Citat:
Det stämmer, hela vapenlagret har sprängts, såg nya bilder idag.
Jag utgick utifrån de tidigare bilderna.
Men det ändrar inte situationen som Ukraina befinner sig i, de är snart låsta i en så kallad "Pincer manouver" i Kursk.
Det är bara att kolla på kartorna som finns tillgängliga.
Min fråga var denna, som absolut ingen i tråden har lyckats svara på, hur påverkar den smällen på ammunitionslagret Ukrainas situation i Kursk, eller i Donetsk, kommer det att ändras?
Jag utgick utifrån de tidigare bilderna.
Men det ändrar inte situationen som Ukraina befinner sig i, de är snart låsta i en så kallad "Pincer manouver" i Kursk.
Det är bara att kolla på kartorna som finns tillgängliga.
Min fråga var denna, som absolut ingen i tråden har lyckats svara på, hur påverkar den smällen på ammunitionslagret Ukrainas situation i Kursk, eller i Donetsk, kommer det att ändras?
Det verkar som att 80% av vapenlagret är såpass förstört att det går inte använda den militära utrustningen och därtill finns farligt material utspritt över området. Det låter inte som att de får ut så mycket mer av det vapenlagret på ett bra tag.
Vilken roll vapenlagret hade i kriget mot Ukraina? Det var Rysslands största och mest säkra vapenlager så där fanns en stor mängd ammunition och även avancerade vapen. Vi vet väl inte riktigt exakt vilka vapen som fanns där och det gör det också lite svårt att svara på vad för effekt det får för trupperna som strider mot Ukraina.
Men helt klart är påverkan negativ. Från vapenlagret gick en försörjningslinje till fronten där ytterligare minst två större vapenlager ingår längs med den försörjningslinjen. Det ger att ryssarnas resurser måste ha minskat.
Min gissning är att vi kommer märka skillnad framåt vintern, för rimligtvis är ledtiderna ett par veckor från lagret till fronten om inte mer. Ryssarna får också fullt upp att fixa fram andra lösningar, vilket kräver mycket resurser.
Skillnaden kommer då mycket att bestå i att den överlägsenhet som ryssarna ändå har när det gäller tillgång till artilleriammunition, missiler, flygbomber, vanlig ammunition och tillgång till antal vapen har minskat. Det lär också förhoppningvis innebära att om ryssland mobiliserar 180.000 nya soldater så är de kanske inte fullt utrustade.
Nu kanske folk missade det, men samma dag sprängdes även ett större vapenförråd i Mariupol så även från det hållet tappade ryssarna en hel del militär utrustning. Hur mycket vet vi inte, men av smällarna ifråga var det en hel del.
Jag tror vi kommer att få se många fler attacker mot vapenlager framöver eftersom det är det effektivaste sättet att försämra ryssarnas förmåga att fortsätta kriget.
Ukraina slipper att få denna sprängförmåga skjutet på sig vilket är det mest positiva i sammanhanget.