Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Beklagar dina besvär. Har själv problem med kronisk förstoppning och uppsvullen mage, så är mkt väl medveten om hur pissigt allt blir när magen är ur balans.
Att få hjälp av vården handlar till stor del om att ha rimliga förväntningar. Att hoppas på opiater mot förstoppning är inte rimligt (för opiater ger MEGAFÖRSTOPPNING!!!). Inte heller att en kronisk magproblematik skall kunna avhjälpas med av läkemedel. För det finns inte alltid läkemedel som fungerar!
Vården kan hjälpa till med recept på bulkmedel. Och endoskopiutredning, som mest är till för att utseluta tumörväxt (eller nåt som måste opereras). Resten får du göra själv, dvs känna efter vad din mage tål och inte tål.
Har du någon koll på vad som brukar utlösa dina förstoppningsskov? Mat, dryck, stress, störd sömn etc? Om inte så är det dags att du börjar ta reda på det, genom att prova dig fram. Det kommer att vara värt det.
Faktiskt så har jag fått opiater utskrivet en gång för detta - men det var bara några fåtal. Det var ganska förvånande faktiskt. Det var en läkare på akutsjukhuset som sade "jag tror på dig, så jag kommer ge dig några av dessa (Oxynorm hette de tror jag) typ 10 st."
Sen när jag gick till en annan läkare (utan att ens nämna att jag ville ha någon receptförnyelse av Oxynorm, hade inte nämnt ett ord att jag fått det) så blev hon bestört när hon scrollade min journal och såg att jag fått det utskrivet, hon utbrast "jag ser att du fått oxynorm, det där kommer jag aldrig någonsin skriva ut!"
Grejen är att jag är villig att ta nån extra dag megaförstoppad om jag får lite andrum då och då. Det handlar om livskvalitet. Det kan göra mycket rent psykologiskt att känna sig normal för en dag.
Men det är nog bara att glömma att få det utskrivet igen, det där var nog once in a lifetime läkare.
Bulkmedel har jag provat i många år. Jag är inte nöjd med effekten. Visst, det blir bättre ruljans och man får ut det hela men det är oftast i diarreform då, och det är väldigt påfrestande att alltid ha diarré. Men det är bättre än inget antar jag, jag slutade med det för att det kostar en del pengar och att jag inte tyckte att effekten var värd pengarna.