ryska kopplingar som finns i verkligheten?
Citera
2024-09-22, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.8/centery:57.2/zoom:7
Tanka hem appen - det är bekvämare.

Tack för snabbt svar.. 👍
Citera
2024-09-22, 10:45
Medlem
BenjaminTheDonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Nu uppger Danpilots presschef att det inte längre har någon beställning av lots från fartyget.

Utan lots får de inte gå genom Danmark och kommer således inte in i Östersjön.

Tyvärr kan de visste passera. Finns för det första ingen lotsplikt i varken sundet eller stora bält.

Danskarna kräver att du har lots om du ska till dansk hamn (och de tjänar pengar på det), men ska du till exempel till Svensk hamn så är det ingen lotsplikt förrens du kommer till destinationen, t ex malmö.

När fartyget är på genomresa så har de rätt till såkallad "oskyldig passage" (ironin alltså...) dvs man får nyttja annan nations territorialvatten för att frakta gods som inte är vapen, ammunition, annan krigsmateriel.

Att stoppa sådana transporter kallas för "blockad" och är en krigshandling.

Kontentan är typ att ryssarna kan transportera ammoniumnitrat eller olja utan att ta lots i stora bält. (The sound / Helsingör är för grunt för att ett fartyg av den storleken skall kunna passera med last ombord).
Detta gör de också regelbundet, kolla på den s k skuggflottan som transporterar rysk råolja. De tar inte heller lots.

Tror det är svårt att stoppa utan att göra en blockad enligt ovanstående.

Man skulle kanske kunna stoppa fartyget med hänvisning till miljöfara etc, men tror det är tunt rent juridiskt.
Citera
2024-09-22, 10:45
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Visst. Förutom att detta är 20.000 ton betydligt renare ammoniumnitrat på ett rostigt och trasigt skepp med libanesiska, syriska och ryska kopplingar som dessutom är lastat i ryska Murmansk. Blanda i lite diesel eller bensin i ammoniumnitratet så har du en bomb på 15-20kt.

Jag hade inte reagerat om det var ett brittiskt skepp eller annan icke-fientlig nation. Men med tanke på pågående hybridoperationer från rysk sida så är det givet att inte låta skeppet i närheten. Det kan röra sig om att testa nordiska rutiner. Det kan, i värsta fall, röra sig om en planerad "olycka". Ryssland skulle förstås neka till all inblandning. Vad skulle vi göra då? Försöka åberopa artikel 5? Knappast. Oavsett vad så finns bara nackdelar med att ta emot skeppet, och inga fördelar.

Hade det varit 15 år sedan, i fredligare tider, så hade jag svarat annorlunda. Ett av västs och framförallt USAs största misstag är i mitt tycke att man alienerade Ryssland efter Sovjetunionens fall. Hade väst tillåtit någon nivå av vänskapligt samarbete hade situationen inte sett likadan ut idag. Då syftar jag inte på NATO, förstås. Men ett tätare samarbete än vad som blev.
Jag delar din åsikt fullständigt. De flesta kommentatorerna förstår inte ens att vi befinner oss mitt i ett hybridkrig.
Flertalet är inte heller införstådda med att Must och Säpo har betydande inflytande över vad som får
och vad som inte får publiceras i media förtillfället. Vilket är fullkomligt naturligt när vårt land befinner sig i krig.
Om än ett proxy-lågintensivt-hybridaktigt krig. Det är lika illa att skrika att ryssen står i farstun som det är att nonchalera hotbilden från Putins Ryssland. Hotet är konkret och därför behöver våra handlingar vara det samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in