2024-09-16, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ukraina gjorde ju en egen motoffensiv över gränsen från Ukraina. Men jag tror det är lite hemligt och oklart ännu.
Blir till att korka flaskan när Glushkovo och Korenevo är under Ukrainas kontroll. Finns vissa kartor som säger att Tyotkino är ockuperat, men liveuamap säger inte det, så jag vet inte vad som gäller där.

Litet ställe. Bara 4000 invånare, så lite förvånande att det inte är taget. Borde vara en bra bas för tillfället. Ligger på rätt sida om floden.

Iof är även Korenevo rätt litet. strax över 6000.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-17 kl. 00:00.
Citera
2024-09-16, 23:57
Medlem
Citat:
A6 skall ha längre kanon än Strv 122 som är A4 har jag hört.

Leopard 2A4 har ett ganska kantigt torn(platt bepansring) så kan bara vara 122an eller 2A6. 122an är baserad på 2A5 och det finns inga 2A5 levererade officiellt till Ukraina bortsett från 122an.
Men ja lite längre kanon på 2A6.
Citera
2024-09-16, 23:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Blir till att korka flaskan när Glushkovo och Korenevo är under Ukrainas kontroll. Finns vissa kartor som säger att Tyotkino är ockuperat, men liveuamap säger inte det, så jag vet inte vad som gäller där.

Vad jag hört så har Ukraina gått in där men bara tagit en mycket litet område där vägen går över gränsen till öster om tätorten. Inte själva orten (Om vi menar samma ställe, på google maps stavas det Tetkino).
Citera
2024-09-17, 00:02
Avslutad
Citat:
Vad jag hört så har Ukraina gått in där men bara tagit en mycket litet område där vägen går över gränsen till öster om tätorten. Inte själva orten (Om vi menar samma ställe, på google maps stavas det Tetkino).
Jo, vi pratar om samma ställe. Kollade upp Sudzha. Även det var rätt litet.
Citera
2024-09-17, 00:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jo, vi pratar om samma ställe. Kollade upp Sudzha. Även det var rätt litet.

Ja det är inga metropoler de krigar om i Kursk. Det verkar vara ganska mycket skog och sankmarker i trakterna också.
Citera
2024-09-17, 00:21
Medlem
Drönarattack i Saratov.

https://x.com/noelreports/status/1835788578569273373?s=46

Hoppas Ukraina får in många lyckade träffar inatt. Har varit snålt på slutet😤😢
Citera
2024-09-17, 00:23
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Du har aldrig reflekterat över att det kan vara du som är en god papegoja som suktar efter kex?

Lancaster har väl aldrig försökt dölja eller hävdat att han inte får hjälp av Ryssland med sina reportage?
Det är denna video som artikelförfattaren hävdar vara arrangerad. Vilket den givetvis är i den mån att Lancaster blir skjutsad till den av ryska militären utvald plats med för ryska sidan lämpligt innehåll.

https://www.youtube.com/watch?v=NvxtJ6JnHF0&rco=1

Din Vice artikel har det som huvudargument mot Lancaster. Precis som denna CNN reporter vid Ukrainska fronten som blir visad och guidad av personal från Ukrainska militären. Samma sak.

"Pushing back russian troops"
https://www.youtube.com/watch?v=TPw0HRDjiGY
"First access to Ukrainan hold russia"
https://www.youtube.com/watch?v=R9u3Km4jhiE

Det allra mesta du läser och hör om kriget i Ukraina är just propaganda.
Självklart har Lancaster hjälp av den ryska militären och propagandaapparaten, han blir ju skjutsad överallt och har alltid med sig militär personal. Inget han hymlar om, tvärtom.
Vill du inte titta på honom så gör inte det, många är faktiskt vuxna nog att själva förstå vad som kan vara propaganda vare sig det är CNN på rysk mark tillsammans med Ukrainska styrkor, Paasikivi i SVT eller Lancaster på youtube.

Btw, Vice Media är finansierat av Soros

Som du kanske har lagt märke till så är majoriteten av mina källor finska Iltasanomat (IS) eller Iltalehti (IL), medier som är inte kontrollerade av vare sig den där Soros (och som jag avfärdar som konspirationsteori när det gäller styrande av världen och medier) eller av någon annan "judisk makt". Så att du tar upp Soros gör att jag kommer att se dig som någon som ser konspirationer överallt med resultatet att jag kommer inte ta dig seriöst oavsett vad du skriver.
Paasikivi på SVT/svensk media är sonsons son till förre finska presidenten J.K Paasikivi - dock en president jag har personligen vissa åsikter om som inte tillhör tråden. Som du kanske har märkt så använder jag inte Paasikivi som källa.

Att ryssvänner använder sig av en högprofilierad (betald) rysspropagandist som Lancaster ser jag bara som en patetisk försök att ursäkta det folkmord ryssen begår i Ukraina. Vartenda en som länkar till den fittan ser jag som medskyldig till vad ryssen håller på med och att dessa pappskallar borde skickas till Haag som understödjare, propagandister samt påhejare för folkmord tillsammans med överfittan putte samt hela kremls makthavare med förhoppning att straffet ska genomföras i ett ukrainskt fängelse för ALLA vare sig det handlar om skribenter på FB eller arslen i kreml.

