2024-05-22, 09:16
Medlem
a-mortals avatar
Förr i tiden hade folk näsdukar som de snöt sig i. Använder man näsduk så nyser man mer och mer. Rent hypotetiskt skulle det vara ett ämne, nysium, som orsakar nysningar. I så fall kanske man kan utvinna nysium ur näsdukar eller pappersnäsdukar. Eventuellt skulle det kunna användas som läkemedel eller självförsvarssprej och bli en stor exportvara.

Vad skulle det kunna vara?
Skulle det kunna vara lipider eller protein eller något annat?

Jag har bara en ledtråd och det är att får man det i näsan nyser man, får man det i ögonen torkar det ut ögonen och man nyser. Detta upptäcktes när jag knutit ihop soppåsar med pappersnäsdukar, då luften från säcken pressats ut och burit med sig nysium som orsakat en lång rad nysningar.

Kan man hitta andra liknande ämnen i naturen som är lättare utvunnet?
Citera
2024-05-22, 09:36
Avstängd
Peppar, klipulver
Citera
2024-05-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Kan man hitta andra liknande ämnen i naturen som är lättare utvunnet?

Solljus, vanligt förekommande i naturen. Svårare att utvinna/spara dock.

Fotisk ljusreflex är nyckelordet om du vill grotta ner dig.
Citera
2024-05-22, 10:04
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Solljus, vanligt förekommande i naturen. Svårare att utvinna/spara dock.

Fotisk ljusreflex är nyckelordet om du vill grotta ner dig.
Nej, men gud så kul! Ljusutlöst solallergi. Någon som har detta?
Citera
2024-05-22, 10:15
Medlem
Det är vanligt att folk nyser av pappersdamm
Citera
2024-05-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, men gud så kul! Ljusutlöst solallergi. Någon som har detta?

Jadå.

Men det är inte så det funkar. Teorin är att synnerven ligger så pass nära en nerv som är ansvarig för nysningar, så att vid starkt ljus så triggas även nys-nerven.
15-35% av USAs befolkning verkar kunna nysa av ljus. Och även undertecknad, fast det är mer att en nysning-på-gång, kan tvingas fram genom att stirra in i en stark lampa.
Citera
2024-05-23, 14:28
Medlem
Jag nyser, om jag dricker flera öl.
Citera
2024-05-24, 00:11
Medlem
Pungsvings avatar
Nysämnet.
Citera
2024-05-24, 00:18
Medlem
DrJolls avatar
Snus ger ibland enormt mycket nysningar. För mig räcker det att bara äta mat så nyser jag och ögonen rinner. Jag nyser säkert 30 ggr om dan. Har ingen aning om varför Och orkar inte ta reda på det heller. Skulle väl isf behöva testa mig för tusentals ämnen osv. Jag bryr mig inte särskilt heller. Bara smått irriterande är det.
Citera
2024-09-20, 18:00
Medlem
a-mortals avatar
Enligt That Chemist på YouTube orsakar 3,4-dihydroxybensoylklorid nysningar.
Citera
2024-09-20, 22:45
Medlem
Den mest nysningsframkallande substans jag personligen råkat ut för är det "vanillinreagens" vi använde på min organiska kemikurs på högskolan för att framkalla TLC-kromatogram. Jag minns inte det exakta receptet, men det rörde sig om kanske något tiotal milligram vanillin som löstes i några milliliter 10-procentig svavelsyra, och därefter späddes till 100 ggr volymen med 95-procentig sprit.

Blandningen airbrushades över TLC-plattorna i ett dragskåp i ett särskilt rum i labbet, vilket ansågs tillräckligt som hygienåtgärd; men vanligen förmådde dragskåpet inte suga bort allt, utan den oerfarne som gick in i detta "slaskrum" strax efter en annan student (man lärde sig fort att först ta ett djupt andetag, sedan gå in i slaskrummet, utföra framkallningsproceduren på några sekunder, och gå ut igen innan man behövde andas in!) kom vanligen ut nysande som om det gällt att utdriva Hin Onde!

Matts Bergmark påstår någonstans i Lust och lidande att torkade och pulvriserade blad av liljekonvalj skulle vara ett effektivt nysmedel (rimligen avses härvid nasal administration av pulvret). Detta har jag aldrig prövat, men vet av egen erfarenhet att de flesta pulver/damm, såsom stoftet från gammal mineralull likaväl som hödamm, cementpulver eller peppar vid inandning fungerar som rätt pålitliga nysmedel vad mig själv anbelangar. I själva verket har jag härav uppfunnit ett ofelbart botemedel mot den retsamma fyllehickan: snorta en knivsudd peppar, svart-, vit-, krydd-, eller cayenne-; och efter avslutad nysningsserie skall du finna hickan försvunnen!
Senast redigerad av Nakkvarr 2024-09-20 kl. 22:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in