Detsamma gäller de idioter som hänvisar till den dömda hebefilen Ritter (alla som hänvisar till Ritter tar jag som bekännelse som att de har samma sexuella läggning som han) eller de där nötterna som fått sparken från bl.a. jänkarnas krigsmakt och som nu sprider skitsnack (t.ex. McGregor) då de har skäl att svartmåla allt som har med väst att göra.
Samma gäller den där ukrainska f.d rådgivaren som vissa ryssvänner gillar att hänvisa till, vad nu den fjanten heter.
Citera
2024-09-17, 00:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna verkar göra nya motoffensiver i Kursk nu.
https://www.youtube.com/watch?v=UWez21HzVgU
Citera
2024-09-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ryssarna verkar göra nya motoffensiver i Kursk nu.
https://www.youtube.com/watch?v=UWez21HzVgU

Ryssland är nog pressade nu på det frontavsnittet. Hoppas dom pressas till många misstag. Ukraina kommer nog tryckas ut tillslut. Men måtte det bli ruskigt dyrt för smutsryssen.
Citera
2024-09-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Samma regler? Samma sanktioner och ryssarna får mångmiljardstöd med vapen, cyber och signalspaning från samlade västvärlden?

Snarare är det tvärt om.. Ukraina kan streta emot ett tag med sjuka resurser motsvarande decennier av svensk försvarsbudget, och hela Natos satelliter, cyberwarfare, militära "assistans" och underrättelsetjänster till sitt förfogande. Tro mig du vill inte ha lika spelregler om du vill att delar av Ukraina ska vara kvar på kartan i framtiden.
Nej självklart inte. "Ge dem lika spelregler" betyder i sådana här sammanhang: "Equal Rules for US (=NATO/Ukraina/Väst), but not for You" (alla andra)

Ukraina är det dyraste proxykriget i världshistorien. räknat på input till proxy-aktören från deras backers (som inte själva aktivt och öppet skickat in sina arméer, men som mycket aktivt driver på krigandet) per kvartal, med tidigare liknande krig uppjusterade för inflation. Och nej, all denna rullning av hundratals miljarder dollar gör inte att Ukraina och NATO vinner kriget.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-09-17 kl. 00:58.
Citera
2024-09-17, 02:15
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Så du tror på allvar att enbart SKF kan tillverka ett lager till en tågvagn som håller?

Kina har flera stora tågtillverkare och flygplanstillverkare som inte använder SKF.
Ryssland har flera tågtillverkare som under alla år använt inhemskt tillverkade lager.
Det är vissa typer av godsvagnar som använder SKF lagerkassetter men som nu är ersatta av ryska eller kinesiska lager.
Inget som på något vis är avgörande för hur kriget i Ukraina går just nu eller hur det kommer att gå i kriget.
Det som fungerar för att slå ut den ryska järnvägen är att spränga järnvägsbroar.

Sapsan höghastighetståg går som vanligt trots alla sanktioner för 11 dagar sedan iaf.
Se inte på denna video om ni har blodtrycksproblem och tror på allt som står om Rysslands närstående kollaps pga dåliga hjullager.

Propaganda om Sapsan.
https://www.youtube.com/watch?v=vXkr8h-MVzs

Kollaps 2022

https://www.railway.supply/en/russian-railway-is-on-the-verge-of-collapse/

Du verkar ju helt besatt av SKF.
Jag har inte ens nämnt SKF, så lugna ner dig.

De största och bästa tillverkarna på lager kommer varken från Sverige eller Europa.
De kommer från Japan, och Japan är stenhårda på sanktionerna mot Ryssand.

Giganter som NSK och Koyo och Nachi är bara några av tillverkarna som inte levererar till Ryssland längre.

När det kommer till så pass viktiga komponenter så ligger Ryssland för dåligt till i utvecklingen för att ens kunna komma i närheten av kvaliteten som de större tillverkarna.

Det kommer ta ett litet tag, och sen kommer vi förmodligen se urspårade tåg med hundratals döda Ryssar varje gång.
Citera
2024-09-17, 02:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är inte så långt, bara sisådär 10-15 kilometer. Det har cirkulerat uppgifter i ryska kanaler om ukrainska förband som gått över gränsen såväl söder som norr om detta område under de senaste dagarna.
15 km-remsan i Khomutovsky Raion är 40 till 65 km från närmsta stridsområde i stora Kurskoffensiven (Korenevo), så evakueringen där är föranlett av något annat än de nuvarande striderna runt Korenevo - Sudzha.
Jag vet inte hur det gått med UAF intrång ca 17 augusti vid Anatolevka (23 km från Rylsk)?
Ryssarna kanske förutspår fler sådana nålstick över gränsen där och i Khomutovsky Raion.

Citat:
Hur gick Rysslands motoffensiv i Kursk? Ser ut på liveuamap.com som att Ukraina tagit tillbaka det mesta som förlorades i den offensiven.
Liveuamap redovisar ofta frontlinjen skissartat. Dess justering till UAF fördel vid Tolstyi Lug betyder kanske något, kanske inget. Enligt Liveuamaps går frontlinjen genom Obukhovka vid Snagost (ett annat Obukhovka än det vid Veseloe), där UAF tagit östra änden av samhället.

Här är en färsk karta som visar att frontlinjen går i ån Reka Snagost, vänstra sidan är ryssarnas och högra är UAF --> https://euromaidanpress.com/wp-content/uploads/2024/09/veseloe-kursk-oblast.jpg
Den visar också att ryssarna återtagit Veseloe.

Annan färsk karta som visar att UAF intrång vid Veseloe blivit bredare. Omfattar nu Krasnooktyabrskiydelen av tvillingbyn Krasnooktyabrskiy - Volfino. --> https://pbs.twimg.com/media/GXoJeB5WsAARgKD.jpg:large

Kuriosa:
En två dagar gammal karta från Greyskull som är falsk information, vilket han gjort sig skyldig till flera gånger förut.
Visar på att UAF skulle återtagit Krasnooktyabrskoe och Komarovka samt att ett stort område runt Elizavetovka skulle vara taget för första gången av UAF --> https://pbs.twimg.com/media/GXdF9A5XQAAbCj7?format=jpg&name=900x900
Senast redigerad av Schlesien 2024-09-17 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in